Uzzae Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 (endret) Hei, etter å ha lest en rekke tråder har jeg valgt å endelig starte min egen tråd da jeg trenger litt hjelp og fortsatt er litt usikker på hvordan forsinkelsesrenten skal regnes. Jeg har har fått med meg at man kan (og bør) bruke http://forsinkelsesrente.no , men jeg er fortsatt litt usikker og hadde satt pris på litt hjelp. Saken gjelder kjøp av en mobiltelefon kjøpt 02.01.2013 som har vært sendt inn på rep. 4 ganger hvor 3 av disse har vært samme feil. De tre første gangene fikk jeg en "SWAP" enhet. Den fjerde gangen mobiltelefonen ble sendt inn på service var nøyaktig 02.01.2014 og jeg søkte da om å få opphevet kjøpet. Jeg fikk godkjent å få kjøpet opphevet, men jeg er litt usikker på hvilken sum jeg har krav på å få tilbake. Her er litt informasjon om: Kjøpt: 02.01.2013 Totalt antall dager mobilentelefonen har vært på service: 22 Sist sendt inn 02.01.2014 Fikk bekreftet at kjøpet kunne heves 07.01.2014 Pris: 3999,- (betalt kontant i butikken) + 1870,- i nedbetaling. Slik jeg har forstått det så skal regnestykket se slik ut: Kjøpesum - bruksfradag + forsinkelsesrente. (5869/60)*48,73 + forsinkelsesrente. Det eneste jeg har vanskeligheter med å regne ut er forsinkelsesrenten. Skriv gjerne om det er annen informasjon jeg bør bidra med. Endret 8. januar 2014 av Uzzae Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Normal praksis på slike ting er at man motregner forsinkelsesrenten mot fordelen du har hatt av bruk i den tiden du har hatt telefonen - forskjellen er vanligvis ikke stor. Forsinkelsesrenten er foreløpig 9.5% pa. -Hadde den vært veldig lenge på service i forhold til tiden du har fått bruke den kunne du kanskje krevd mer, men 22 dager er vel ikke betydelig i denne sammenheng. I praksis får du derfor tilbake det du betalte. (Uten at jeg har regnet på det) Lenke til kommentar
Uzzae Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 (endret) Normal praksis på slike ting er at man motregner forsinkelsesrenten mot fordelen du har hatt av bruk i den tiden du har hatt telefonen - forskjellen er vanligvis ikke stor. Forsinkelsesrenten er foreløpig 9.5% pa. -Hadde den vært veldig lenge på service i forhold til tiden du har fått bruke den kunne du kanskje krevd mer, men 22 dager er vel ikke betydelig i denne sammenheng. I praksis får du derfor tilbake det du betalte. (Uten at jeg har regnet på det) Var i bunn og grunn det jeg også tenkte, men jeg fikk opplyst at jeg får tilbakebetalt 5399,- og lurer på hvordan selgeren har kommet frem til den summen. Kunne du bidratt til hvordan forsinkelsesrenten skal regnes? Endret 9. januar 2014 av Uzzae Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Var i bunn og grunn det jeg også tenkte, men jeg fikk opplyst at jeg får tilbakebetalt 5399,- og lurer på hvordan selgeren har kommet frem til den summen. Kunne du bidratt til hvordan forsinkelsesrenten skal regnes? Mener det er 9.5% p.a. på original kjøpssum fra du betalte, men vet ikke hvordan det blir med nedbetalingen. - Med mindre 470,- var renter og de har trukket fra det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå