Gå til innhold

Lyd fra TV til hjemmekino


Anbefalte innlegg

Hei. Har ett Philips HTB3510 hjemmekinoanlegg, og har det koblet opp mot en LGTV. Jeg sliter da med å få lyd fra hjemmekinoanlegget når jeg ser vanlig TV.
Jeg har vært og kjøpt meg optisk lydkabel, og koblet denne til TV og anlegget. Har også satt instillingene på TV'en til at lyden skal komme fra eksterne høyttalere.
Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDMI out til TV

Har prøvd det, ja.

 

Optisk kabel skal jo fungere... Eller så kan man bruke HDMI (som NlrD sier) hvis TV støtter ARC.

Tydeligvis støtter den ikke ARC, for fungerer ikke med HDMI. Var også og kjøpte meg AUX-kabel, ikke engang det fungerte. Må være noe innstillinger enten på TV'en eller anlegget, men forstår ikke hva det kan være. Har også lagt merke til at det kun lyser i ene enden av den optiske kabelen, lyser bare i enden som skal sitte i TV'en. Kan det være at kabelen rett og slett ikke får kontakt med anlegget?

Endret av aspirev5
Lenke til kommentar

Tydeligvis støtter den ikke ARC, for fungerer ikke med HDMI.

Det står jo i dokumentasjonen om den støtter ARC. Og hvis den gjør det, gjelder det kun en bestemt HDMI-inngang.

 

 

Var også og kjøpte meg AUX-kabel, ikke engang det fungerte.

Hvor koblet du den?

 

 

Har også lagt merke til at det kun lyser i ene enden av den optiske kabelen, lyser bare i enden som skal sitte i TV'en.

Bare et kontrollspørsmål: Du har tatt av beskyttelseshettene på tuppen av pluggene? Vet om noen som ikke gjorde det...

 

 

Hvorfor forteller du ikke hva slags LG-tv du har når du oppgir eksakt modell på hjemmekinoanlegget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

..

 

Har prøvd å se i dokumentasjonen til TV'en, så ingenting om HDMI ARC. Burde selvfølgelig lagt med hvilken type TV, LG 42LA613V heter den. Har prøvd den i de to HDMI-inngangene som er på TVen. AUX-kabelen koblet jeg der det står AUX og er en rød inngang på hjemmekinoanlegget, til en rød inngang hvor det stod audio på TVen.

Ja, jeg tok av hettene. Skal nevnes at det faktisk tok en stund før jeg skjønte at man skulle ta de av, hehe!

 

Tusen takk for hjelpa så langt, håper du har noen formening om hva jeg kan gjøre her, er selv helt blank på det temaet her. :)

 

Edit: Etter litt søking på nettet ser jeg jo at det faktisk skal være ARC på TVen. Da skjønner jeg hvertfall ikke problemet. Må jeg ha en spesiell HDMI-kabel?

 

Endret av aspirev5
Lenke til kommentar

Hei,

 

Forstår det slik at du vil ha TV-lyden over til lydanlegget.

Kjenner hverken deg, TVn eller forsterkeren, men her det viktig å forstå en enkel grunn-regel: Det er forskjell på innganger og utganger :confused:

  • Du må finne en egnet lyd-UTGANG på TVn (digital, analog eller optisk)
  • Du må finne en tilsvarende lyd-INNGANG på forsterkeren.

Så må enhetene konfigureres for lyd-overføring:

  • TVn må sende lyd til den utgangen du bruker.
  • Forsterkeren må hente lyd fra den inngangen du bruker.
  • Ved digital overføring, må kodingen være lik på begge enheter.

Forstår at det låter veldig 'basic' dette, allikevel er det ofte her forsøkene strander :eek:

 

____

GAu

 

Lenke til kommentar

Har prøvd å se i dokumentasjonen til TV'en, så ingenting om HDMI ARC. Burde selvfølgelig lagt med hvilken type TV, LG 42LA613V heter den. Har prøvd den i de to HDMI-inngangene som er på TVen. AUX-kabelen koblet jeg der det står AUX og er en rød inngang på hjemmekinoanlegget, til en rød inngang hvor det stod audio på TVen.

Ja, jeg tok av hettene. Skal nevnes at det faktisk tok en stund før jeg skjønte at man skulle ta de av, hehe!

 

Tusen takk for hjelpa så langt, håper du har noen formening om hva jeg kan gjøre her, er selv helt blank på det temaet her. :)

 

Edit: Etter litt søking på nettet ser jeg jo at det faktisk skal være ARC på TVen. Da skjønner jeg hvertfall ikke problemet. Må jeg ha en spesiell HDMI-kabel?

 

 

Hva kaller du en "AUX-kabel" som du putter i en rød kontakt? Anlegget har en AUX-inngang med 2 phono-/RCA-innganger (høyre og venstre). Men TV-en har ikke analog ut. Eneste røde audio-kontakt på TV-en er vel høyre lydinngang for component-signal...

 

Ifølge nedlastet bruksanvisning har ikke TV-en ARC, men det er litt rart fordi den støtter jo både CEC og MHL... Hvis den støtter ARC, så må du bruke en relativt ny HDMI-kabel (HDMI 1.4) for at det skal funke.

 

 

Rart at optisk lyd ikke fungerer. Du har valgt riktig inngang med Source-knappen på anlegget?

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, det med AUX var nok helt feilkoblet, så sikkert ikke rart det fungerte.

Det med å stille inn på source-knappen var jeg ikke klar over, skal prøve det når jeg kommer hjem. Helt sikkert der "feilen" ligger. Kommer med en liten oppdatering når jeg har fått testet det. :)

Lenke til kommentar

Det med å stille inn på source-knappen var jeg ikke klar over...

Mener ikke å være slem, men dette må jeg nesten kommentere....

Anlegget ditt kan gjengi film, lyd og bilder fra plater og USB-eneheter. Det kan spille radio. Det kan gi lyd fra TV via HDMI, lyd fra optisk inngang og lyd fra analog inngang. Derfor må du jo velge hva som skal vises/låte. Hvordan skal det ellers fungere - anlegget er ikke tankeleser....

Plater (disc) og radio velger du direkte på fjernkontrollen, andre valg får du ved å trykke flere ganger på source-knappen.

Kanskje det virker med HDMI også hvis du trykker riktig...

Lenke til kommentar

Mener ikke å være slem, men dette må jeg nesten kommentere....

Anlegget ditt kan gjengi film, lyd og bilder fra plater og USB-eneheter. Det kan spille radio. Det kan gi lyd fra TV via HDMI, lyd fra optisk inngang og lyd fra analog inngang. Derfor må du jo velge hva som skal vises/låte. Hvordan skal det ellers fungere - anlegget er ikke tankeleser....

Plater (disc) og radio velger du direkte på fjernkontrollen, andre valg får du ved å trykke flere ganger på source-knappen.

Kanskje det virker med HDMI også hvis du trykker riktig...

Skjønner ikke helt hvor du vil med det her når jeg har sagt på forhånd at jeg er helt blank på det her. Bare for å få frem at jeg åpenbart ikke har peiling på høyttaleranlegg og TV? Tror jeg var klar over det fra før.:) Men jaja, takk for hjelpa uansett, da.

Lenke til kommentar

Hvor står det? Har lest hele tråden på nytt uten å finne det...

 

Beklager at du følte deg støtt av min forrige post.

"Tusen takk for hjelpa så langt, håper du har noen formening om hva jeg kan gjøre her, er selv helt blank på det temaet her."

Ikkenoe problem, var nok litt for "hårsår" der. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...