Gå til innhold

Alpinanlegg nærmest Oslo og overnattingsmuligheter?

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig lite kjent med alpinanlegg vi har rundt om i Norge. Jeg har vært på Norefjell mener jeg å huske det var for mange, mange, mange år siden.

Men mannen fyller runde år, så tenkte meg en tur til meg og han en helg. Men jeg syns ikke at hele helgen skal gå bort i kjøring, så derfor ønsker jeg noe som kanskje er 3-4 timer unna Oslo. (bor en time unna oslo)

Vi skal stå på snowboard, ingen av oss er kjempeflinke, men vi kommer oss alltids ned. Men det betyr at vi ikke må ha de flotteste, bratteste, fleste bakker.

Så er det noen erfarne bakkekjørere som kan hjelpe meg litt med å velge sted og overnatting? Kan jo ikke akkurat snakke om dette til mannen

:wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir jo nesten hva jeg ønsker siden gubben ikke får ord i saken :tease:

Men jeg ønsker vel egentlig en hyggelig helg for oss to, der vi kan stå på snowboard, ha et sted å sove, spise god middag på kvelden. Har mulighet for frokost. Men også et sted for lunsj siden vi er langt hjemmefra og jeg orker ikke medbrakt den dagen. Det gjør ikke noe om vi må gjøre fra overnattingssted til alpinsted.

Om det er mulighet til å ta et glass vin eller øl på kvelden er det også fint, men vi er ikke noe utprega partymennesker, så vi trenger ikke afterski med en haug med fulle ungdommer, men at det er folk tilstede og eventuelt musikk er bare hyggelig.

Og om det er basseng så man kan bade etter å ha vært ute hele dagen hadde det vært kjempedeilig, men heller ikke noe jeg må ha. Bare syns tanken på det høres innbydende ut.

Lenke til kommentar

Det nye spahotellet på Norefjell bør vel være midt i blinken da? Der har de vel både svømmebasseng, utendørs boblebad, restaurant m.m. i tilknytning til hotellet. Og det er vel også i direkte tilknytning til anlegget og krever derfor ikke transport til og fra bakken.

Siden jeg ikke har vært på Norefjell på mange år, men heller reiser 2 timer lenger opp i Hallingdal kan jeg bare snakke ut fra hva jeg har hørt, så jeg vet ikke hvordan det er der med tanke på om de har god mat etc.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt turen opp til Skeikampen sånn med tanke på snøforholdene. Hvis stolheis er et poeng for løypene sånn siden dere står på snowboard så er Hafjell et godt alternativ hvis dere holder dere over mellomstasjonen. Lenger ned er ikke forholdene de helt store.

Norefjell har jeg hørt hadde tre åpne løyper i jula og at det hele var en ganske trist affære snømessig.

Lenke til kommentar

Norefjell quality spa og resort hadde dobbeltrom til 3140kr pr. natt og da var det med frokost og middag. Drikke kommer utenom.

2-dagers heiskort kosta 570kr

Og det var masse snø sa dama, så da må jeg jo nesten stole på det ;)
Og de har jo spaaaaaa.....mmmmm

ca 2 timer fra Oslo

Da skal jeg sjekke Skeikampen og Kongsberg :)

Endret av FruFin
Lenke til kommentar

Skeikampen

2190kr pr. natt og da får man middag, frokost og lunsj. (det er jo litt kjekt om man ikke har tenkt seg noen andre steder i løpet av helga.

Heikort 2-dagers 670kr

Og også spa-avdeling

3 timer fra oslo

Hmmm....tenke tenke

Lenke til kommentar

lunsj må bli alt etter hvor det er.

Er det et stykke til basen er det jo dumt å dra dit for å spise lunsj, er det rett ved slik som Norefjell kan man jo bare gå fra skiheisen og bort for å spise.

De fleste alpinanlegg har kanskje et lite spisested rett ved?

Lenke til kommentar

Skeikampen

2190kr pr. natt og da får man middag, frokost og lunsj. (det er jo litt kjekt om man ikke har tenkt seg noen andre steder i løpet av helga.

Heikort 2-dagers 670kr

Og også spa-avdeling

3 timer fra oslo

Hmmm....tenke tenke

Det er nok ikke spørsmål engang om hvor det er best snøforhold. Det spørs jo selvsagt når turen er planlagt :)

Lenke til kommentar

Da blir jo saken en litt annen. Snøforholdene har nok kommet seg litt over alt da og andre alternativer åpner seg :)

Vet veldig lite om de faktiske løypene på Norefjell, det jeg kan anbefale selv er

Hafjell, mye bra bakker, enkelt å komme seg opp med stolheis/gondol hvis man vil unngå t-krok pga snowboard.

Skeikampen, hovedgrunnen til at jeg anbefalte det tidligere var pga snøforholdene i disse dager, men det ligger fortsatt ganske høyt og er da mer "åpent" enn mange andre steder (les; mindre trær). Går derfor an å kjøre litt utenfor løypene hvis det er nysnø, noe som tross alt er det snowboard passer best til!

Skeikampen, mulig det har endret seg de siste årene, men den mest spennende bakken er Olympiabakken som egner seg best på ski, det andre husket jeg som litt "meh", men mulig det har utviklet seg en del siden sist. Spesielt på andre siden av fjellet.

Lenke til kommentar

Tusen takk for så flotte innspill. Det blir tatt med i vurderingen alt sammen.

Noen som har erfaring med Beitostølen? Er vel 5 timer unna her men fikk et veldig godt tilbud på è-post og sparer jeg noen tusen tar jeg heller å kjører en time ekstra

Lenke til kommentar

Beitostølen er vel paddeflatt og relativt kjedelige bakker såvidt jeg husker. Gol ville jeg ikke engang vurdert, da er det en halvtime til både Geilo og Hemsedal som har mye bedre utvalg av bakker (og spisesteder/utesteder/overnatting), og ikke minst, følelsen av å virkelig være på fjellet :)

Lenke til kommentar

Beitostølen er vel paddeflatt og relativt kjedelige bakker såvidt jeg husker. Gol ville jeg ikke engang vurdert, da er det en halvtime til både Geilo og Hemsedal som har mye bedre utvalg av bakker (og spisesteder/utesteder/overnatting), og ikke minst, følelsen av å virkelig være på fjellet :)

Hmmm....er det det???

Da blir Beitostølen uaktuelt siden det er så langt vekk og ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...