Gå til innhold

IKT Lærling eller billig tlf support

Anbefalte innlegg

Hei, eg har gjort litt research angående andre lærlingers arbeids oppgaver rundt om kring i Norges land, dette er noe eg har gjort ettersom eg føler att mine dager på kontoret, begynner og bli ekstremt repedative og att eg blir eksludert fra det mer krevende arbeide.

Litt generel info om mine arbeids oppgaver.

#1linje support

#Pw reset, fikse skriver feil, den slags arbeid.

#oppsett av nye og gamle pcer.

#backup.

And thats it, dette har eg nå gjort i snart 6mnd, det eksistere ingen utfordring i arbeide what so ever, den generelle opplæringen har vert slim to none, det var der innne første dagen og såg til att eg fikk en kjapp gjennom gang av programmene de brukte, og hvilken ip-adresser de ulike serverene hadde. Dette er heller ingen stor bedrift, vi har hovedsaklig ansvar for en ca 1000 brukere. Og det blir derfor til tider svært lite og gjøre. En av grunnen til att eg skriver dette innleget er enkelt og greit for og høre om det er eg som er helt på tuppa eller om eg burde bekymre meg.

Det har seg slik att denne bedriften har hatt 2 lærlinger hele tiden tidligere, men nå er det bare jeg som er der, dette medfører til att eg ikke får gjøre annet en og være på et kontor store deler av dagen HELT alene, det er oftere eg er der helt alene hele dagen og ikke ser noe av de andre eg jobber under.

Dette skulle i følge mine egne oppfatninger av det som står i lærekontrakten ikke være "ønskelig". Det går hele dager der eg er overlatt til meg selv, så eg prøver så godt eg kan og drive med små prosjekter og lære opp meg selv, og holde mote oppe med håp om bedre tider i møte. Tenkte dette kanskje kom til og bli bedre etter Jul, men det har enda ikke forbedret seg. Om det er slik att de ikke er villig til og lære meg opp og bruker meg som er billig resurs til og ta seg av support, slik att de selv kan gjøre mer "spennende" oppgaver, kunne eg like gjerne hvert hjemme og drevet med langt mer lærerike oppgaver, tenker eg selv da. Men er dette noen andre eg meg selv som reagere på ? Det skal vell neppe vere slik att en elev på hospitering får lov til og være med på mer spennende arbeids oppgaver en som er ansatt som lærling får ?

Har enda bare vert der i 6mnd men alikevell.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Hvis du har hodet og viljen til det burde du mye heller ta påbygg til generell studiekompentanse og studere høyere utdanning.

Lenke til kommentar

#1linje support

#backup.

Var nøyaktig det samme jeg gjorde i min første IT jobb, klarer ikke helt å se hva som er problemet så langt.

Det har seg slik att denne bedriften har hatt 2 lærlinger hele tiden tidligere, men nå er det bare jeg som er der, dette medfører til att eg ikke får gjøre annet en og være på et kontor store deler av dagen HELT alene, det er oftere eg er der helt alene hele dagen og ikke ser noe av de andre eg jobber under.

At du sitter alene hele tiden, det er jeg enig med deg i er veldig uheldig. Selv om du føler oppgavene er repetitive og kanskje ikke de mest spennende faglig sett, så har det sosiale veldig mye å si for om man trives med det man gjør eller ikke. Har du forsøkt å ta dette opp med dine overordnede?
Lenke til kommentar

Nei det har eg ikke enda, ettersom dette muligens kan forverre arbeidsforholdene betraktelig. Vet om folk som har fått smertelig erfare att det og gå til sjefen og klage på arbeidsforhold kan bli straffet med total eksludering, men samtidig er det ikke mye annet eg kan gjøre. Føler det ikke bryr seg siden det bare er et kort varig arbeids forhold på 2 år det er snakk om. De sitter jo for det meste for seg selv de og, men der er det vertfall ikke 40 meter til nærmeste.

Lenke til kommentar

Hei, eg har gjort litt research angående andre lærlingers arbeids oppgaver rundt om kring i Norges land, dette er noe eg har gjort ettersom eg føler att mine dager på kontoret, begynner og bli ekstremt repedative og att eg blir eksludert fra det mer krevende arbeide.

#1linje support

#backup.

Er IKT-Lærling sjæl og jeg har akkurat samme oppgavene :p Men siden jeg jobber i Politiet er nok min hverdag mer spennende enn din høres det ut som.

Noe som er kjipt er at du er alene med det du driver med. Jeg er mye alene, men da selvfølgelig på ting jeg kan.

Ellers har jeg et par Seniorrådgivere som kan mye, og som jeg også lærer en del av + en som jobber fast på første linje med meg og vi deler på og ha Helpdesk telefonen i løpet av dagen noe som jeg trives godt med.

Lenke til kommentar

Nei det har eg ikke enda, ettersom dette muligens kan forverre arbeidsforholdene betraktelig. Vet om folk som har fått smertelig erfare att det og gå til sjefen og klage på arbeidsforhold kan bli straffet med total eksludering, men samtidig er det ikke mye annet eg kan gjøre. Føler det ikke bryr seg siden det bare er et kort varig arbeids forhold på 2 år det er snakk om. De sitter jo for det meste for seg selv de og, men der er det vertfall ikke 40 meter til nærmeste.

Selv har jeg klaget flere ganger der jeg arbeider, uten at det har fått konsekvenser, eller skapt de helt store forbedringene. ;)

Men dine overordnede behøver en form for tilbakemelding fra deg om de skal kunne gi deg en bedre hverdag, ellers er det lett å tenke at alt er i orden. Om du er bekymret for at det du føler skal oppfattes som kritikk, så kan du jo f.eks. spørre om de planlegger å se etter flere lærlinger. Det kan jo hende du kjenner noen som du kunne tenke deg å foreslå til dem. Det er mange måter å påvirke uten å klage direkte.

Lenke til kommentar

Jeg synes du skal ta dette opp med din nærmeste leder.

Uten å snakke med leder om dette kommer du ingen vei. Spør på en hyggelig måte om det er andre aktuelle arbeidsoppgaver som du kan bryne deg på når det er ledige stunder. Kom gjerne også med forslag forbedringer eller tiltak som du selv ser kan effektivisere dine egne arbeidsoppgaver eller som du ser at bedriften kan nyte godt av.

I løpet av de to årene du er lærling skal du innom en rekke temaområder og mål som du finner i læreplanen. Gjennom en halvårlig lærlingsamtale skal du få tilbakemelding på hvordan disse målene dekkes. Når det er sagt er det viktig å nevne at siden du bare har vært der i 6 måneder så langt er det god tid til å fylle de læreplanmålene som dere enda ikke har vært innom.

Bedriften du jobber i plikter å gi deg oppfølging og veiledning, og om du legger frem dette på en konstruktiv måte er jeg sikker på at de resterende 18 månedene blir langt mer lærerike og givende enn om du lar være å gjøre noe. Be om en prat med faglig leder om dine arbeidsoppgaver, og fortell at du ønsker mer variasjon og lærerike oppgaver. Da blir det nok fart på sakene :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme opplevelse med min lærlingtid. Som en noe sjenert og innadvendt person finner jeg det vanskelig å konfrontere mennesker og tok det aldri opp med noen. Nå var jeg i en bedrift som var 3-4 ganger større enn den du er i med tanke på antall brukere, så det var mer enn nok av supportarbeid å gjøre, men det rent tekniske uteble.

Lenke til kommentar

#1linje support

#backup.

And thats it, dette har eg nå gjort i snart 6mnd, det eksistere ingen utfordring i arbeide what so ever, den generelle opplæringen har vert slim to none, det var der innne første dagen og såg til att eg fikk en kjapp gjennom gang av programmene de brukte, og hvilken ip-adresser de ulike serverene hadde. Dette er heller ingen stor bedrift, vi har hovedsaklig ansvar for en ca 1000 brukere. Og det blir derfor til tider svært lite og gjøre. En av grunnen til att eg skriver dette innleget er enkelt og greit for og høre om det er eg som er helt på tuppa eller om eg burde bekymre meg.

Dette skulle i følge mine egne oppfatninger av det som står i lærekontrakten ikke være "ønskelig". Det går hele dager der eg er overlatt til meg selv, så eg prøver så godt eg kan og drive med små prosjekter og lære opp meg selv, og holde mote oppe med håp om bedre tider i møte. Tenkte dette kanskje kom til og bli bedre etter Jul, men det har enda ikke forbedret seg. Om det er slik att de ikke er villig til og lære meg opp og bruker meg som er billig resurs til og ta seg av support, slik att de selv kan gjøre mer "spennende" oppgaver, kunne eg like gjerne hvert hjemme og drevet med langt mer lærerike oppgaver, tenker eg selv da. Men er dette noen andre eg meg selv som reagere på ? Det skal vell neppe vere slik att en elev på hospitering får lov til og være med på mer spennende arbeids oppgaver en som er ansatt som lærling får ?

Har enda bare vert der i 6mnd men alikevell.....

Dette stemmer vel ca. med at frisørlærlinger bruker de første 6 mnd. på å vaske hår og koste håravfall...

En viktig del av oppgavene til folk med IKT-driftsfag er førstelinjearbeid. Hvis du leser gjennom læreplanen er arbeidsoppgavene generelt sett grunnleggende arbeid innen drift. Det handler også om å kunne sette opp basissystemer, telle lisenser og yte god kundeservice på standardinstallasjoner. Samt bistå med å velge dimensjonerte systemer til din bedrift/dine kunder. En del av denne delen er nok desverre også å hjelpe folk med passordproblemer.

Mest sannsynlig vil dette også være de primære arbeidsoppgavene dine en stund fremover. Selv etter endt lærlingsperiode.

Hvis du har konkrete retningsønsker (f.eks. ønsker å jobbe med nettverksinfrastruktur, serverinstallasjoner eller salg) anbefaler jeg det å gi _tydelig beskjed_ om dette og vise initiativ. Det er vanskelig å korrigere problemer om du ikke gir beskjed.

Det går også an å løse selv de kjedeligste rutineoppgaver permanent med scripting og gode automatiserte oppsett. Sett deg inn i det grunnleggende på egenhånd. Om du har konkrete spørsmål er det mye lettere å hjelpe.

Som utvikler (og tidligere driftspersonell) forholder jeg meg daglig til en rekke driftsfolk, både lærlinger og seniorer. Setter veldig stor pris på de "drifterne" som viser initiativ og kommer med gode løsninger. Folk som kun har lært seg det grunnleggende og må holdes i hånden blir fort slitsomt. Dagen er spesielt bortkastet når du "lærer opp" den samme fyren på å ta backup av MS-SQL server for tredje gang.

Skal du planlegge større infrastruktur må du enten ha solid erfaring (da snakker vi flere år etter

lærlingperiode) eller gå for videre utdanning. Jo høyere utdanning, jo enklere å snike seg inn i kremjobber. Anbefaler selv kommunikasjonsteknologi og datateknikk studiene på NTNU om du ønsker å gå videre med en solid IT-utdannelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...