Gå til innhold

Hva er din drømmejobb?

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville uten tvil fulgt min bestefars fotspor; Først jagerpilot for så å gå over til helikopterpilot i forsvaret (jepp, han fløy både Jagerfly og Helikopter - hoppet over til helikopter etter en stund bak spakene i F-86 Sabre Jet...)

Bestefar var forøvrig en av fire piloter som fløy de 4 siste F-85 flyene i aktiv tjeneste her i Norge, fra Ørlandet til Fornebu hvor flyene skulle pensjoneres.

Det å Fly jagerfly for så å hoppe over til helikopter er nok ikke helt enkelt i dag, da begge deler krever en langt mer spesialisert utdannelse enn hva det gjorde den gang, så da måtte det blitt slik:

Fløyet Seaking i 330 skvadronen, stasjonert på Sola eller Ørlandet. Etter endt tjenestetid (og kanskje en del år ekstra...) ville jeg flydd for Norsk Luftambulanse. Kunne på den måten både vert med på å redda liv, og hatt verdens desidert kuleste jobb!!!

Stolt barnebarn........................ :eek:

Joda, det hender fortsatt at jagerflygere går over til helikopter i forsvaret, og der krever ikke noe særlig ekstraordinære grunner. Helikopterutdanningen er både kort og "billig", sett relativt i forhold til jagerflyutdanning. Det er imidlertid bare en av flere veier jagerflygere kan gå når de begynner å bli sliten, eller sulten på nye utfordringer.

Min drømmejobb er jagerflyger. Å fly helikopter i forsvaret stiller også sterkt. Heldigvis forsøkte jeg å realisere denne drømmen, noe som gikk bra, og jeg ender opp i en av de to yrkene om et par år.

Drømmejobben, som ikke vil være realistisk med mindre jeg plutselig får en god sum penger på kontoen, er helikopterpilot. Drømmen er da å fly ambulansehelikopter, seaking eller politihelikopter.

Med mindre du vet at du har noe som gjør deg diskvalifisert til å søke forsvarets flygeskole, så ville jeg absolutt gjort dette. Det er selvsagt eneste måten å få fly SeaKing, og kanskje eneste reelle måten å fly politi- og ambulansehelikopter, med mindre du har steinrike foreldre. Man taper ingenting på å prøve. :) Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant

Faren min var også jagerfly og helikopterpilot, men han var en av de VELDIG FÅ som fikk lov til å ta utdannelsen sin i USA! Han fløy for både USAF og USARMY i Texas med toppkarakterer og "Best i sin klasse" Fikk høre noen ville historier haha..

Han fløy faktisk også i Norsk luftambulanse i 330 Skvadronen! :p

Artig!! :-)

Så vidt jeg husker så tok bestefar utdannelsen sin i Canada, rett ved Grensen til USA. Jeg mener og hat han var å flydde i USA. Bestefar fløy aldri i 330 skvadronen, men han hadde mange år i Norsk Luftambulanse :-)

Jeg har hørt en del ville historier av bestefar også hehehehe !!!

Lenke til kommentar

Med mindre du vet at du har noe som gjør deg diskvalifisert til å søke forsvarets flygeskole, så ville jeg absolutt gjort dette. Det er selvsagt eneste måten å få fly SeaKing, og kanskje eneste reelle måten å fly politi- og ambulansehelikopter, med mindre du har steinrike foreldre. Man taper ingenting på å prøve. :)

Har laserkorrigert syn, så forsvarets flygerskole er dessverre utelukket. Har heller ikke steinrike foreldre, så jeg må nok vente på en lottogevinst eller la det forbli med en drøm ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Navy S.E.A.L.

Hadde sikkert daua eller blitt for skadet til å kunne fortsette etter noen år, men faen så mye mer action og spenning det hadde blitt enn i 90% av alle andre jobber.

Hvorfor ikke Marinejeger?

Kanskje ett mer realistisk alternativ.

Lenke til kommentar

Robotikk/kybernetikk relatert til rom-prosjekter. Å jobbet med f.eks NASA MSL eller ESA ExoMars

Utdanningen er i riktig retning, men spørsmålet er om jeg finner jobben.

Sånn generelt så sikter jeg mot å bli en viktigper som drikker kaffe hele dagen og gjør scienceshit.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Robotikk/kybernetikk relatert til rom-prosjekter. Å jobbet med f.eks NASA MSL eller ESA ExoMars

Sånn generelt så sikter jeg mot å bli en viktigper som drikker kaffe hele dagen og gjør scienceshit.

Vi har en god del slike firmaer i Norge, men du må muligens flytte litt på deg.

Lenke til kommentar

Vi har en god del slike firmaer i Norge, men du må muligens flytte litt på deg.

Jepp. Kommer nok til å flytte på meg for å oppfylle drømmen min. Kunne godt jobbet for f.eks Kongsberg Gruppen eller Norsk Romsenter. Virgin Galactic eller SpaceX for generelt space-stuff hadde også vært kult. Man må dessverre være amerikans statsborger for å jobbe for NASA, med mindre man jobber for et tredjeparts-selskap med kontrakt.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...