Jegerisak Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Hei! Jeg har en Daihatsu Gran Move hvor jeg opplever at bilen som nevnt i overskriften skriker ved oppstart og under kjøring når den er kald. Har sjekket viftereima, men den ser veldig bra ut (ingen sprekker eller lignende). Har ikke god greie på bil, men det virker som reima sitter nokså stramt. Prøvde å presse på reima og det var lite den slingret. Lurer på om batteriet kan være årsaken til dette? Kan et dårlig batteri utløse skrik ved oppstart eller når den er kald? Merker også at når bilen begynner å skrike så blir varmeanlegget redusert i tillegg blir lysene svakere inni bilen og utenfor. Håper noen har gode forslag på hva dette kan være for noe. Eventuelt må jeg sende den til verksted. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 (endret) Høres ut som reima sklir. Når de blir gamle blir de harde og glatte og kal skli selv om de er stramme. Kulda kan også gjøre de ekstra stive. At vifteapparatet og lysa blir svakere kan være fordet dynamoen jobber hardt og reima dermed glipper på den. Er batteriet ikke fullt og trenger mye strøm så blir dynamoen tyngre å drive. Kan prøve reimspray. Endret 7. januar 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
Jegerisak Skrevet 7. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2014 Har allerede kjøpt en ny viftereim. Anbefaler du at jeg bytter selv, eller er det en litt vanskelig prosedyre for en som aldri har gjort annet enn å etterfylle olje på bilen? Har lyst til å lære å gjøre dette selv, men kan det få alvorlige konsekvenser dersom jeg f.eks. ikke klarer å stramme den godt nok eller andre ting? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Viftereima er ikke så krise. Kommer an på om det er en enkel reim eller "multireim". Har bare bytta enkle reimer selv. Kan umulig tro at det er så voldsomt vanskelig. Vanskeligste er kanskje å få rett moment på strammehjulet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå