gudrunhund Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Hva menes med "tolkende opplesning" (dikt)? Jeg skal presentere navnet til forfatteren og framføre diktet med "tolkende opplesning"? Jeg føler meg veldig dum nå... (9.klasse) Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 (endret) Hva menes med "tolkende opplesning" (dikt)? Jeg skal presentere navnet til forfatteren og framføre diktet med "tolkende opplesning"? Jeg føler meg veldig dum nå... (9.klasse) Sitat fra: Mer vekt på opplesing? - Norsknytt Høytlesing og opplesing Overfor elevene kan det være lurt å skille mellom høytlesing og opplesing som to ulike aktiviteter. Høytlesing er gjerne knyttet til begynneropplæringen. Aktiviteten går kort og godt ut på at en skal si høyt hva som står skrevet på et papir. Når vi sier at en elev har lært å lese høyt, mener vi som regel at eleven har lært å avkode bokstavene og forstå dem som ord. Opplesing er noe mer enn høytlesing. Opp-leseren skal lese slik at mottakerne lettere og bedre forstå budskapet i teksten. Oppleseren må prøve å tolke teksten, legge inn trykk og pauser, variere styrke, klang og tonefall. I beste fall kan oppleseren forløse det som kan kalles tekstens iboende muntlighet. En del norsklærere vil nok mene at det er for banalt å drive med opplesing i de siste årene på ungdomstrinnet, men «tolkende opplesing» er faktisk nevnt som en av de muntlige sjangrene på ungdomstrinnet. Elevene bør få leke seg med ulike måter å lese en tekst høyt på: det kan være takknemlig å arbeide med dikt og sangtekster, men elevene kan også ha læringsutbytte av å lese høyt fra nyhetsartikler og noveller. Endret 8. januar 2014 av hermosa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå