Gå til innhold

Lånekassen og studieprogresjon

testuser

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting angående Lånekassens krav til studieprogresjon.

Si at jeg mitt første år med høyere utdanning søker om støtte til utdanning på heltid (60 studiepoeng per år), og sanker 0 studiepoeng.

Da vil jeg året etter også kunne få innvilget støtte til utdanning på heltid med tanke på at jeg er innenfor Lånekassens grense på 60 studiepoeng. Dette året oppnår jeg bare 20 studiepoeng.

Det tredje året vil jeg ikke få støtte ettersom jeg kun har oppnådd 20 studiepoeng av de 120 som lånekassen har utbetalt for. Grunnen er at jeg ligger 40 poeng bak lånekassens krav til studieprogresjon.

Skulle jeg nå gå det tredje året uten støtte fra lånekassen og sanke 60 studiepoeng vil jeg på tre år stå igjen med 80 poeng.

Spørsmålet mitt blir da;

Har jeg da 80 av 120 studiepoeng i lånekassens øyne, og dermed 20 poeng "forran" grensen (som betyr at jeg vil kunne få støtte det fjerde året)?

Eller regnes studieprogresjonen uavhengig av om jeg får støtte eller ikke slik at jeg da bare har sanket 80 av 180 studiepoeng, og dermed fremdeles ligger 40 poeng bak grensen for å få støtte det fjerde året?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det første året er du 60 studiepoeng på etterskudd.

Etter det andre året er du 100 studiepoeng på etterskudd.

Om du tar 60 studiepoeng uten støtte vil du være 40 studiepoeng på etterskudd, og derfor være innenfor grensa på 60 studiepoeng. Du vil derfor bli innvilget støtte det fjerde året.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...