Gå til innhold

Fradrag på skatten på boliglån?

ltdata

Anbefalte innlegg

1.Er det slik at man får fradrag på skatten hvis man har et boliglån man betaler ned på?

2.Vil man få fradrag avhengig av hvor mye man betaler ned per år?

3. Vil fradraget bli automatisk gjort i selvangivelsen eller må man ordne dette selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil på fradrag på rentene du betaler på boliglånet det angitte året, så ja det avhenger av hvor mye man betaler ned, og hvor mye av summen du betaler er renter. Dette fradraget er på 28 % mener jeg å huske.

Blir dette automatisk registrert til skatteetaten eller må jeg selv føre opp betalte renter?

Lenke til kommentar

Du vil på fradrag på rentene du betaler på boliglånet det angitte året, så ja det avhenger av hvor mye man betaler ned, og hvor mye av summen du betaler er renter. Dette fradraget er på 28 % mener jeg å huske.

Fradraget, i den betydning av ordet skatteetaten og de fleste andre nytter det, er strengt tatt 100% av rentene, men du betaler 27% (fra 2014, 28 til og med i fjor) skatt på inntekt etter fradrag. Altså slipper du å betale 27% skatt på rentebeløpet.

Blir dette automatisk registrert til skatteetaten eller må jeg selv føre opp betalte renter?

Om du har lånt fra en bank rapporteres det automatisk. Har du lånt fra familiemedlem e.l. må dere begge føre opp hhv renteutgift og renteinntekt selv.

Lenke til kommentar

Du får fradrag på påløpte renter det angitte året, ikke betalte.

Det eneste unntaket er Statens Lånekasse, der får du fradrag av betalte og ikke påløpte renter.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tatt opp lånet sammen med noen andre kanskje? Pass på at ikke rentekostnadene kommer til fradrag hos begge. Det er bare den som står som "eier" av lånet i banken som får lånet automatisk oppført i selvangivelsen, medlånetakere får det ikke automatisk, og du må "manuelt" fordele lånet og rentekostnadene.

Edit: Presisering.

Endret av Arne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...