Gå til innhold

Nikon AFS 300mm f4 vs Sigma 300mm f2.8 vs Sigma 120-300mm f2.8 vs Nikon AFS 80-400mm VR


Anbefalte innlegg

Jeg prøvde Sigma sin 300mm f/2.8, men sendte den ganske raskt tilbake igjen. Var ikke fornøyd med skarphet og kromatiske forstyrrelser. Det ble veldig mye lilla og grønt i kantene, men mulig det var noe feil med selve objektivet.

Jeg kjøpte Nikon 80-400mm (ny versjon) i stedet, og er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde Sigma sin 300mm f/2.8, men sendte den ganske raskt tilbake igjen. Var ikke fornøyd med skarphet og kromatiske forstyrrelser. Det ble veldig mye lilla og grønt i kantene, men mulig det var noe feil med selve objektivet.

Jeg kjøpte Nikon 80-400mm (ny versjon) i stedet, og er kjempefornøyd.

Kjempe. Takk for innspillet. Da er Sigma 300 av listen. :)

Lenke til kommentar

Får håpe det kommer en til AFS V2 ut snart da. :) Hadde vært kjempe glad om eg sant en sånn. Kanskje til og med en AFS versjon 1.

Hvis du har AFS versjon 2 så er den ganske ny. Laget mellom 2001 og 2004.

Mens den du linker til på finn er en AF som kan være laget helt tilbake i i 1986. Ligger en på foto.no og som selger kjøpte i 1991. Er skeptisk til så gamle objektiv. Ikke bare fordi de er så gamle, men fordi dagens kameraer krever mer og mer fra objektivene og jeg er usikker på om de er optisk gode nok for dagens kameraer.

Dette er ikke særlig gamle objektiver. Har noen fra 80-tallet som er helt supre til dagens kameraer, ingen problemer med utvalgte eldre heller. Du trenger i alle fall ikke være engstelig for Nikkor AFS 300 f/2.8, dette er noe av det bedre fra Nikon. Mk 1 er muligens å foretrekke siden Mk 2 visstnok skal ha en svakere stativfot.

 

Skaffet meg en AFS Mk 1 for halvannet år siden, det er så bra at det er en drøm å jobbe med. Det eneste mulige ankepunktet jeg kan tenke meg er at denne typen objektiver faktisk veier litt, noe som merkes etter en lang dag med frihåndsbruk.

Lenke til kommentar

Dette er ikke særlig gamle objektiver. Har noen fra 80-tallet som er helt supre til dagens kameraer, ingen problemer med utvalgte eldre heller. Du trenger i alle fall ikke være engstelig for Nikkor AFS 300 f/2.8, dette er noe av det bedre fra Nikon. Mk 1 er muligens å foretrekke siden Mk 2 visstnok skal ha en svakere stativfot.

 

Skaffet meg en AFS Mk 1 for halvannet år siden, det er så bra at det er en drøm å jobbe med. Det eneste mulige ankepunktet jeg kan tenke meg er at denne typen objektiver faktisk veier litt, noe som merkes etter en lang dag med frihåndsbruk.

Nei AFS 300 er jeg ikke redd for. Men e litt skeptisk til de som er eldre enn det. Må nok se kvaliteten på de med egne øyne før jeg blir kvitt den skepsisen. :) Den er vel den jeg heller mest mot. Vekten tenker jeg ikke så mye på. Kommer ikke til å bruke den over lengre tid håndholdt. :)

Takk for innspillet. Blir trukket mer og mer mot AFS 300 2.8.

 

Kan eg forresten spørre om hva du måtte ut med for MK I? Greit å vite ka de ligger på.

Endret av DjIcet
Lenke til kommentar

Betalte rundt 20k for Mk 1, fant ikke noe billigere her til lands i alle fall. Jeg syntes det var greit å få tatt objektivet i øyesyn (samt prøvd det) før jeg slo til. Dette eksemplaret var helt strøkent.

 

Er litt enig i skepsisen til å gå for eldre enn AFS-versjonene, i hvert fall hvis du trenger autofokus. Men manuell fokus er selvfølgelig langt billigere. AFI-utgaven som kom før AFS har hatt rykte på seg for at fokusmotoren blir utslitt, og man sitter da igjen med et temmelig dyrt manuelt objektiv.

Lenke til kommentar

Om det ikke haster, så ligger det jo ny 300 f/2.8 i planene til Sigma for året, sammen med 400 f/2.8 og muuligens 500 og 600 f/4

 

Og følger de opp kvalitet og pris med de andre nye kameraene sine, så kan dette bli bra

 

Forøvrig kan jeg ikke annet en å anbefale Sigma 120-300 f/2.8 (de to nye, med bildestabilisering)

 

 

Betalte rundt 20k for Mk 1, fant ikke noe billigere her til lands i alle fall. Jeg syntes det var greit å få tatt objektivet i øyesyn (samt prøvd det) før jeg slo til. Dette eksemplaret var helt strøkent.

 

Er litt enig i skepsisen til å gå for eldre enn AFS-versjonene, i hvert fall hvis du trenger autofokus. Men manuell fokus er selvfølgelig langt billigere. AFI-utgaven som kom før AFS har hatt rykte på seg for at fokusmotoren blir utslitt, og man sitter da igjen med et temmelig dyrt manuelt objektiv.

 

Takk for svarene. Da har jeg kokt det ned til bare Nikkor AF-S 300mm f/.2.8 IF ED MK I eller MK II, og Sigma 120-300mm f/2.8 m OS. De nye Sigma'ene blir nok for sene. Trenger til en tur i Februar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...