Gå til innhold

Egen Cloud med Ubuntu og RAID 1

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen der ute med erfaring med Ubuntu og RAID 1?

Jeg har en 5 år gammel stasjonær PC som jeg ønsker å benytte for backup. Har installert 2 harddisker på 3 Tb. Planen er at disse skal speile hverandre, slik at jeg til enhver tid har en backup på begge diskene. Kan jeg i tillegg til dette benytte Amahi for å ta backup av alt dette igjen til en tredje harddisk som er plassert på hytta?

For å få tilknyttet begge harddiskene til den stasjonære PCén, måtte jeg koble ut CD rom fra hovedkortet. (Det var bare to SATA innganger) Har deretter brukt USB stick for å laste inn Ubuntu. Men ved å laste inn ubuntu på denne måten så får jeg ikke lagt inn speiling.

Kan noen først og fremst forklare meg om jeg er på rett vei med å installere de rette komponentene for mine planer, og har noen en løsning på hvordan jeg setter ting opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, igjen!

Jeg har Ubuntu server 12.04.03 LTS på en USB stick. Prøver å installere på en maskin med to harddisker. Hver harddisk er på 3Tb. Jeg setter opp formateringen av harddiskene med 3 partisjoner, der den første delen på begge er bootable (8Gb). Den andre partisjonen er vekselsminne (8Gb). Den siste delen er for RAID. Har fulgt utallige beskrivelser på Ytube, men alt feiler når installasjonen kommer til installasjon av GRUB. Da kommer det opp en kritisk feil som forteller at den ikke klarer å montere til harddisk. Jeg har prøvd å installe denne versonen av Ubuntu UTEN å sette opp RAID, og da går det helt fint. Kan noen være så vennlige å gi meg en komplett "dummy" oppskrift på hvordan jeg kan gjøre denne installasjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...