Gå til innhold

Trenger råd til valg av videre studier

Sharizard

Anbefalte innlegg

Hei. En forvirret student her. Jeg studerer idag datateknikk, og nå er det siste semesteret i gang. Jeg har lenge tenkt på om jeg vil ta mastergrad (noe jeg tenker å ta uansett), eller jobbe et par år. Jeg har tenkt å søke etter jobb nå, men tenker å søke master i tillegg. Får jeg skoleplass, velger jeg å studere i 2 år til. Jeg har alltid hatt en drøm om å utdanne meg som sivilingeniør!

Jeg lurer på om noen av dere kan gi meg råd til hva jeg kan studere videre Har skjønt at man kan velge en retning innen systemutvikling eller kommunikasjonsteknologi, og jeg syntes kommunikasjonsteknologi hørtes litt mer spennende ut, samt sikkerhet. Er en del å velge mellom, litt vanskelig å ta valget. Her er de studieretningene jeg har sett på til nå.

Telematics ved NTNU: http://www.item.ntnu.no/academics/intmsc

Vel, dette er NTNU, og Telematikk virket interessant. Vet ikke om det er stor sanns. for at jeg kommer inn her, men skader ikke å prøve.

Tenkte kasnkje en spesialisering innen sikkerhet eller nettverk og QoS. Jeg antar linjen ikke gjør deg siv.ing?

Informasjon- og kommunikasjonsteknologi ved UiA: http://www.uia.no/portaler/studietilbud/studier/informasjons-_og_kommunikasjonsteknologi_ikt_-_sivilingenioer2

Dette er vel den eneste linjen jeg har funnet innen kommunikasjonsteknologi som utdanner deg som sivilingeniør. Vel, jeg har en venn som studerer flyteknikk og han har fortalt meg masse positivt om skolen. Neon gode forelesere, veldig bra studiemiljø og ganske moderne. Linjen virker interessant å, minner meg litt om Telematikk ved NTNU. Har også noen fjerne slektninger i Kr.sand, så kunne spart litt penger ved å studere her, tror jeg.

Her tenkte jeg på å spesialisere meg innen sikkerhet eller mobil kommunikasjon.

Informasjonssikkerhet ved HiG: http://hig.no/studietilbud/informatikk/master/mis

Sikkerhet er noe som virker veldig interessant. Og dette programmet er vel mye bedre enn spesialisering innen sikkerhet jeg nevnte ovenfor. Ulempen er vel at jeg ikke blir en sivilingeniør, kun vanlig ingeniør (fra datateknikk-linjen, bachelorgrad).

I tillegg til det har vi datateknikk ved NTNU.

Jeg lurer på om det er noen her som studerer noen av de nevnte studieretningene, eller har studert noe lignende? Noen som jobber med kommunikasjonsteknologi eller sikkerhet, som kunne fortalt meg om hvordan arbeidslivet er?

Hva gjorde du etter bachelorgrad i IT/Datateknikk? Hvis videre studier, hvor studerte du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telematics ved NTNU: http://www.item.ntnu.no/academics/intmsc

Vel, dette er NTNU, og Telematikk virket interessant. Vet ikke om det er stor sanns. for at jeg kommer inn her, men skader ikke å prøve.

Tenkte kasnkje en spesialisering innen sikkerhet eller nettverk og QoS. Jeg antar linjen ikke gjør deg siv.ing?

Det er et teknisk studie nært beslektet med kommunikasjonsteknologi. Det er internasjonalt, men har også noen plasser til nordmenn. Disse plassene har vel ikke blitt fylt opp de siste årene, men jeg kjenner ikke til tallene for i fjor. Siden det er teknisk, og krever høgskoleingeniør eller annen utdannelse som tilsvarer de tre første årene av relevant siv.ing.-studie ved NTNU, antar jeg at det gir deg rett til å bruke siv.ing.-tittelen (uten at jeg kan si det sikkert).

Ut fra det du skriver, tror jeg du vil trives på telematikk-linjen rent faglig i det minste. Sosialt er det muligens litt vanskelig å komme inn i, siden det er en internasjonal 2-årig master, og de fleste nordmenn med lignende interesse har tatt de tre første årene ved NTNU. Merk at det ikke bør være umulig for deg å søke deg inn på komtek gjennom Samordna opptak og så få godkjent de første årene og dermed rykke opp i fjerde, gitt at du møter kravene til opptak og har gode nok karakterer. Hør med NTNU hvis du er interessert.

Sånn ellers har jeg hørt mye positivt om HiG angående sikkerhet. Det vil bli en utdannelse som er enda mer spesialisert, men telematikk og komtek sine sikkerhetsretninger er vel også ganske spesialiserte de siste to årene og vil muligens være mer relevant om det er infrastruktur og sikkerhet som interesserer deg mest. Emnetilbudet generelt er også mye større ved NTNU, som har det største IKT-miljøet i Norge. Så får du vurdere det opp mot bedre utvalg av sikkerhets-emner.

Jobbmessig: jeg har inntrykk av at det er etterspørsel etter slik kompetanse, både i de større konulentselskapene, telekom-bransjen, store banker, forsvaret (spesielt NSM, FFI og Cyberforsvaret), politiet (spesielt Kripos) og mer spesialiserte selskaper innen sikkerhet og infrastruktur. Programvaresikkerhet er også noe de mellomstore konsulentselskapene satser på nå.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...