Cappoile Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 (endret) Hva skal man gjøre for å bli arkelolog? Jeg er helt forvirret av alt den informasjonen jeg får om det, om ditt og datt. Alt jeg vil vite er hva skal jeg gå på videregående skole for å bli arkelolog. Og hva skal jeg gjøre etter at jeg er ferdig på videregående... Noen som vet? Endret 9. januar 2014 av Cappoile Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Det er ingen spesielle opptakskrav på arkeologi, så generell studiekompetanse holder. Altså allmenn, yrkesfag+påbygg eller realkompetanse. Jeg vil våge å påstå at den beste veien mot studier i dag er fagbrev og påbygg. Da har du en solid kompetanse å falle tilbake på når du i etterkant sliter med å få relevant jobb. Lenke til kommentar
Cappoile Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 Takk for svar! Men kan jeg gå slik: vg1-studiespes med formgiving. Vg2- naturbruk eller design og håndtverk. Vg3- på bygging til generell studiekompetanse? Har ingen aning.... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Det må du nesten spørre rådgiveren din om. Jeg vet ikke helt hvordan videregåene henger sammen for tiden. 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 (endret) Takk for svar! Men kan jeg gå slik: vg1-studiespes med formgiving. Vg2- naturbruk eller design og håndtverk. Vg3- på bygging til generell studiekompetanse? Har ingen aning.... Det krever generell studiekompetanse, så de fleste VGS kombinasjoner som gir dette burde fungere. Jeg ville dog prøvd å ta en del realfag da dette kommer til å bli nyttig. Arkeologi er tross alt en vitenskapsrettning. Du trenger også en Fedora, og pisk. http://www.ntnu.no/studier/bark/opptak Opptakskrav, bachelor arkeologi Opptakskravet er generell studiekompetanse. http://www.ntnu.no/studier/mark/opptak Opptakskrav til master i arkeologi Opptakskrav til masterstudiet i arkeologi er bachelor med fordypning i arkeologi (min. 80 sp.) eller tilsvarende. Karakterkrav ved opptak til studiet er C eller bedre på fordypningen. Det er opptak til masterstudiet i arkeologi hvert høstsemester. Studiet er adgangsbegrenset med ti plasser. For å få delta på oppgaveseminarer, hospitering, feltarkeologisk metode og for å få individuell veiledning, må du være tatt opp til masterstudiet i arkeologi. Øvrige masteremner er åpne. Endret 10. januar 2014 av Zepticon Lenke til kommentar
Licht Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Samme om du går studiespesialisering på VGS eller bare tar Påbygg helt til slutt, men deretter vil jeg kanskje anbefale deg å ta et årsstudium i historie eller noe annet først, bare så du får dyppet tærne i hvordan ting fungerer på universitetet. Overgangen fra videregående kan være ganske brå. Hvis du går rett på bacheloren har du bare ett semester med tøysefag før du begynner på fagene hvor karakteren avgjør om du kvalifiserer deg til master. Husk også at selv om C i snitt er kravet, så konkurrerer du om plassene på masterprogrammet med en hel del andre, slik det i realiteten er de med best karakterer som kommer inn. Også skal du gjerne ha ganske høye karakterer på masterdelen om du vil få deg et stipendiat og faktisk jobbe med arkeologi annet enn som en sidegreie når fylket ditt skal anlegge nye veier. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 (endret) Jeg kjenner skremmende mange med master i arkeologi, ingen med fast stilling. Hvis du ser bort ifra barnehagejobbene, så klart. Arkeolog er ikke noe man blir på samme måte som man blir elektriker eller lærer, hvor man etter en periode jevnt og trutt arbeid, hvis ikke alt går galt, sannsynligvis ender opp med fast stilling. Skal man ha noe håp om å jobbe med arkeologi bør man være blant de beste, ikke bare på kullet, men i hele landet, og være villig til å kjempe videre lenge etter at masteren eller PHD-en er i boks. Det er derfor jeg mener det kan være lurt med et videregåendeløp som gir fagbrev i tillegg til studiekompetanse, for jeg kan love deg det er kulere å få godt betalt for å skru på rør, enn å skifte bleier til luselønn. Endret 14. januar 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå