_skolebruker_ Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Hei! Jeg er veldig glad i å lage pannekaker, og prøver å lage de sunnest som mulig. I det siste har jeg brukt havregryn i stedet for hvetemel, men når jeg sjekket kalorier pr. 100 gram i dag fant jeg ut at havregryn har 388 kcal og hvetemel 352 kcal. Derfor lurer jeg på om det egentlig er sunnere å bruke hvetemel i stedet for havregryn? Lenke til kommentar
ræss93 Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 (endret) Havregryn er sunnere fordi det er mer næringsrikt, inneholder kostfiber som gjør at du blir mett lengre, får en mer metthetsfølelse. Inneholder proteiner og andre bra stoffer Havregryn fører til at man ikke får så mye svinginger i blodsukkeret vs raffinert mel. Siden du blir mettere får du også i deg mindre kalorier fordi du spiser sannsynligvis mindre Endret 7. januar 2014 av ræss93 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Forskjellen i kaloriinnhold er såpass liten at de andre fordelene med havregryn, bl.a fiber og betaglukaner, oppveier det, så gå for havregryn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå