Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Kranglete Asus RT-AC66U

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da må det være noe hos deg som påvirker routeren på en eller annen måte.. For 2 stk med samme symptomer/feil, er veldig lite sannsynlig.. Og jeg har samme router selv og kan både bekrefte og gå god for at routeren er knall god og stabil, og joda, den klarer fint 50+Mbits uten å knele...;) I høst når Canal Digital endret abonnementene sine, så fikk jeg (100/10Mbits linja) 104Mbit/s på 5GHz båndet (802.11n)...

Men, du kan med den routeren, faktisk fjerne hele HS'en fra Altibox og kjøre fibern (må ha mediakonverter) rett i Asusen... Den støtter IPTV, så du kan enkelt konfigurere den til å håndtere det også...

Du kan jo først og fremst også prøve Merlin FW og se om det eventuelt hjelper... Den er kliss lik original FW, men med noen forbedringer og tillegg... Du bare oppdaterer i routeren akkurat som vanlig FW.. ;)

Lenke til kommentar

HSen kjører telefon, alarmsystemer osv også :D

Grunnen til ny router var å få dekning i hele huset.. Den klarte ikke å dekke 120m2*2 etasjer, med leka/betong.. Har LAN fra kjeller opp i 1.etg, så da kjører jeg EA-N66 som AP nede og har routeren i gangen ved HS oppe :)

Evt. så prøver jeg en annen router fra f.eks Netgear. Trenger ikke printserver, FTP eller noe sånt innebygd i routeren, så bare jeg har signaler og nok Mbit fra en router, så er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Aha ok, kanskje ikke noe lurt å kaste HS'en da nei....:p

Min Asus klarer full dekning på 3 etasjer og 150kvm2 (50 pr. etasje) på 5GHz, som er svakere enn 2.4GHz... Nå har ikke jeg betong i vegga da, skal nevne det...;):p But still......

Skjønner fremdeles ikke en tøddel av hvorfor routeren din går ned når den er koblet til HS'en... Høres helt fjernt ut... Det er helt feil! Det skal ikke skje! :realmad::wallbash: Har HS'en logg også? Hva står det i den når Asusen går ned?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet, gir absolutt ingen mening what-so-ever..

Asus'en klarte å dekke hele huset, med 1 strek i hjørnene, 2 streker om man holdt seg stille. Har iPhone 5 som *piiip* på signaler.. iPaden er super og har signaler over alt. Er nye iPad Air, så den har MIMO WiFi, mye bedre enn det gamle.

Netgear'en er bare en N600 router, så satser på at det holder til streaming :) Satt Asus AP'en der jeg har Apple TV og Blu-ray spiller med streaming.

Jeg kan gjøre et siste forsøk og sjekke loggen når den går ned, men må være kjapp.. den sletter all logg når den rebooter.

Til da så takker jeg for super støtte!

Lenke til kommentar

Hs har aldri rebootet seg :) kun asus routeren.

Men nå faller jeg ende over, nå viser det seg at netgear routeren henger seg en gang i blant ved bruk av AP. Samme som skjedde sist jeg prøvde et AP på den gamle netgear routeren. Har brukt TP-link AP før og nå Asus EA-n66, begger får routeren til å henge seg.. Antar det bare er routeren som er sær på APer

Nå har jeg gått i anskaffelse av en Netgear R6300, meget fornøyd så langt. Ingen reboots heller :)

I tillegg i mitt hus får jeg nå 15Mbit og 2/3 wifi signalstreker igjennom veggene, mellom etasjene.. I forhold til ikke noe signal som jeg fikk på Asus routeren, når den fungerte mellom rebootene. Noe som får meg til å klø meg i hodet, da Asus routeren skal være bedre på signal etter ryktene. Asus routeren dekket hele huset, bortsett fra et soverom, Netgear'en gir signaler over alt (uten noen AP tilkoblet).

Tror det må være en Netgear ånd/spøkelse i huset her :)

Lenke til kommentar

Jeg tror fremdeles det er en koblingsfeil hos deg etter eller annet sted, eller at det er problem med det elektriske i huset, for problemene dine SKAL ikke skje eller være mulig... :omg::realmad::wallbash::p Mulig du har et spøkelse eller no ja, som foretrekker Netgear.... :grin2:

Ang. nevnte switch - prøv det :blush: Why the fuck not, liksom! Hehe... Sett en helt vanlig, enkel dum 5 porters gigaswitch i mellom HS og Asus bare for å se.... :)

EDIT: Hvis du får tak i en hub i stedet for switch, så kan du koble deg til huben med laptopen din og sniffe pakkene som passerer mellom routeren og HS... ;) Bare skru av DHCP mottak på laptopen, så du ikke krøller til for Asusen mtp WAN IPen din ;) Laptopen din skal IKKE ha noen IP adresse..

Last ned Wireshark. Sørg for å merk de samme boksene som på bildet, start sniffingen og la den stå til asusen detter ned og er oppe igjen(!). Lagre fila og post den her, så kan jeg se om det er noe der som kan avsløre noe.... ;)

post-165802-0-82522500-1389483302_thumb.jpg

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

Skal ikke være mulig, men tydeligvis er det :)

HSen er helt fin, den har fungert med en 3Com, to Netgear og en D-link router igjennom 10, snart 11 år nå..

Netgear nr 3 nå, fungerer også kjempe fint..

R6300 er ikke noe dårligere og gir til og med bedre signaler i mitt tilfelle.. Så har den også App til å administrere routeren.

Noe veldig sært jeg oppdaget etter at jeg hadde demontert Asus'en og satt i R6300'en, er at 192.168.1.1 prøvde å føre meg til RT-AC66U siden.. Den fikk jo ikke tak i den, siden den var demontert og ikke på.. den lå i esken sin.

Jeg tenkte det kanskje var noe som hang igjen.. Så slo av HS, R6300, LAN og WiFi enheter.. til alt nett var dødt i huset.

Så satte jeg i R6300, med bare strøm, ikke kabler og factory resatte den, så slo jeg den av igjen..

Så slo jeg på HS, lot den starte opp, så slo jeg på og koblet til R6300, lot den starte opp.. Så satte jeg i en LAN enhet og konfigurerte routeren. Så brukte jeg et WiFi navn på nettverket som ingen enheter hadde hatt før, så ikke noen av enhetene koblet seg på automatisk eller hadde noe rusk igjen.. Startet alle LAN enheter på nytt, bare for å ha nevnt det også..

Gjett hvilken side som 192.168.1.1 prøvde å gå til igjen, jo Asus siden.. Helt sprøtt.

Netgear routeren hadde blitt forcet til 10.0.0.1.. så måtte gå inn til 10.0.0.1 og sette den til 192.168.1.1, da forsvant Asus siden.

Det skal jo på ingen måte skje, siden ingen av enhetene skal huske at det har vært en Asus router i huset.

Bottom line, det blir R6300 også bruker jeg WNDR3700 som AP. Har fungert i flere timer nå, uten noen krasj.

Endret av Shelke88
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Interessant tråd. Har akkurat samme oppsettet som deg:

Hjemmesentral: Altibox

Router:Asus RT-AC66U

Kablet TV, PS3, QNAP til router

WIFI: begge båndene på + gjestenett

Opplever akkurat de samme problemene du beskriver. Ved start virker alt supert, så faller hastigheten til tilkoblede enheter rapporterer ustabilt nettverk eller ingen nettverksforbindelse.

• Online-spilling går dårlig, mister kontakt nesten hele tiden.
  • Streaming fra PC til TV via wifi går bra en stund, så må det bufres.......
  • Selv via kabel fra server til tv blir det problemer med streaming, etter 15 min+ begynner det å bli tregt.
  • Også generell surfing på nett blir tregt.

Har hatt kontakt med Altibox, og har gjennomrettet fabrikkinnstillinger og så oppdatert firmware. Kablet direkte til HS virker internettforbindelsen helt stabilt, uten noen bortfall. Samme om PS3 kables direkte til HS, og det spilles lenge. Helt problemfritt.

Har også hatt kontakt med Asus support, og gjort alt de anbefalte. Gjennopprette fabrikkinnstillinger, laste ned firmwareoppdatering til PC, og gjøre oppdatering fra fil (ikke kjøre oppdatering fra ruterens eget alternativ for oppdatering).

Alt uten nevneverdig bedring.

Etter å ha lest tråden her kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være noe galt med Asus-ruteren.

Med mindre noen kan komme opp med en umiddelbar løsning får jeg rote frem den gamle DLink 655-en og sette opp mens Asusen går i retur til Proshop.

Endret av Sharanman
Lenke til kommentar

"Routerfunksjonen", gjorde deg "diskvalifisert" til å delta, hehe :D det heter DHCP server.

HS har ikke noe DHCP-server.

Har levert tilbake asus routerne og bruker nå Netgear R6300, fungert flott i 6 dager uten noe problem og WNDR3700 som AP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...