pjatte Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Jeg sitter for tiden med kun 1 port tilgjengelig fra routeren vi har i dette huset (bor forøvrig på hybel med 8 personer) så alle portene er tatt. Jeg har flere pcer og enheter som gjerne skulle ha hatt egen ip adresse men jeg har problemer med å oppnå dette. Det jeg lurer på er om jeg kan koble inn den ene kabelen min fra routern inn til denne og deretter sette denne switchen til å dele ut ip-adresser? slik at jeg kan få forskjellige ip adresser på hver enhet som er koblet på? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Ja, du kan bruke en switch. Med så mange porter du vil. Det er ikke switchen som deler ut IP adresser, det er det router som gjør. Switchen er bare en 'dum' boks som gir deg flere tilkoblingspunkter. Lenke til kommentar
pjatte Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 VIl hver port på routeren få sin egen ip adresse vet å bare kople inn dene ene kabelen jeg har tilgjenlig fra routeren? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Det er ikke porten på router som får IP adresse, menr PC'en som er tilkoblet. Hvis du ikke har en switch så kan du bare koble til en PC. Har du en switch så kan du koble til mange PCer, og de får hver sin adresse. Den routeren dere har, den har kanskje 8 utganger? Det du da egentlig har er en router som er bygd sammen med en 8-port switch. Du må se det slik at en router egentlig har bare en utgang. Så bruker man en eller flere switcher for å få så mange tilkoblingspunkter som man trenger. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå