Gå til innhold

Trenger hjelp med utdanning til ingeniør

-Jensen

Anbefalte innlegg

Har VG1 teknisk og industriell produksjon og VG2 Arbeidsmaskiner.

Og har lyst til å utdanne meg til Ingeniør som jobber med å lage ting på datamaskinen ved hjelp av programmer som feks solidworks

post-282316-0-92865100-1389205928_thumb.jpg

post-282316-0-83530000-1389206851_thumb.jpg

Er det (Bachelor i ingeniørfag, Produkt- og systemdesign) Jeg vil bli da?

Er forvirret over alle de forskjellige valgene du kan utdanne deg til som ingeniør, så vet ikke hvordan ingeniør utdanning jeg trenger for å kunne jobbe med å lage ting på datamaskinen.

Hvordan skolegang trenger jeg?

Må jeg søke studiespesialiserende eller almenfag?

eller kan jeg bare bygge videre på VG1 eller VG2?

Har også sett at det er noe som heter y-veien der man kan søke til Bachelor i ingeniørfag, Produkt- og systemdesign vist man har fagbrev som arbeidsmaskiner.

Kan jeg eventuelt bare ta nettstudier på de fagene jeg mangler for å kunne søke til ingeniør utdanning?

Trenger all hjelp jeg kan få.

Mvh Sindre

Endret av -Jensen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken utdanning du skal velge vet jeg ikke, men du har ett par diverse valg for å komme inn på ing. studie.

-Forkurs til ingeniør(Trenger vg2 for å kvalifisere til opptak)

-Kan ta over 1 år, 2år deltid og sommerkurs ved det aktuelle universitetet(ikke alle har dette).

-Allmenn påbygg + Realfag

-Da tar du påbygg over ett år(eller som privatist) for så å ta de resterende realfagene som privatist

-Y-veien

-da trenger man kun fagbrev for å kvalifisere til opptak

-teknisk fagskole(2årig) for så å ta bachelor

-Dette er en mulighet for noen fag, vet ikke om det er det for din del

-krever fagbrev for å komme inn, muligens andre måter også

Lenke til kommentar

Vist jeg har forstått deg rett så må man ha vg2 for å kunne kvalifiseres, men jeg mangler

matematikk R1 og R2 og fysikk 1 men jeg har sett på Nki nettstudier at man kan ta de fagene der.

Kan jeg da jobbe som læring på arbeidsmaskiner og ta matematikk R1 og R2 og fysikk 1 sammtidig og da søke til ingeniør utdanning?
Ifølge opptaks kravene på denne linken: http://utdanning.no/utdanning/hials.no/bachelor_i_ingeniorfag_produkt-_og_systemdesign

Så trenger jeg bare Matematikk R1, R2 og fysikk 1.

Takker for svar.
Mvh Sindre

Lenke til kommentar

Vist jeg har forstått deg rett så må man ha vg2 for å kunne kvalifiseres, men jeg mangler

matematikk R1 og R2 og fysikk 1 men jeg har sett på Nki nettstudier at man kan ta de fagene der.

Kan jeg da jobbe som læring på arbeidsmaskiner og ta matematikk R1 og R2 og fysikk 1 sammtidig og da søke til ingeniør utdanning?

Ifølge opptaks kravene på denne linken: http://utdanning.no/utdanning/hials.no/bachelor_i_ingeniorfag_produkt-_og_systemdesign

Så trenger jeg bare Matematikk R1, R2 og fysikk 1.

Takker for svar.

Mvh Sindre

Hei,

nei om du skal gå rett fra vg2 må du enten gå forkurs(da tar en realfag pluss noe ekstra som norsk osv) eller så kan du ta fagbrev så ta Y-veien/teknisk fagskole eller så kan du først ta påbygg + realfag som du nevner.

altså om du vil gjøre det slik du forklarte må du ta påbygg først.

Lenke til kommentar

ok så jeg kan gå forkurs no etter at jeg er ferdig med vg2?

Opptakskrav

For opptak til forkurs til ingeniørutdanning må søkere ha:

a) fullført og bestått VG1 og VG2 fra andre studieretninger i videregående skole enn studieforberedende retninger, eller

b) godkjent fagbrev eller svenneprøve, eller

c) generell studiekompetanse, eller

d) fylt minst 23 år, fullført grunnskole og minst 5 års arbeidserfaring tilsvarende heltid, eventuelt en kombinasjon av arbeidserfaring og utdanning fra videregående skole på tilsammen 5 år.

Studiet er adgangsregulert.

Må man oppfylle alle kravene eller bare en av dem?

Takker for svar.

Mvh Sindre.

Lenke til kommentar

ok så jeg kan gå forkurs no etter at jeg er ferdig med vg2?

Opptakskrav

For opptak til forkurs til ingeniørutdanning må søkere ha:

a) fullført og bestått VG1 og VG2 fra andre studieretninger i videregående skole enn studieforberedende retninger, eller

b) godkjent fagbrev eller svenneprøve, eller

c) generell studiekompetanse, eller

d) fylt minst 23 år, fullført grunnskole og minst 5 års arbeidserfaring tilsvarende heltid, eventuelt en kombinasjon av arbeidserfaring og utdanning fra videregående skole på tilsammen 5 år.

Studiet er adgangsregulert.

Må man oppfylle alle kravene eller bare en av dem?

Takker for svar.

Mvh Sindre.

Du kan gå direkte fra Vg2 ja, det var slik jeg kom inn :)

Og ja, du trenger bare å oppfylle ett av kravene du listet opp. altså a for din del

Lenke til kommentar

Har også sett at det er noe som heter y-veien der man kan søke til Bachelor i ingeniørfag, Produkt- og systemdesign vist man har fagbrev som arbeidsmaskiner.

Det der er strengt tatt den linjen som heter "Maskin" de fleste stedene i landet. De har byttet navn et par steder fordi de ønsker å interessere flere folk og blant annet lokke flere jenter.

Du kan lese hvilke fag som inngår i "maskin" på andre høyskoler og universiteter siden Ålesund sine sider mildt sagt var elendige. Det vil være ytterst få forskjeller.

F.eks UIS

http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer-og-sivilingenioer/bachelor-i-ingenioerfag/maskin/studieplan-og-emner/

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste ingeniørutdanninger gir kompetanse til å jobbe som teknisk tegner. Selv om utdanningen ikke nødvendigvis alltid dekker mye undervisning i 2D og 3D-tegning, så får du den nødvendige forståelsen for styrkeberegning og design, materialvalg osv gjennom de fleste utdanningsløpene på minimum 3 år. Selve tegningen får du som regel kurs på hos arbeidsgiveren. Bare så det er nevnt så er tegning en veldig liten del av ingeniørutdanningen, og du må se for deg en del harde år med matematikk og fysikkrelaterte fag. Linjen jeg går, undervannsteknologi, inneholder mellom 10-20 studiepoeng tegning, alt etter hvilke valgfag man velger, og det mener jeg er likt ved alle ingeniørutdanningene ved Høgskolen i Bergen.

Lenke til kommentar

Ok, da blir det Forkurs til neste år :)

Men hva gjør egentlig en maskiningeniør da? vist de fokuserer så lite på 2D og 3D-tegning under utdanningen..

Ser at når man går inn på maskiningeniør på denne linken så har de flere forskjellige typer utdanninger innen maskin ingeniør, hva er forskjellen på de?

Takker for svar.

Mvh Sindre.

Lenke til kommentar

Men hva gjør egentlig en maskiningeniør da? vist de fokuserer så lite på 2D og 3D-tegning under utdanningen..

Ser at når man går inn på maskiningeniør på denne linken så har de flere forskjellige typer utdanninger innen maskin ingeniør, hva er forskjellen på de?

Takker for svar.

Mvh Sindre.

Ett lite tips, start i det små med matten allerede nå. Er du litt forberedt blir det en enklere start og du slipper å bruke så mye tid på kveldene å pugge. Matten er ganske intensiv, man skal igjennom 3 års pensum på ett år så det kan gå litt radig for seg!

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Mvh Sindre.

God plan! :) Når det gjelder forkurset så anbefaler jeg å ta den varianten som går fulltid over et år. Da får du fullt lån og stipend fra Lånekassen, og i tillegg får du muligheten til å bli kvotert inn på ingeniørlinjen du søker på i etterkant. Dette forkurset dekker matematikk, fysikk, norsk, engelsk og samfunnsfag. Tar du det ved en offentlig høyskole så er det mer eller mindre gratis å ta studiet.

Den siden du linker til lister opp en hel haug med maskinlinjer rundt om i landet, i tillegg til en annen haug med relaterte linjer som marinteknikk, energiteknologi, petroleumsfag, produksjon osv. Maskinlinjen i seg selv er med fokus på mekanikk, varmelære, maskinkomponenter, matematikk og elektro, i tillegg til diverse andre innføringsemner. De andre linjene har litt andre fagplaner, men er likevel ikke så langt borte fra maskiningeniørlinjens fagplan. Marinfagene har gjerne mer om stålkonstruksjoner, hydrodynamikk og skipslære, mens energiteknologi gjerne har mer om byggdesign, fornybar energi mm. Merk at de fagene du får ved en linje hos en høyskole ikke nødvendigvis er akkurat de samme som hos en annen høyskole, så dersom du er spesielt ute etter tegning vil jeg anbefale å se godt gjennom fagplanene til de linjene du søker på etter forkurset.

I arbeidslivet så er maskiningeniøren veldig fleksibel. Du kan drive med alt fra tegning og dokumentasjon til vedlikehold, tallknusing, prosjektering og mye mer. Jeg har sett at mange av de som er Adm. Dir. i forskjellige industribedrifter ofte er ingeniørutdannet, så veiene og mulighetene er mange.

Det er heller ingenting i veien for å lære deg tegning på egenhånd parallelt med studiene. Når du begynner å studere på forkurset så kan du allerede da laste ned f.eks. Autodesk Inventor eller Autocad som er to hyppig brukte tegneprogrammer i industrien. Disse får du gratis fullversjon av med studentlisens som varer i tre år. Det ligger også gode instruksjonsvideoer på Youtube, og du får også kjøpt bøker som omhandler maskintegningsteori til en relativt billig penge. En slik håndbok kan være veldig verdifull da det er mange regler og normer som skal følges når du tegner. Selv har jeg brukt denne, og er fornøyd med den tross at den er gammel. Merk at den i prinsippet er for 2D-tegning, men det kan være greit å lære seg skikkelig 2D før du går i gang med 3D. :)

Du har ikke spurt om det, men bare som en kommentar så vil jeg nevne at dersom du er veldig sikker på at det er tegning du vil drive med, så trenger du ikke å ta mer enn en bachelorgrad (3 år). Uansett så er du nok garantert en interessant og godt betalt jobb etter studiene såfremt du har de riktige egenskapene og 3 års skole, men poenget er at en mastergrad nok vil gjøre at bedriftene ønsker å bruke deg til andre ting enn tegning. Dette er jo selvfølgelig noe du i stor grad velger selv, men du trenger altså ikke mer enn tre års studier for å komme dit du vil.

Lenke til kommentar

Takk for tipset salvesen :)

Det blir 1 års forkurs, har allerede jobbet med et tegne program som heter solid edge når jeg gikk VG1 TIP

Brukte å sitte om kveldene på youtube å se på videor hvor man lærte om programet, det ga gode resultater endte oppmed at læreren kom til meg for hjelp så jeg gikk ut med 6 i tegning :) bli å ta bachelorgrad. Skal undersøke de forskjellige skolene og se hva som passer best for meg.

takker for svar.

Mvh Sindre

Lenke til kommentar

Takk for tipset salvesen :)

Det blir 1 års forkurs, har allerede jobbet med et tegne program som heter solid edge når jeg gikk VG1 TIP

Brukte å sitte om kveldene på youtube å se på videor hvor man lærte om programet, det ga gode resultater endte oppmed at læreren kom til meg for hjelp så jeg gikk ut med 6 i tegning :) bli å ta bachelorgrad. Skal undersøke de forskjellige skolene og se hva som passer best for meg.

takker for svar.

Mvh Sindre

Hva slags tegneprogram du har nå har lite å si. De forskjellige bedriftene har sine egne systemer/valg. Og sannsynligheten er at når du er ferdig så er det du lærte nå "gammelt". Fokuser heller på en god forståelse (prinsippene) av det fagfeltet du ønsker å drive med. Og etter noen år i arbeidslivet er du drittlei å sitte med tegneprogram allikevel :) Og det meste du lærer vil uansett være når du kommer ut i arbeid.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

det jeg klarer no på tegneprogrammet er å lage hammerer, lyddemper til softgun og andre ting, Men jeg har lyst å kunne lage motorer, girkasser, våpen, osv så det jeg kan er bare småting iforhold til hva en ingeniør kan :)

post-282316-0-65732100-1389273678_thumb.jpg

post-282316-0-54558800-1389273679_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...