Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Funker kombi vask/tørk bra?

Anbefalte innlegg

Bor i leilighet der badet er for lite for tørketrommel + vaskemaskin og om vinteren så må jeg tørke klærne inne i leiligheten som både er fuktig og ugunstig.

Så tanken er å skaffe kombi maskin, noen som har erfaringer med de? funker de bra nokk?

For Tørketrommel krever vell også "vannutkast"? Med tanke på at jeg kan ha det i et annet rom uten sluk etc. Men det går nokk ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kombimaskiner fugerer, men det er noen men. Slike maskiner kan være bra i små husholdninger med lite vask, men har du plass bør du kjøpe separat vask og tørk. Ulempen er at den rommer bare halv maskin som tørk. Hvis du skal vaske full maskin og tørke alt så må du først kjøre vaskeprogram, så ta ut halvparten og tørke to runder. Dette tar tilsammen bortimot en arbeidsdag... Har ingen dokumentasjon, men mener at kombimaskinene har noe høyere feilfrekvens enn separate maskiner.

Moderne tørketromler kondenserer dampen og vannet samles i en beholder som må tømmes. Men maskinen trenger ingen tilkobling til vann/avløp, kun strøm. Tørketromler kan settes i andre rom, men de avgir en del varme og rommet må/bør ha ventilasjon eller åpen dør ut til andre rom. Funker dårlig i små kott med lukket dør.

Lenke til kommentar

Var det jeg fryktet ja, så får se på va det blir men er litt lite bad så funker ikke med begge deler. Men vi bor tre sammen så som du sier så bli det kanksje litt for mange på bare en maskin.

Hmm okey da er jo dette en mulighet da kanksje, men så var jo tanken å ha det i ett kott :( Men får bare vell bare la døra så åpen når man tørker, burde da gå greit.

Lenke til kommentar

Bor i leilighet der badet er for lite for tørketrommel + vaskemaskin og om vinteren så må jeg tørke klærne inne i leiligheten som både er fuktig og ugunstig.

Det er plass til vaskemaskin på badet? Er det plass til tørketrommel oppå vaskemaskinen?

Ellers er jeg ikke helt enig med de som sier at det er ugunstig å tørke klærne på tørkestativ i leiligheten. Er tøyet godt sentrifugert er det ikke mye vann igjen i det, og med fornuftig ventilasjon/lufting, er det ikke noe større problem med fukt fra klesvasken enn med den som kommer fra menneskene som bor der selv, dusjing og koking. Om man derimot bor i en rå sokkelleilighet med dårlig drenering kan man oppleve dårlig klestørk, men da har man større problemer enn det som skyldes klestørken.

Lenke til kommentar

Er ikke plass på badet nei. Er benk over vaskemaskinen og et skap over der igjenn så nei til det også :(

Fukt blir det jo uansett, sentrifugeringa tar da ikke all fukta ut av klærne. Fornuftig ventilasjon? har den ventlilasjonen jeg har og ikke mere. Bor i blokk så er ikek så mye å gjøre med det. Utlufting når det er -20 grader er heller ikek så aktuelt.

Koking så har man jo avtrekksvifte som tar det meste så det er jo ikke helt sant at det skaper like mye, men dusjing ja kanksje, men trenger ikke å dusje i stuen heller så fukten forholder seg stortsett på badet og ut av vifte med tiden.

Så ikke ugunstig å tørke klær i stuen?
1. fukt (ja kjenner jo godt at når jeg kommer inn i leiligheten som har en klesvask eller to til tørk at det er fuktig og tung luft i stuen
2. Ikke akkurat pent
3. Tar plass

Og når det er 3 voksne personer som bor her så blir det jo relativt ofte tørking av klær.

Virker som jeg kanskje er sur på deg "Svinks" men er ikek det som eer mening iaf, men jeg synes det er et irritasjonsmoment med tørking av klær i stuen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...