Gå til innhold

Hjemme PC tilbud.

Anbefalte innlegg

Hadde bestemt meg for å bygge ein PC, som jeg vil bruke til Videoredigering .o.l.

Leser derfor på dette forumet til øyet er blitt vått uten å klare å bestemme meg.

Men i går dukket det opp et tilbud på jobb om Hjemme pc, med følgende

spesifikasjoner: (HP Compaq D330mt)

Prosessor: Intel Pentium 4 3,06 GZ

Hurtigminne: 512 kB cashe

Internminne: 1024 MB DDR (PC7200)

Hardisk: 160 GB (7200RPM)

CD/DVD: 4 x DVD drive +R/+RW

Grafikk kort: ATI Radeon 9600SE TV out

Vodeo Minne: 128 MB

Modem: 56kbs data/fax modem

Nettverk: 10/100/1000 Mbit/s onboard

Porter: 1 4x AGB Slot

3 x PCI slots

6 USB 2.0 (2 front and 2 rear)

1 Fore Wire 1394 port

Høytalere: Actice Speakers

Tastatur: PS/2 Easy acces (internett) keybord

Mus: PS/2-Button Scroll Mouse

Prisen for dette er 306 kr. brutto pr. mnd. i 3 år.

I tilleg kommer skjerm:

17" CRT HP S7500 kr. 31 brutto pr. mnd

19" CRT HP S9500 kr. 41 brutto pr. mnd

15" LCD/Flatskjerm TFT HP L1502 kr. 74 brutto pr. mnd

17" LCD/Flatskjerm TFT HP L1702 kr. 103 brutto pr. mnd

19" LCD/Flatskjerm TFT HP L1925 kr. 150 brutto pr. mnd

Er dette et bra tilbud, og er hardisken bra nok til mitt formål?

Håper noen kan hjelpe en som har gått seg litt vill i Datajungelen.

Royrogers

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært greit å vite hva du primært kommer til å bruke PCn til, men sånn totalt sett ser PCn ut til å være topp spesifisert.

Til spilling vil du nok merke at skjermkortet ikke er av de raskeste, men absolutt overkommelig til standard oppløsning og uten AA osv.

Prosessor og minnemengde er toppers, men ikke regn med at du får overklokket noe (noe du ikke skulle ha behov for med det første).

Legg merke til at PCn leveres med kombi DVD og CD-brenner. Det betyr at du ikke får kopiert CD'er direkte, men må mellomlagre image på harddisken - ikke noe problem egentlig, dersom du ikke baserer deg på masse kopiering.

Harddisken er mer enn stor nok skulle jeg tro.

Alt i alt et godt kjøp, dersom du ikke er redd for å kjøpe ferdigfabrikata som HP Compaq og andre merker.

Garanti regner jeg vel også med at du får :o)

Gå for en flatskjerm - du kommer til å angre etterhvert dersom du kjøper en stor CRT-skjerm (tro meg - jeg har en 21" som tar hele hjemmekontoret)...

Lenke til kommentar

Jojo kjøp den du!!!! tror den skal være grei.. bare husk det at det er en compaq og de er trasslige å oppgradere. Men hvis du bare skal ha den slik den er så er det helt prima maskin.. stabile så lenge du ikk gjør noe med de! :):yes:

Lenke til kommentar
Jojo kjøp den du!!!! tror den skal være grei.. bare husk det at det er en compaq og de er trasslige å oppgradere. Men hvis du bare skal ha den slik den er så er det helt prima maskin.. stabile så lenge du ikk gjør noe med de! :):yes:

Vil det si et jeg ikke kan putte en ekstra HD i uten å få problemer.

Hva er forskjellen på Hurtigminne og Internminne, og hvilke av de er viktigst å ha største minne på.

Royrogers

Lenke til kommentar

Skal ikke være noe problem å putte en ekstra HD i den der. Det samme gjelder en ekstra CD-rom/dvd dersom du skulle få behovet for copy-on-the-fly.

Hurtigminne er minnet i prosessoren. Ikke stort du kan gjøre med det.

Interneminne er ram'en. 1GB burde holde i søkk og kav. Ser hastigheten ikke akkurat var av det ypperste, men på den annen side så er jo ikke akkurat denne maskinen beregnet for overklokkere da....

Syntes det virket som en grei maskin jeg. Og ta den 19" LCD-skjermen!

EDIT: Fikk forresten samme tilbudet på jobben min ;)

Lenke til kommentar
Skal ikke være noe problem å putte en ekstra HD i den der. Det samme gjelder en ekstra CD-rom/dvd dersom du skulle få behovet for copy-on-the-fly.

Hurtigminne er minnet i prosessoren. Ikke stort du kan gjøre med det.

Interneminne er ram'en. 1GB burde holde i søkk og kav. Ser hastigheten ikke akkurat var av det ypperste, men på den annen side så er jo ikke akkurat denne maskinen beregnet for overklokkere da....

Syntes det virket som en grei maskin jeg. Og ta den 19" LCD-skjermen!

EDIT: Fikk forresten samme tilbudet på jobben min ;)

Klager du på hastigheita på minne, er ikkje så ofte man man ser så raskt minne

Internminne: 1024 MB DDR (PC7200)
:D:D
Lenke til kommentar

Største problemene med en slik PC er:

1. Du må betale på den i 3 år. Etter å ha hatt den i to år er den kanskje ikke lenger så attraktiv og må likevel betale 3-400 kr. måneden i et år til for en maskin som du godt kunne tenkt deg å skifte ut. Skulle du vurdere å skifte jobb må du vel også punge ut med restbeløpet.

2. 3 PCI porter tyder på at maskinen har et mini-ATX hovedkort og at utvidelsesmulighetene er noe begrenset. Det kan også være noe begrenset med plass i kabinettet til å putte inn flere disker etc.

Ellers er den ganske godt spekket, og vil helt sikkert dekke behovet ditt idag.

Lenke til kommentar

fordelen med hjemmepc-løsninger via jobb er at utgiftene blir trukket rett fra lønnen. da har du skattelette - hvilket utgjør ganske mange kroner - men viktigst av alt så merker du ikke noe særlig til trekket. istedet for å betale en faktura hver måned så få du bare mindre lønn - og det er slettes ikke så ille som det høres ut som, du vil fort regulere forbruket deretter. selv utnyttet jeg fullt ut hjemmepc-tilbudet jeg fikk gjennom jobben, og har ikke angret en dag siden.

men gå for det beste - altså største lcd-skjerm og beste pc (hvis du har flere å velge mellom), for du må som sagt betale for pcen i tre år, og da er det greit å ha en maskin som kan være brukelig såpass lenge - det er uansett ikke mange kronene om å gjøre per måned.

og har du en pc nå - noe jeg antar at du har - så kan du jo ta deler fra den (harddisk og cd/dvd-spiller) og sette inn i den nye. med mindre du vil bruke den gamle som server eller noe, selvsagt :)

Lenke til kommentar
Største problemene med en slik PC er:

2. 3 PCI porter tyder på at maskinen har et mini-ATX hovedkort og at utvidelsesmulighetene er noe begrenset. Det kan også være noe begrenset med plass i kabinettet til å putte inn flere disker etc.

forresten: maskinen du har fått tilbud på er en hp compaq d330mt med litt ekstra (mer ram) - men det du kan merke deg er at bokstavene "mt" står for "mini tower", hvis jeg ikke tar helt feil. med andre ord så er det en liten og kompakt pc - og dermed sterkt begrenset hva du kan legge inn av ekstra disker og cd/-dvd-spillere.... på den andre siden kan du jo fint kjøpe en 350gb disk om et par år og bytte ut den du får med hp compaq'en din... :)

Lenke til kommentar

Hadde hjemmepc via jobben i et helt år. Det var Compaq. Jeg søkte og fikk permisjon (uten lønn) etter ett år. Dersom jeg skulle ha PC'en måtte jeg betale ut restverdien (24 mnd * brutto). Maskinen var utdatert og jeg takket nei til dette. Bygget meg selv en maskin etter min egne spec og har den enda (2 år). Fordelen med en maskin du bygger selv er at du kan oppgradere den. Noe du sjelden får gjort med ferdig PC'er.

Mitt råd:

Har du råd til å bygge deg din egen maskin? STYR UNNA.

Uansett hva du velger. Lykke til

Lenke til kommentar

Vi har ordnet en hjemme pc avtale hvor vi kan velge alle komponenter selv.

Min ble etter mye om og men slik:

(bestilt i dag faktisk)

Plextor DVD-brenner IDE PX-708A, Retail- DVD+R/+RW og DVD-R/-RW

Plextor DVD-spiller IDE 16x/48x- Intern Retail med Power DVD (PX-116A)

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Barton- Socket A 333MHz bus, 512kb BOXED

Western Digital Caviar 250GB S-ATA 7200- Special Edition 8MB cache WD2500JD 2 stk.

Panasonic Receiver SA-HE75 Sort- RDS, Dolby Digital, DTS, DPL2, 5x80W

Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A- nForce2 Ultra400/MCP-T,Dual LAN,Firewire

Eltax Millennium 100 Sort- Leveres som par

Supra Mini 1.6 Høyttalerkabel- 2 x 1.6 mm2 Pris pr. meter (20 meter)

Thermaltake Lanfire Xaser III Midi tower- WM2000A Aluminium U/Power supply

Thermaltake Purepower Butterfly 480W- W0019 Strømforsyning Sølv farge

Creative SB Audigy 2 Platinum eX- PCI Lydkort m/1394,THX, DD EX6.1,

Retail

Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB- Kit w/two matched CMX512-3200LL DIMMs

CNet Nway Switch 10/100 5P- Eksternt power- Miljøavgifter kr 10,08 pr stk kommer i tillegg.

Samsung 19" CRT Syncmaster 959NF TCO99- Skjerm- Miljøavgifter kr 50,00 pr stk kommer i tillegg.

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB- AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail

Thrustmaster FireS.Dual Power Gamepad 3- Spillutstyr (USB) til PC

Thermaltake Extreme Volcano 12 CPU-Vifte- A1745 Socket A AMD XP3400+

Eltax Receiver / DVD DR-109- Dolby Digital, DTS, 5 x 50 Watt, DVD

Som dere ser nederst så har jeg tatt med en dvdspiller/forsterker til kjellerstua.

Dette kommer på ca. 500 i mnd.

Reglen vi hadde var at så lenge vi hadde et fult tower m/innhold (for at det skulle kunne kalles en pc-avtale) så kunne vi ta med hva vi ville.

Jeg har tidligere hatt en avtale som kostet meg 700 spenn i mnd. (for en amd 800 m/20 gig hd og 128 mb ram) denne er selvfølgelig oppdatert kraftig.

Poenget er at jeg ikke merket når trekket begynte og jeg merket det heller ikke når det forsvant. Pengene forsvinner til alt mulig drit alikevel. :cry:

Så jeg synes en pc-avtale på jobben er en grei løsning.

Du merker ikke trekket allikevel.

Lenke til kommentar

Ser du har fått Aker avtalen.

Regner man litt på det ser man at den aktuelle prisen for pcen blir 7160,4 (35.7% skatt)som man kan regne som rentefritt lån over 3 år. I tilleg taper du ca 300,- pr år i feriepenger.

Dette tilbudet er mye bedre enn det forrige dem kom med.

Konklusjon: Du får deg en god PC som du antagelig ikke kommer til å merke på lønningen i det hele tatt. Hvem har sagt at du ikke kan kjøpe deg en annen pc om 1,5 år ? Du kan fremddeles bruke denne hp-pcen lenge etter det. Kommer nok til å gå noen år før word/excel krever mer enn 3Ghz maskin.

Det følger desuten med gratis telefonsupprt i alle de 3 årene.

PS: Har selv slått til på den ene bærbare HP NC 8000 med Radeon 9600PRO og centrino. Koster meg litt over 400 i mnd før skatt.

Så løp å kjøp er mitt råd :) (levering var visst uke 50/51)

Lenke til kommentar

Ja det stemmer at det er Aker avtalen.

Jeg lurte også på den bærbare, men trenger en større maskin til Videoredigering.

Avtalen burde vært slik som "beerlover" hadde. Det er jo mange forskjellige brukere til forskjellige formål.

Royrogers

Lenke til kommentar

Jeg lurte også på den bærbare, men trenger en større maskin til Videoredigering.

Avtalen burde vært slik som "beerlover" hadde. Det er jo mange forskjellige brukere til forskjellige formål.

Royrogers

:yes:

Det var akkurat det jeg også tenkte når jeg så det.

Tenk å velge "fritt" av datautstyr med en slik avtale!!!

Lenke til kommentar

Royrogers

HP Compaq D330mt

Prossesor Intel® Pentium® 4 3,06 Ghz

Hurtigminne 512 kB cache

Interminne 1024 MB DDR (PC2700),

Hardisk 160GB (7200RPM)

CD/DVD 4 x DVD drive +R/+RW

Grafikk-kort ATI Radeon 9600SE TV-out,

Videominne 128MB

Lydkort AC97 onboard sound with SPDIF

Modem 56kbps data/fax modem

Nettverk 10/100/1000 Mbit/s onboard

Porter 1 4x AGP Slot

3 x PCI Slots

6 USB 2.0 (2 front and 4 rear)

1 FireWire 1394 port

Software MS Windows XP Home Edition (no)

DVD+R/+RW Drive, Sonic MyDVD

authoring software for Compaq Evo

Desktops, InterVideo WinDVD,

Roxio Easy CD Creator and DVD+R and

DVD+RW media

Tror du kommer langt med videoredigering på den pc-en Royrodgers.

Der er 1024Mb ram og det er jo et stort pluss. Husk at det ikke er lenge siden man videoredigerte på Pentium2/266mhz og hele 256Mb ram. Det gikk da det også :)

Tipper det kan videoredigeres på begge de bærbare også. Litt tregere rendering sikkert, men fancy overganger og spesial effekter er jo ofte bare en uting :)

Lenke til kommentar

Skal du bygge tilsvarende maskin selv kommer den på 10-11000 kr, kjøper du den på den ordningen vil den koste deg ca 8000,- netto.

Bakdelen er at den er vanskeligere å oppgradere og vet ikke helt vilket hovedkort de har satset på heller, tenker da på en oppgradering til 800 mhz prosessor, så med tanke på at cpu er 533 er det neppe noe mer på hk.

Men det er for all del en meget bra maskin som du kommer gunstig ut med med tanke på pris.

Lenke til kommentar
Skal du bygge tilsvarende maskin selv kommer den på 10-11000 kr, kjøper du den på den ordningen vil den koste deg ca 8000,- netto.

Bakdelen er at den er vanskeligere å oppgradere og vet ikke helt vilket hovedkort de har satset på heller, tenker da på en oppgradering til 800 mhz prosessor, så med tanke på at cpu er 533 er det neppe noe mer på hk.

Men det er for all del en meget bra maskin som du kommer gunstig ut med med tanke på pris.

Kontaktet evt kundesupport, og han sa dette er en 800 Mhz ram bus...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...