:utakt Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Jobbintervju under oppseiling ( ). Men jeg er jo ikke i mål riktig ennå. Alle intervjuer jeg har vært på har startet med det litt avvæpnende "fortell litt om deg selv, da". Hva er det egentlig forventet at man skal svare her? Jeg har prøvd litt forskjellige varianter: noen ganger har jeg snakket litt om meg som person (bosted, sivlistatus, hobbyer osv osv), andre ganger har jeg dratt det litt over mot CV'en og gått mer gjennom den, jeg har vært innom personlighetstrekk (ref "sterke og svake sider" osv) .. Det er mange svar her. Likevel, jeg blir alltid stresset av dette spørsmålet og føler at jeg sier alt annet enn det arbeidsgiver er interessert i. Hva er viktig? Hva skal jeg la være? Jeg kan jo sikkert fortelle alt det ovenstående, men da ender jeg med å skravle i tjue minutter, dumt hvis bare tre av dem er interessante for arbeidsgiver ... Hva pleier dere å si? Lenke til kommentar
fnatten Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Jeg pleier å sitte i 5min å lure på hva jeg skal si. Men planlegger å fortelle om hobbyer osv i neste. Er kanskje lurt å være "deg selv", og ikke "formell" som det er fort gjort å bli om man er nærvøs som faen. Å være avslappet, ha en samtale med folkene, og ikke ett avhør. Lenke til kommentar
liealot Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 "Fortell litt om deg selv" brukte jeg stort sett som en indikasjon på hvor forberedt personen var og hvor god kommunikasjonsevne de hadde. Hvis du har forberedt deg bra, vil du vite at dette spørsmålet er vanlig, og er du god på å kommunisere greier du å si noe fornuftig. Det jeg ofte fikk høre av de som gikk videre var derfor at de fortalte kort om seg selv, og hvorfor dette gjorde dem til kvalifiserte søkere. Hvorfor interessene deres gjorde at de ville ha jobben. Det hører med at kommunikasjon var key i yrket jeg intervjuet til; det var et serviceyrke. Det arbeidsgiver er ute etter på førsteintervjuet er ofte å få ett inntrykk av hvordan du er som person, og om du vil passe inn på arbeidsplassen. Få et overblikk over om personen og CV passer sammen. Hva slags jobb er det? Er det langsiktig, fulltids, 'jeg er ferdig med studiene'-jobb, eller en deltid ved siden av skolen..? Generelle tips: - Ta det seriøst. Still forberedt. Kom i riktige klær. - Les deg opp på bedriften. De fleste bedrifter har en kjernefilosofi/kjerneverdier, eller i det minste et uttalt mål. Vit hva dette er og du har forberedt deg bedre enn mange andre. Trist, men sant. - Vær ærlig. Hvis noen ikke greier å komme med en faktisk svak side av seg selv har de enten dårlig selvinnsikt eller lyver. Selv blir jeg lat og mister fokus når det blir lite å gjøre. På den andre siden blomstrer jeg når presset og arbeidsmengden er stor, og smitter den entusiasmen over på de jeg jobber med! - Still spørsmål om bedriften og virksomheten, men ikke ta opp lønn først. Spør heller om mulighetene til å utvikle deg selv og å lære, dette indikerer at du er villig til å investere mer av deg selv i arbeidet, slik jeg ser det. - Ha et svar på "Hvor ser du deg selv om 3/5/10 år?" - Vit hvorfor akkurat DU er rett person for jobben! 1 Lenke til kommentar
fnatten Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Den siste der er litt spesiell. Selv er jeg nesten sikker på at minst en av de andre søkerne til nesten hvilken som helst jobb er minst like god som jeg er. På en annen side virker det som stillingsannonser overdriver en del. Kravene for jobben jeg har idag ser skummel ut, men "hvem som helst" kunne klart den. Jeg er en av de som suger til å "prate". Å selge seg, eller å skryte, hørtes i mitt hue sarkastisk ut, da "jeg er flink til x ting", ikke sier noe særlig, da man vet det finnes andre som er mye flinkere. Mulig ingenting av dette gir mening eller bidrar. Vet ikke. Lenke til kommentar
liealot Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Tenk heller at det er utrolig mange andre som er dårligere, og shit, hva skjer om de velger en av de bare fordi du ikke tør å si at du faktisk er flink? Er ikke ulovlig å være flink, og det er ikke nødvendig å være verdensmester. Du er heller ikke bare den ferdigheten de spør etter, du er hele pakka rundt. Jeg kan godt omformulere til 'Vit hvorfor akkurat DU er ett godt valg til jobben!' Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 8. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2014 (endret) Takk for alle innspill. Setter pris på det, og jeg trenger dem. Jeg har ikke helt teken på intervjuer..jeg har jobb i dag, så helt galt er det jo ikke, men det er mange stillinger jeg virkelig har ønsket og vært på intervju til, men ikke fått. Endret 8. januar 2014 av #97 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå