Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

PC til videoredigering

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og vurderer om jeg skal ta dette med videoredigering etc. litt lenger og da begynner min nåværende pc og bli litt slapp. Den funker fortsatt fint, men har uansett fått solgt den til min far hvis jeg kjøper en ny, så den saken er grei. Dessuten så er det jo artig med noe nytt...

Jeg er veldig rusten når det gjelder hardware og hvasom er bra og ikke. Det dyreste er jo ofte best, men ønsker jo og prioritere pengebruken på de riktige delene.

Jeg har bestemt meg for å gå for Dell AlienWare og der har dem jo tre gunnpc'er og velge mellom og alle disse kan man bygge videre på via siden dems.

Men om jeg trenger SLI skjermkort, eller den ene CPU'en overfor den andre etc. aner jeg ikke. Jeg er vertfall ingen overklokker. jeg vil ha et feilfritt robust system som funker og som ikke bråker.Disse er vel vannavkjølt?

Jeg spiller aldri. Jeg liker rett og slett ikke å spille. Hender det blir en liten kabal på morgenkvisten over en kaffe, men dete krever vel neppe den dyreste programvaren vil jeg tro :)

Men jeg driver mye med videoredigering/bilderedigering. Jeg bruker Adobe Premiere pro og her skal ting gå fortest mulig for seg. Å gi 3.000,- ekstra for en CPU som gir 2% mer ytelse enn forgjengeren er ikke aktuelt, men jeg er villig til å gi litt for at det skal være skikkelige saker.

Hvilket hovedkort jeg bør satse på aner jeg heller ikke, men jeg vil hamuligheten for å oppgradere skjermkort/RAM/HD etc. vedsenere annledninger.

Her snakker vi KUN PC'en. Alt det andre som skjerm/tastatur/høytalere etc.. har jeg.

I utgangspunktet har jeg et budsjett på rundt 15.000,- men kommer jeg rimeligere unna med noe som er mer enn bra nok såsetter jeg jo pris på det. Får jeg noe som er voldsomt mye bedre for 2-3.000 ekstra så vurderer jeg dette også.

Men jeg setter pris på om vi holder oss til AlienWare pc'ene. Å bygge selv ved å bestille kun deler etc. er ikke aktuelt.

Her er en direkte link til oversikten:

http://www.dell.com/no/p/alienware-aurora-r4/fs

Setter prispå all hjelp jeg kan få, og spesielt når det kommer til hvilke type grafikkort løsninger/type CPU/Hovedkort som gjelder som fyller kriteriene mine over.

Hvis det er relevant, så har jeg en 27" Dell U2713H skjerm med 2560x1440 oppløsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut disse, men så vidt jeg kan se så er ikke disse noe spesielt billigere enn Alienware pc'ene i forhold til hva man får...? Eller har jeg blingset her nå?

Aileienware er vel også vannavkjølt, noe som passer meg utmerket. Jeg er ganske lei viftestøy nå...

Men hva er det som teller mest med tanke på videoredigering da av skjermkort og CPU?

Som sagt, så spiller jeg aldri så selve skjermkortet for spillingen sin del er ikke viktig. Men jeg skal ha det som trenges for å nyte Premiere Pro med store HD videoer fullt ut.

Lenke til kommentar

Ahaa... Takk for opplysningen :)

Hva er egentlig hovedforskjellen på en pc bygget for spill og en pc bygget for videoredigering?

Jeg regner med at forskjellen stort sett ligger i skjermkortløsningen, og kanskje CPU?

Minne får man vel uansett aldri nok av, men 16GB. blir nok det jeg går for uansett.

Det er spesielt valget av type skjermkort jeg lurer på. Blir det overkill med to feite rådyre skjermkort i SLI, eller klarer jeg meg med to som er litt billigere? Eller kanskje bare ett skjermkort som er rådyrt?

Har hatt litt problemer med Nvidia drivere tidligere ved bruk av Adobe Premiere pro og jeg mener jeg har hørt at Radeon leverer skjermkort som er mer effektive når det kommer til video?

Men at pc'en ikke fyrer opp 140stk. vifter som høres ut som en stor låve er viktig. Jeg kan tillate en svak svak summing og kanskje litt mer summing når pc'en arbeider som verst. Den jeg har i dag bråker som et vondt år.

Så det er spesielt skjermkort biten og hvilket system jeg bør satse på som jeg lurer på til video bruk.

Lenke til kommentar

Ta den komplett PCen, den har Quadro, som også har spesialdesignede drivere ;)

Evnt, med denne:

Cooler Master Seidon 120V CPU Kjøler 775/1150/1155/1156/1366/2011, AM2(+)/AM3(+)/FM1, 600~2400 RPM, 19.17~86.15 CFM [info]

Altså, de GPUene du snakker om, er spill GPUer, du vil ha Quadro, eller Firepro, du kan evnt. bruke et R9 280X ;) Eller 770 ;)

Lenke til kommentar

Videoredigering i dag krever ikke særskilt spesiell hardware for å fungere godt.

Til ditt bruk ser jeg for meg at Quadro blir overkill. Det er spesialhardware som fungerer godt til sine formål, men ikke spesielt "all-round". Og det er overpriset spør du meg. Du kan helt fint bruke GTX-serien, som helt klart har et større fotfeste innen gaming. I praksis yter som regel GTX bedre enn Quadro til video, er min mening.

Det blir litt som med prosessorer egentlig. i7 versus Xeon. Konsument-versjon versus "komponenter av ypperste kvalitet".

Forøvrig er jeg enig i å kjøpe en maskin som er "bygget for" video. Det vil si at prosessoren har flest mulig kjerner på høy frekvens (jeg ville heller hatt 6 kjerner på 3.4GHz som den i7 4770K enn en 8-kjerner på 2.1GHz), samt at den skal ha hyper threading. En i5 prosessor har ikke hyper threading, noe som tiltaler "gameren" mer, fordi få eller ingen spill bruker denne teknologien. Penger spart for gameren.

Vannkjøling kan du kjøpe og relativt lett installere selv. Hvis ikke du tør gjøre det selv har du kanskje en venn som har mekket litt i PC før som kan hjelpe deg.

Jeg jobber daglig med video, og har de siste tre-fire årene utelukkende brukt GTX-kort i Mac Proen min f.eks., rett og slett på grunn av pris - men også ytelse. Det gir ingen mening å betale 8-10-20.000,- for et skjermkort som yter dårligere til disse type arbeidsoppgaver. 3D modellering og animasjon ville nok satt andre krav - men jeg kan ikke se at GeForce skulle være et dårligere valg der heller. Det vil nok helt sikkert ikke yte like godt som et Quadro til noen titusenlapper - men det er nok de aller færreste som vil ha så massive behov for OpenGL ytelse med millioner av polygoner og teksturer på skjermen samtidig.

Akkurat det Quadro-kortet som er satt opp i det oppsettet som er linket til tidligere i tråden, har kun 192 CUDA-kjerner, og kun 512MB RAM. Skal du jobbe med HD, noe de aller fleste gjør i dag, vil du ha mer RAM på skjermkortet, gjerne 2GB. Jo mer, jo bedre. Antall CUDA-kjerner på det kortet er en tragedie i seg selv om du tenker å benytte programvaren til det fulle. Et hvilket som helst GTX-kort til et par tusenlapper yter godt over 1200-1500 CUDA-kjerner. Det sparker fra seg! http://www.komplett.no/search?q=gtx+770&sort=Price%3AASCENDING'>Disse kortene (GTX 770) starter på en tusenlapp mer enn det Quadro-kortet, og har 1536 CUDA-kjerner til sammenligning. Det tilsvarer det jeg har på min GTX 680 i Mac Proen. Et annet alternativ er GTX 780, som har over 2000 CUDA-kjerner. Men da må man også drastisk opp i pris. Sånn sett er GTX 770 veldig godt plassert i balansen mellom ytelse og pris.

Som du reflekterer over selv - ja - du kan kjøpe ett skjermkort som er rådyrt. Og da kan jeg garantere at du har det til det ikke fungerer lenger, med tanke på video i alle fall.

Jeg kjøpte et GTX Titan som jeg tenkte å sette i Macen. Fungerte helt supert - helt til den trakk så mye strøm at strømforsyningen/varmesensoren sa stopp, og slo av maskinen. Så det satte jeg i en annen PC i stedet, og satte da inn GTX 680.

GTX Titan har hele 2688 CUDA-kjerner og 6GB RAM. Det holder i massevis! Også til 4K om du en dag skulle begynne å lukte på det.

Akkurat Premiere Pro som du tenker å bruke, kan bruke både AMD Radeon, FirePro, GTX og Quadro kort til prosessering. AMD-kortene bruker OpenCL, mens GTX og Quadro kan bruke både OpenCL og nVidias egen CUDA. Med andre ord er GeForce og Quadro mer allsidige.

Jeg har selv Premiere Pro som en av flere programmer i verktøykassa for å imøtekomme kundenes behov. Det at Premiere og Media Encoder benytter seg av skjermkortet til eksport har gjort at jeg kan gjøre mer i løpet av dagen. Det som ville tatt CPUen et par timer, er nå gjort på 20-30 minutter når GPUen får gå amok!

Om du ikke kan bygge selv, ville jeg helt klart gått for å kjøpe en sak via Komplett eller annen nettbutikk som har et godt grunnoppsett som du kan modifisere.

Kom på en ting angående CUDA. Kan legge til at de fleste programmer som støtter CUDA-prosessering også tar i bruk de andre skjermortene som er satt inn til dette. Det vil si at om du har flere GTX/Quadro kort vil det gå enda raskere å rendere tidslinjen eller eksportere til video! Skjermkortene må ikke settes i SLI, da vil ikke dette fungere, da profesjonell programvare ikke støtter SLI.

Lykke til!

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Takker for svar OlaHaldor :)

Så du mener at skjermkort som feks. GTX 760 Ti snakker fint sammens med Dell sin Intel Core i7 4930K ved bruk av Premiere Pro CC, slik at man kan bruke GPU acceleration i Premiere?

Hvor mye vil jeg merke av ytelsesforbedring i praksis med tanke på encoding og videoredigering i forhold til det jeg har i dag?

- Intel i7 920

- Geforce 560 Ti

- 12GB RAM

Hovedgrunnen til at jeg vurderer bytte selv om det jeg har i dag sikkert er bra nok er at jeg har en kjøper på det uansett (hvis jeg går for en ny) og da vil jeg jo ikke ha noe dårligere for å si det sån.

Som du sikkert merker, så er jeg ganske grønn på dette området. Det eneste jeg vil være trygg på ved kjøp er at jeg ikke får problemer med videoredigering/encoding med Premiere pro CC og at dette skjer så kjapt som mulig ut fra budsjettet som er satt.

Lenke til kommentar

Liker å sammenligne med CUDA-kjerner, siden vi er inne på dette nå. ;)

GTX 560 Ti som du har, har 384 CUDA-kjerner og sansynligvis er det 1GB-versjonen? Du vil nok merke en markant tidsbesparelse på en kraftigere GPU når det kommer til rendering av effekter (som er støttet av GPU) og eksport av tidslinjen.

Jeg er ikke kjent med akkurat den CPUen, men kort fortalt brukes CPUen til decoding og encoding av videofilene. Jo raskere den er, jo raskere vil den prosessen også gå.

I følge et søk på Geekbench yter i7 920 CPUen din omtrent det samme som eller dårligere enn min i5 2500K som står i hjemme-PCen. Hvis du ser på scoringene opp mot en i7 4770K er det en markant forskjell.

Her er en sammenligning av en i7 920 og en i7 4770K som begge kjører på standard frekvens slik den kommer ut av boksen. 4770K er overlegen!

Du har absolutt ingenting å frykte ved å gå for i7 4770K og et GTX-kort. :)

Når sant skal sies, har jeg brukt noen dager nå etter nyåret for å sette opp en maskin for å lage en hackintosh. Den er satt opp med blandt annet i7 4770K og vannkjøling. Om man overklokker den på vannkjøling kan man få den opp i 4,5-4,7GHz, og den vil da yte litt over dobbelt så mye som min 2xQuad Xeon Mac Pro fra 2009 i følge Geekbench. Det er helt vilt!

Vil legge til at videoredigering krever en god del plass. Forbered deg på at en enkelt 2TB harddisk blir i minste laget. Det oppsettet på Komplett som ble linket til tidligere er det et Fractal Define R4 kabinett. Har nøyaktig dette til PCen, og tenker nok å bruke det til en hackintosh også. Det er romslig og fint å bygge i. Du kan sette opp to SSD på baksiden av plata der hovedkortet er festet, og i tillegg installere 6-8 harddisker i de vanlige harddiskbrønnene i kabinettet.

Det gjør at du i praksis kan ha f.eks. fire harddisker du setter opp til et kjapt RAID0, og et par harddisker til backup i RAID1. Eventuelt alle diskene i RAID5 eller RAID10 for best mulig hastighet og sikkerhet. En liten avsporing, men vel så viktig når det er snakk om et godt videoredigeringsverktøy. :)

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Takker igjen for flott svar :)

Så en av de Alienware pc'ene er ikke noe dumt valg allikevel til videobruk altså, selv om det i utgangspunktet er "spill pc'er"?

Hovedproblemet mitt er at de fleste plugins ikke bruker GPU instillingen slik at timeline indikatoren blir rød. I slike tillfeller går det sykt tregt hos meg, men det har kanskje mer med CPU og gjøre kanskje?

Lenke til kommentar

Så en av de Alienware pc'ene er ikke noe dumt valg allikevel til videobruk altså, selv om det i utgangspunktet er "spill pc'er"?

Hovedproblemet mitt er at de fleste plugins ikke bruker GPU instillingen slik at timeline indikatoren blir rød. I slike tillfeller går det sykt tregt hos meg, men det har kanskje mer med CPU og gjøre kanskje?

Det går nok fint, sånn rent teknisk. Men jeg ville sjekket ut hvordan det er med innmaten i dem. Erfaringsvis etter å ha hjulpet venner med ferdigbygde Dell, FujitsuSiemens og hva nå alt heter, har jeg på ingen måte lyst til å anbefale dette til noen som trenger å bygge ut maskinen sin med harddisker og skjermkort og diverse. De er som regel litt lukket, og man må bryte seg gjennom deksler og finurlige løsninger som gjør at man skjønner hvorfor det koster flesk å sende maskinene til service. Tid er penger... Og tid tar det å finne ut hvordan man åpner et deksel eller hvor en kabelstubb ender, når man ikke kan snoke fritt.

Sånn sett vil jeg heller anbefale deg å kjøpe en maskin fra Komplett eller en annen leverandør som bruker vanlige kabinett. Også er jeg en forkjemper mot glorete kabinett som oser av "red district" :tease: Smak og behag selvfølgelig.

Renderingen på slike røde klipp vil uten tvil gå mye raskere med en ny og kraftigere CPU, slik som 4770K.

Jeg skal ikke si at jeg er et kvalitetsstempel når jeg velsigner andre å bruke 4770K, men på den annen side er det en god grunn til at jeg vurderer denne til fargekorrigering av HD, 2K og 4K materiell! Når jeg jobber har jeg som regel en kunde over skuldra som ønsker å se hvordan ting ser ut i sekvens - med lyd og bilde - rett etter fargekorrigeringen er gjort. Derfor er det alfa omega for meg å slippe rendering. Deriblandt valget av 4770K og et kraftig GTX kort. Det er en sikker vinner! ;)

Lenke til kommentar

Det er den absolutt. Et bedre valg i forhold til video - og Windows. Jeg har vurdert den, men pr. i dag er den ikke støttet av Mac OS - derfor har jeg sett bort fra den.

Da er det snakk om en annen socket, og en litt annerledes pris. :) Hvis du skal holde deg til Windows og vil ha enda mer "mmf", ikke tenke på å oppgradere på enda noen år til - kjør på!

Jeg utelot å nevne den basert på at den ikke var et tema før. Tenkte du var satt på 4770K sporet.

Her er hovedkortet jeg har vurdert for 4930K tidligere. Derfra er det bare å finne mengden RAM og andre ting du vil ha.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Nei. SLI har ingen effekt. Men du kan installere flere kort. nVidia-kort altså, som GeForce og Quadro. Mengden CUDA-kjerner legges sammen, gitt at det er et program som støtter CUDA.

OpenCL fungerer ikke på samme måte har jeg fått opplyst.

Det som skiller SLI fra ikke-SLI er en bro mellom skjermkortene. Dersom du ikke kobler på denne broen vil Premiere Pro og lignende som benytter seg av CUDA kunne se alle skjermkortene du kobler til.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Okay :)

Er det noe her som er unødvendig eller evt. overkill med tanke på videoytelse som drar opp prisen, eller ville du gjort noe annerledes her?

EDIT:

Glemte screenshot... her er den:

Pris på systemet under er ca. 19.100,- inkl. frakt.

post-30214-0-38360200-1389274737_thumb.jpg

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut :)

På sikt vil du nok ønske mer lagringsplass for videofilene. Vet ikke hva du filmer med, men det kan avgjøre en hel del i forhold til hva du bør tenke på til fremtiden.

Eksempelvis er komprimerte filer lettere for harddisken og tyngre for CPU. Og omvendt hvis det er mindre komprimerte filer, slik som RAW fra Blackmagic Cinema camera o.l.

Det kan bli en ny diskusjon. Men ikke nøl om du har spørsmål. :)

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...