Gå til innhold

Forbrukerinspektørene 8.01.

Anbefalte innlegg

Noen som fikk med seg forbrukerinspektørene denne gang?

Det var en interessant dokumentar om hvordan El produsentene bevisst lager kort

levetid på apperatene

I første delen av programmet var det focus på flatskjerm TV'er. Samsung var vissstnok verstingene, de brukte

billige kondesatorer og plasserte dem nær vamekilder på kretskortet for at de skal ryke fortere.

Er det bare helt nyere TV'er som er så kort holdbare?

Får kanskje styre unna Samsung da hvertfall.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette har eksistert i all tid. Oftest er det vel krav om kostnadskutt og ikke kalkulerte feil som er årsaken, vil folk ha noe "dritbillig" får de som regel det.

Jeg veit ikke helt om noen selskaper er værre enn andre, min erfaring er at det heller er modell basert. Noen skiller seg allikevel ut i kundebehandling og markedspolitikk, Apple negativt og Miele positivt.

(Alle mine hvitevarer er Miele og jeg nekter plent å røre et Apple produkt).

Lenke til kommentar

Noen som fikk med seg forbrukerinspektørene denne gang?

Det var en interessant dokumentar om hvordan El produsentene bevisst lager kort

levetid på apperatene

I første delen av programmet var det focus på flatskjerm TV'er. Samsung var vissstnok verstingene, de brukte

billige kondesatorer og plasserte dem nær vamekilder på kretskortet for at de skal ryke fortere.

Samsung og LG ble spesielt nevnt. De varte vanligvis bare et par tre år( ?)

Har selv en nå 8 år gammel LG 37" LCD som jeg bruker til både Tv og dataskjerm nesten hver dag.

Er like bra i dag som da den var ny, så det kan ikke gjelde alle.

Er det bare helt nyere TV'er som er så kort holdbare?

Får kanskje styre unna Samsung da hvertfall.

Har sett dokumentaren nå, og det overrasker meg i grunn ikke at selskapene produserer produktene på denne måten. En bevisst markedsstratergi som gjør at den jevne mannen i gata skifter ut det elektriske produktet etter relativt kort tid. En økt omsetning og bedre profitt for den enkelte produsenten.

Det er jo verdt å nevne at prisen på elektriske varer er vesentlig lavere ift. gj.inntekten til folk ( i alle fall i Norge) nå enn for la oss si 20 år siden. Folk har med andre ord ikke store problemer med å bytte ut produktene sine etter relativt kort tid. Men jeg forsvarer ikke markedsstratergien til elektroprodusentene her - det er negativt for miljø etc. med forbruket som følger av den lave levetiden.

Jeg har selv skiftet ut batteriet på en iphone 4, og synes rett og slett dette var helt håpløst. Men det gikk. Jeg tror nok mange ikke skifter batteriet på sin smarttelefon uansett (til tross for at dette er mulig på de fleste andre modeller) da flertallet oppgraderer til en ny modell før batteriet er gåent.

Jeg håper at min Samsung 8 -serie tv (kjøpt i sommer) ikke rammes av den nevnte kondensatorproblematikken.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Dette har eksistert i all tid. Oftest er det vel krav om kostnadskutt og ikke kalkulerte feil som er årsaken, vil folk ha noe "dritbillig" får de som regel det.

Jeg veit ikke helt om noen selskaper er værre enn andre, min erfaring er at det heller er modell basert. Noen skiller seg allikevel ut i kundebehandling og markedspolitikk, Apple negativt og Miele positivt.

(Alle mine hvitevarer er Miele og jeg nekter plent å røre et Apple produkt).

Så du vil si det helst er på modeller under et visst prisnivå disse tingene vil forkomme?

Ja Apple tror jeg nok jeg vil holde meg unna. Vet egentlig hva jeg skulle med det, eller hva som er så spesielt attraktivt med det heller. Har aldri vært borti det. Men ser jo det at mange vil ha de greiene der av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Bryr meg ikke så mye om dette her akkurat

I norge så har man 5 års reklamasjonsrett, har allerede fått ny tv grats etter 4.8 år ^^ uten ekstra kostnad. Fra LG

vi har en samsung microbølgeovn fra 2004 som fortsatt funker som ny ! Driten dør aldri

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...