Gå til innhold

[Løst] Hjelp til å bygge pc. Valg av deler og komponenter

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må snart skaffe meg en ny pc da laptopen synger på sitt siste vers, og vil derfor bygge en pc selv da man får mye mer for pengene.

Jeg skal hovedsakelig bruke pcen til spilling, samt litt videoredigering av store HD filmer.

Budsjettet mitt er på maks 15000,- uten mus, tastatur, høyttalere, og skjerm. Altså alt som ikke er selve pc'en.

Jeg har lest litt om den overklokkede Sapphire Radeon R9 290X Tri-x, og virker som dette er noe av det beste grafikkortet ute i dag. Dette er et grafikkort jeg ha :green: Vil spille på høy grafikk uten lagg :p og generelt ha en rask pc. Er dritt lei den utslitte laptopen som snart runder 5 år, kan steke egg på den etter en times drift.

Så tenkte jeg å ha en egen SSD-harddisk til operativsystemet, og en vanlig harddisk hvor alt annet lagres på.

Er det mulig å bygge en optimal pc som kan hente maks ut av dette grafikkortet på et budsjett som ikke overstiger 15000,-?

Som sagt, har forholdsvis null peil på pc, kan kun basics. Hjalp samboeren med å bygge sin første pc for noen måneder siden. Hun fikk god hjelp her på forumet med valg av deler, og pcen hennes fungerer kjempe bra ut ifra oppsettet dere gav henne :)

Det er første, eller andre gang, jeg bygger en pc, og jeg setter stor pris på all hjelp og tips til oppsett! :)

Mvh Aalsen :)

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har mic og headphones porter i hovedkortet ;)

Aha, da trenger jeg ikke lydkort :)

Hva med å byttet ut PSUen med denne?

http://www.dustinhome.no/product/5010752533/corsair-rm-series-650w-gold-modular-psu/

Skulle være litt bedre.

Og Komplett.no gir den hele 10 års garanti:

http://www.komplett.no/corsair-rm650-650w-psu/796966?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D

Så må vel nesten ver noe å vurdere ? :)

Ja, absolutt. Men holder dette? Samboeren bygde pc til 8000,- og hun måtte ha 730 for å være sikker?

Edit: Sorry, hun hadde 430 :green:

du skriver at du har en gammel laptop fra før. trenger du da ny skjerm, mus og tastatur i tillegg? og hva med OS, har du det?

Trenger alt dette ja, men tenkte å bygge en så bra gaming-pc som mulig først. Har ikke OS heller nei. Har ingenting.

Så er spørsmålet om 16GB holder, eller vil jeg merke forskjell hvis jeg går for 32 GB? Eller oppstår det bottleneck et sted? Hvor mye har Mhz å si, 1600 vs 1866 vs 2400 f.eks?

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar

Aha, da trenger jeg ikke lydkort :)

Ja, absolutt. Men holder dette? Samboeren bygde pc til 8000,- og hun måtte ha 730 for å være sikker?

Trenger alt dette ja, men tenkte å bygge en så bra gaming-pc som mulig først. Har ikke OS heller nei. Har ingenting.

Så er spørsmålet om 16GB holder, eller vil jeg merke forskjell hvis jeg går for 32 GB? Eller oppstår det bottleneck et sted?

Ikke vits med 32gb hvis du ikke skal ha kraftige redigerings programmer eller en Heavy server :) Har 8gb i min Pc med i5 og 780 Classy :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

da spørs det om du kommer i mål med det som du antyder som absolutte krav. OS, skjerm, mus og tastatur koster sine kroner om du skal ha noe som du vil bruke over tid.

OS alene koster 1K, skjerm, tja om du skal ha 24" så blir det fort 3K der, mens mus og tastatur fort 1-1,5K. så da har du svidd av 5K før du begynner på selve maskinen.

men om du firer litt på kravet til 3D-kortet kan det fort endre seg.

Lenke til kommentar

da spørs det om du kommer i mål med det som du antyder som absolutte krav. OS, skjerm, mus og tastatur koster sine kroner om du skal ha noe som du vil bruke over tid.

OS alene koster 1K, skjerm, tja om du skal ha 24" så blir det fort 3K der, mens mus og tastatur fort 1-1,5K. så da har du svidd av 5K før du begynner på selve maskinen.

men om du firer litt på kravet til 3D-kortet kan det fort endre seg.

Hmm, du sier noe. Det får jeg ta en egen oppsparing til :) Konsentrerer meg først og fremst om å få en super gaming pc :D

Lenke til kommentar

Hva syns dere om denne listen? Vil dette fungere bra og optimalt? Mangler bare PSU. Til grafikkortet anbefales det 730W. Med dette oppsettet, hvor mange watt burde jeg ha for å være sikker hvis alt kjører for fullt?558445-8-1389192449267.jpg

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar

Aha :)

Men angåend pin på hovedekortet, så fant jeg dette:

Sapphire recommends a 750W or greater power supply with one 75W 6-pin and one 150W 8-pin power connector for this video card to operate properly

Har dette Asus hovedkortet 75W 6-pin og 150W 8-pin strømkontakt?

På spesifikasjoner står det bare: ATX12V (24-pin + 8-pin)?

Lenke til kommentar

Er strømforsyningen du får strøm til skjermkortet fra :)

Der har du flere 6 og 8 pins strømkontakter :)

Det at sapphire anbefaler 750W strømforsyning er pga som sakt tidligere dårlige strømforsyninger ute på markedet. Dårlige strømforsyninger som det står 750W, men gir deg ikke mer en feks 400W ut. Derfor står det som regel anbefalt mye høyere enn det du trenger.

Tar du strømforsyningen jeg anbefaler Corsair RM 650W foreksempel så får skikkelig kvalitet der den gir deg nesten 650W.

Den gamle versjonen av Corsair HX750W kunne du trekke opp mot 900W faktisk.

Strømforsyningene kommer altså helt an på kvalitet! Det vil si stabil strøm.

Så når du kikker etter strømforsyning bør du finne en som er gitt Silver, Gold og Platinium sertifikat. Platinium er det beste men også dyrest.

Rm650/550 som jeg anbefaler har gold og er super god.

Lenke til kommentar

Er strømforsyningen du får strøm til skjermkortet fra :)

Der har du flere 6 og 8 pins strømkontakter :)

Det at sapphire anbefaler 750W strømforsyning er pga som sakt tidligere dårlige strømforsyninger ute på markedet. Dårlige strømforsyninger som det står 750W, men gir deg ikke mer en feks 400W ut. Derfor står det som regel anbefalt mye høyere enn det du trenger.

Tar du strømforsyningen jeg anbefaler Corsair RM 650W foreksempel så får skikkelig kvalitet der den gir deg nesten 650W.

Den gamle versjonen av Corsair HX750W kunne du trekke opp mot 900W faktisk.

Strømforsyningene kommer altså helt an på kvalitet! Det vil si stabil strøm.

Så når du kikker etter strømforsyning bør du finne en som er gitt Silver, Gold og Platinium sertifikat. Platinium er det beste men også dyrest.

Rm650/550 som jeg anbefaler har gold og er super god.

Aha, tusen takk for svar :) Da sparer jeg litt kroner på å kjøpe 650 eller 550 watt :)

En annen ting jeg lurer på er den Cooler Master vifta jeg kjøper med som det står at passer til sokkel 1155,1156, mens prosessoren og hovedkortet har sokkel 1150. Passer de sammen?

Og skal denne vifta plasseres oppå prosessoren, altså byttes ut med den som følger med prossessoren? Da kan jeg eventuelt montere den vifta som fulgte med prosessoren i kabinettet?

Takker alle for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...