rolfen Skrevet 8. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2014 Hei! Jeg har sagt opp stillingen min i et firma. En måneds oppsigelsestid som er begynt å løpe. Mitt spørsmål er om jeg kan avvikle opptjent ferie i oppsigelsestiden? Jeg begynte i jobben i juni 2013. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2014 Du kan, men du har vell ikke noe krav ettersom det eneste vi har krav på er 3 uker i mellom mai og september eller noe sånn, ikke helt sikker på uker og månedene men er rundt sommertider. Ellers må man be om fri. Er ikke skråsikker på dette, men mener det er slik reglene er. Penger får du jo ikke heller da du sansynligvis ikke har "betalt" for ferien din enda(Typsik mai måned) Lenke til kommentar
johanf Skrevet 8. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2014 Jeg vil anta nei, siden du kan ta ut ferie senere i år. Kanskje denne artikkelen hjelper? http://e24.no/jobb/jobbekspertene/kan-jeg-nekte-ansatt-aa-ta-ut-ferie-i-oppsigelsestiden/3692081 Lenke til kommentar
rolfen Skrevet 8. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. januar 2014 Min siste jobbdag er 31.januar, så da er det ikke særlig aktuelt å ta ut ferie senere i år. :-) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2014 Ettersom den ansattes oppsigelsestid i denne situasjonen uløper den 31. august, vil hele hovedferien kunne avvikles før den 30. september, og du kan derfor motsette deg at hun tar ut ferie i oppsigelsestiden. Dette gjelder likevel ikke hvis ferietidspunktet allerede er avtalt. I så fall kan dette bare endres hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. En oppsigelse fra arbeidstaker vil normalt ikke være en slik uforutsett hending. Om du leser dette avsnittet ser det ut til at du ikke kan "kreve" å ta ut hovedferien nå da du har mulighet til å ta denne etter oppsigelsen. Om jeg forstår det rett. Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2014 Om du leser dette avsnittet ser det ut til at du ikke kan "kreve" å ta ut hovedferien nå da du har mulighet til å ta denne etter oppsigelsen. Om jeg forstår det rett. Men du kan gå til sjefen å spørre fint om det er greit gjøre det slik.... Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 8. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2014 Ja, du kan avvikle ferie i oppsigelsestiden hvis det er greit for arbeidsgiver. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 8. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2014 Min siste jobbdag er 31.januar, så da er det ikke særlig aktuelt å ta ut ferie senere i år. :-) Skal du ikke jobbe mer i år? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2014 Men du kan gå til sjefen å spørre fint om det er greit gjøre det slik.... Det er klart, derfor skrev jeg "kreve" :-) Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet 8. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2014 Om dette er opptjent ferie som kommer av blant annet overtid osv. så har du rett til å få brukt den ferien i oppsigelsestiden eller få det utbetalt i penger. Du kan derimot ikke kreve å flytte hele fellesferien fra sommeren til januar Lenke til kommentar
rolfen Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2014 Ok. Jeg trodde at siden man sluttet i arbeidsforholdet før "hovedferien" tok til, kunne man kanskje ta ut ferien før arbeidsforholdet ble avsluttet. Alltid lov å prøve seg! :-)Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå