Gå til innhold

Kan jeg klage til Norwegian for dette?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Dro til New York den 27.desember sammen med kjæresten min, for å feire nyttår der. Planagt retur var 3.januar, klokken 21.30.

 

Flyturen til USA gikk greit, selv om det ikke var Dreamliner, og vi da ikke fikk Premium-seter (da det innleide flyet ikke hadde annet enn monkeyclass). Det er forsåvidt greit, jeg sendte en klage til Norwegian fra New York, og de ringte meg og sa at jeg ble refundert 75% av bilettprisen. Noe som jeg syntes er fair (hvis pengene noen gang kommer da).

 

Problemene oppstod den 3.januar, da JFK-flyplassen opplevde "ekstremvær" dagen før og ble vel også stengt noen timer 3.januar.

Jeg fikk hyppig SMS med utsatt reisetidspunkt, men det var ikke på noe tidspunkt snakk om veldig lange forsinkelser hver gang, men etterhvert ble det jo mange av de. Se under for SMS.

 

 

Forsinkelsene er i følge SMS dårlig vær, og det var det jo, mange fly ble innstillt og forsinket, men i dette tilfelle mener jeg at det er litt anderledes, da flyet vi skulle ha hjem ikke engang stod på bakken på JFK før klokken 03.00 natt til 4.januar. Hvorfor? Fordi det var samme flyet som ble forsinket til Oslo dagen før (2.januar) grunnet dårlig vær. Så det er ikke direkte dårlig vær som hindret flyet i å gå til oppsatt tid, det er en indirekte årsak.

En annen ting jeg reagerer på er at SMS får det til å virke som om det bare er 1-3 timer forsinkelse hver gang, men i realiteten vet Norwegian at flyet ikke lettet fra Oslo før i 9-tiden på kvelden, og kan derfor ikke dra fra JFK før tidligst 4 natt til 4.januar.

 

Så, vi kommer oss hjem etter 12 timer på JFK med mat som først kom klokken halv 5. Flyet lettet klokken 07.00 grunnet de-icing og kø på rullebanene. Uansett, så er min kjærestes connecting flight til Kjøbenhavn for lengst gått, og dette var med SAS. Det haster nå for henne å komme hjem, og alt av busser og andre fly er fulle. Jeg kjører henne derfor hjem (sør-sverige, 650km en vei), for så å returnere til Norge dagen etter.

 

Kan jeg klage på at flyet var så mye forsinket?

Kan jeg kreve refusjon av kjøreutgifter tur/retur sverige?

 

Samtidig vil jeg si at jeg aldri skal dra noe sted utenfor Norge med Norwegian. Jeg flyr mye i jobbsammenheng, og har aldri opplevd maken til rot og kaos. De i gaten visste ikke en dritt, og bedskjeder var motstridene hvis det kom noe informasjon. Premium på Dreamliner var skuffende også. JFK suger balle på natta.

 

 

SMS-logg.

1/3/2014 1:36:04 PM Norwegian 
Norwegian regret to inform that DY7002 New York-Oslo January 3rd is delayed due to weather at JFK. Your new estimated departure time is 01.00 January 4th. Check in closes at 00.00. We apologise for the inconvenience.
----------------------------------- 
1/3/2014 10:18:20 PM Norwegian
Norwegian regret to inform that DY7002 New York-Oslo January 3rd is delayed due to weather at JFK. Your new estimated departure time is 01.50 January 4th. Check in closes at 00.50. We apologise for the inconvenience. 
-----------------------------------
1/3/2014 10:18:20 PM Norwegian
Norwegian regret to inform that DY7002 New York-Oslo January 3rd is delayed due to weather at JFK. Your new estimated departure time is 01.50 January 4th. Check in closes at 00.50. We apologise for the inconvenience. 
-----------------------------------
1/3/2014 10:22:54 PM Norwegian
Norwegian regret to inform that DY7002 New York-Oslo January 3rd is delayed due to weather at JFK. Your new estimated departure time is 01.50 January 4th. Check in closes at 00.50. We apologise for the inconvenience. 
-----------------------------------
1/3/2014 11:23:56 PM Norwegian
Norwegian regret to inform that DY7002 New York-Oslo January 3rd will get an even longer delay due to the bad weather in New York. Your new estimated departure time is 03:50 (3:50AM) January 4th. Check in closes at 03:00.(3AM) Handling will issue mealvouchers when you check in and there will be snacks and drinks at the gate. We apologise for the inconvenience.
-----------------------------------
1/4/2014 1:32:12 AM Norwegian
Velkommen om bord på DY7002 03. Jan
New York. - Oslo/Gard.
Avgang: 21:30
Estimert avg: 01:00
Terminal: 1
Gate: Se informasjonsskjerm
Møt opp til opprinnelig avgangstid dersom annen informasjon ikke blir gitt.
Din billett: https://m.norwegian.no/td/?p=
-----------------------------------
1/4/2014 1:52:16 AM Norwegian
Vi beklager å meddele at ditt fly er forsinket DY7002 03. Jan
New York. - Oslo/Gard.
Avg: 21:30
Estimert avg: 04:00
Gate: Se informasjonsskjerm
Møt opp til opprinnelig avgangstid dersom annen informasjon ikke blir gitt.
Din billett: https://m.norwegian.no/td/?p=
-----------------------------------
1/4/2014 5:29:34 AM Norwegian
Norwegian regret to inform that because of the weather situation in New York, your flight DY7002 New York - Oslo will get an further dealy until 05:00(5AM). Contact our handling agents at the airport for mealvouchers. There will be served snacks and drinks at the gate.
-----------------------------------
1/4/2014 8:22:11 AM Norwegian
Norwegian would like to inform you that your aircraft has landed in New York/JFK, but because of the weather situation, the departure of DY7002 New York-Oslo will be further delayed until 06:00(6:00AM) as airport services suffer from a major backlog. Contact our handling agents at the airport for mealvouchers. There will be served snacks and drinks at the gate.
Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom dårlig vær er grunnen har du neppe rett på refusjon, uansett hvor været er dårlig.

 

Fly videre er alltid på egen risk om det ikke er gjennomgående billett, selv om det er litt mer uklart dersom det er med samme selskap og du har beregner rikelig med tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvis du faktisk fikk deg avgårde etter 12 timer med det være som er der nå, tror jeg bare du skal være glad for at du ikke fortsatt sitter der bort.

Lenke til kommentar

Jeg tror dessverre ikke du får igjen p.g.a. været. Det kan ikke flyselskapet rå over, så der skal det vel virkelig mye til for å få noe igjen på.

Og det at flyet fra oslo ikke kom tidligere kan jo være forsinkelsen det, er jo ganske mye greier de skal igjennom før flyet får lette igjen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder "connecting flight" lønner det seg alltid å bestille med samme selskap. Da vil de som regel ta ansvar. Når man booker forskjellige selskaper så kan jeg faktisk ikke se hvorfor Norwegian skal ta ansvar for dette da, de kun har en avtale med deg fra A->B, og ikke A->B->C da de ikke vet at du har avtale helt til C.

 

Angående SMS varslig, så er jo selskapet i skvis at de har momenter som styres av flyplassen. De ønsker å få flyet avgårde pronto hvis det kommer en åpning når det er mulig. Kravet er da å behandle passasjerene som dødt matriale som står stand by nærmest mulig, slik at man kan komme seg hurtig avgårde. Konsekvensen av å melde tidlig lang forsinkelse er at passasjerene drar ut av flyplassen igjen.


 

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Ok, jeg kan være med på at Norwegian ikke har noe ansvar for at kjæresten min mistet flyet sitt til København, det er greit.

 

Men er litt uenig i det andre. Hvis vi ser bort i fra at det var dårlig vær på JFK den 3.januar (når mitt fly skulle gått). For saken er jo egentlig ikke det at flyet ble forsinket av dårlig vær den 3.januar. Flyet ble forsiket fordi det var dårlig vær 2.januar, og derfor kom ikke flyet seg tilbake til JFK fra Oslo før det skulle dratt fra JFK igjen.

Så dette er en forsikelse som følger av dårlig vær dagen før, ikke dagen det skulle gått. Og hvis det kan defineres som utenfor norwegians kontroll, hvor lang tid kan en slik følge-forsinkelse vare? En dag, en uke, en måned?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...