Gå til innhold

rimelig eizo, dumt kjøp?

Anbefalte innlegg

Lest en artikkel om at problemet med "glossy" skjermer, er at de viser for mye kontrast og farger og derfor kan være vanskelig å kalibrere 100% korrekt.

Er dette også forklaringa til hvorfor bildene ser litt livløse og blasse ut på min kalibrerte matte eizo skjerm?(som støtter kun sRGB)Ikke missforstå, de ser absolutt ikke dårlig ut, men mangler litt av det "trøkket", som jeg er vant med, som feks slik bilder fremstår på imac skjermene(fra fabrikk, vet ikke hvordan den skjermen er etter kalibrering)

For en print vill jo aldri ha samme kontrast nivå som en skjerm(print ligger vell på rundt 1:300, etter hva jeg har lest?) og da går jeg utifra at kalibreringen har juster alt, slik at det blir mest mulig likt som print?(poenget er vell ikke at bilder skal se best mulig ut på nett?) Har kalibrert med i1 display pro, så jeg vet at kalibrering-verktøyet er av topp kvalitet.

Jeg kjøpte derimot en litt rimelig eizo skjerm, som ikke er i coloredge serien, men den har fått meget bra omtaler. Og etter hva jeg har lest, så vill man ikke se en betydelig forskjell mellom coloredge serien og en "normal" god eizo skjerm. Den største forskjellen,etter hva jeg har lest, er at coloredge serien har en del jevnere belysning pgr av LUT osv. og dette øker prisen betraktelig.Dette er jo selvsagt meget viktig for profesjonelle, men kanskje ikke så mye for en hobby fotograf som meg.

Uansett, håper bare ikke at jeg har gjort ett boomkjøp, men i følge disse testene, så scorer skjermen ganske bra:

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=1373355929

http://www.prad.de/en/monitore/review/2012/review-eizo-ev2436wfs-bk.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blank/Glossy skjerm har en glassfront for å øke kontrasten. Det er egentlig "fake" kontrastøkning.

Bildene dine blir mye riktigere presentert på en Matt skjerm enn de blir på en glossy skjerm med falsk kontrast økning.

så en imac skjerm er egentlig bare bra for å vise bilder best mulig på nett og for å se på film osv? Hvordan vill en imac skjerm bli etter kalibrering? Fortsatt for mye farger og kontraster? Går utifra at den nøytrale eizo skjermen min viser ting mer korrekt,men har aldri verken sett en coloredge før eller har printet ut noe særlig, så blir derfor litt usikker. Har planer om å ta noe store utskrifter snart, så blant annet derfor jeg kjøpte skjermen

Var innom en apple butikk her om dagen og ble overrasket over hvor bra bilder ser ut på disse skjermene; klare, bra med farger og kontraster og ikke minst veldig skarpe. Men som sagt, går utifra at dette er på grunn av at disse skjermen er "glossy" og ikke presentere slik det vill se ut på utskrifter. Men vet jo at mange fotografer bruker imac, så blir jo litt forvirret.

Lenke til kommentar

Du sier iMac uten å nevne oppløsningen disse du har sett har?

TVr og Laptop'r har stort sett alle kontrast økende glassfront, ikke bare Mac.

Når det gjelder fotografer som bruker Mac, så har de alltid en større kalibrert ekstern matt skjerm som referanse, ellers ville de være i alvorlig trøbbel.

Lenke til kommentar

Du sier iMac uten å nevne oppløsningen disse du har sett har?

TVr og Laptop'r har stort sett alle kontrast økende glassfront, ikke bare Mac.

Når det gjelder fotografer som bruker Mac, så har de alltid en større kalibrert ekstern matt skjerm som referanse, ellers ville de være i alvorlig trøbbel.

Snakker om imac 21 tommer og imac 27 tommer. Min skjerm er på 24 tommer, 1920 * 1200. Syntes skjermen min virker litt uskarp,men det kan vell kanskje være noe med at jeg er vant til å se på en "glossy" skjerm?

Er det stor variasjon mellom hvor skarpe bilder fremstår på en matt skjerm?

Lenke til kommentar

En oppløsning på 1920*1200 på en 24 tommers skjerm er mye lavere enn tilsvarende på nye mobiler og ipads. Min mobil har feks. 4.5 tommers skjerm og en oppløsning på 1280*720. Ipad Air har en 9.7" skjerm og en oppløsning på 2048*1536.

Av en eller annen grunn henger pc skjermer etter mobil og nettbrett når det gjelder oppløsning.

Lenke til kommentar

Snakker om imac 21 tommer og imac 27 tommer. Min skjerm er på 24 tommer, 1920 * 1200. Syntes skjermen min virker litt uskarp,men det kan vell kanskje være noe med at jeg er vant til å se på en "glossy" skjerm?

Er det stor variasjon mellom hvor skarpe bilder fremstår på en matt skjerm?

Som PClynet nevner, oppløsning i forhold til størrelse.

Pixel pr. Inch > PPI.

1920x1200 @ 24" = 94.34 PPI

1920x1080 @ 21.5" iMac = 102.46 PPI

2560x1440 @ 27" iMac = 108.79 PPI

1280x720 @ 4.3 = 326.36 PPI

2048x1536 @ 9.7 = 326.36 PPI

2560x1600 @ 13.3" - Retina MacBook Pro 13" = 226.98 PPI

3840x2160 @ 28" = 157.35 PPI (Dell/Asus skjermer kommer snart i handelen for $800).

Høyere PPI vil gi intrykk av skarpere blider.

Derfor spurte jeg om oppløsningen på de iMac skjermene du sammenliknet med. Hvis de har "retine" oppløsning vil de oppleves skarpere.

Øket kontrast i et bilde gir også intrykk av høyere skarphet.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Som PClynet nevner, oppløsning i forhold til størrelse.

Pixel pr. Inch > PPI.

1920x1200 @ 24" = 94.34 PPI

1920x1080 @ 21.5" iMac = 102.46 PPI

2560x1440 @ 27" iMac = 108.79 PPI

1280x720 @ 4.3 = 326.36 PPI

2048x1536 @ 9.7 = 326.36 PPI

2560x1600 @ 13.3" - Retina MacBook Pro 13" = 226.98 PPI

3840x2160 @ 28" = 157.35 PPI (Dell/Asus skjermer kommer snart i handelen for $800).

Høyere PPI vil gi intrykk av skarpere blider.

Derfor spurte jeg om oppløsningen på de iMac skjermene du sammenliknet med. Hvis de har "retine" oppløsning vil de oppleves skarpere.

Øket kontrast i et bilde gir også intrykk av høyere skarphet.

Trodde dette var ganske opplysende, men siden dere spør; imac 21 tommer har 1080p mens 27 tommern har noe høyere oppløsning, pgr av større skjerm. Men bilder fremstår likt på disse to imac skjermene, siden størrelsen på skjermen er forskjellig

Min skjerm kan best sammenlignes med imac 21 tommer, men imac virker litt skarpere, men det går jeg utifra er pgr av at den har en "glossy" skjerm? Derfor spørr jeg også om det er noe stor variasjon mellom matte skjermer, når det kommer til skarphet? Tror dere feks at en coloredge fra eizo vill fremså enda skarpere en min, til tross for samme oppløsning? Er det kun oppløsning som avgjør skarpheten til skjermen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...