ole5 Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Hei. Jeg går siste året på vgs og sliter med en problem. Dermed lager jeg denne tråden med håp om råd/tips fra dere. Jeg har kjemi 2 nå på skolen, men problemet er at jeg sliter med faget. Jeg fikk en 6er i kjemi 1 , men føler at det ikke hjelper noe særlig. Alle prøvene er veldig kompliserte, vi får eksamen oppgaver hver prøve og vi hadde en tentamen som jeg sleit veldig med. Jeg er redd at jeg får 4er eller dårligere på kjemi 2 og enda mer skremt med tanle på at en EKSAMEN venter. Som sagt så kan snittet synke endel/mye, noe jeg ikke har råd til med tanke på hva jeg skal søke til neste år. Jeg kom på en nødplan: Ta sosiologi og sosialantropologi OG politikk og menneskerettigheter/ sosialkunnskap. Dette må selvfølgelig gjøres på egen risiko og jeg risikerer å ikke få vitnemål hvis jeg stryker på noen av eksamene. Jeg fikk en 5er på samfunsfag og hvis fagene nogelunde er lik samfunsfag så skal det vel ikke være det vanskeligste å bryne seg på? Så, burde jeg gå for denne planen eller jobbe hardt i kjemien og prøve å gjøre det bedre. Fristen for denne muligheten løper ut om noen få dager så jeg må kjappt bestemme meg for dette. Lenke til kommentar
Krystallkule Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 (endret) Hvilken karakter må du ha i Kjemi 2? Hvis du ligger på en firer, så er du ikke ekstremt svak i faget. Mitt råd er å jobbe hardere med kjemien enn å feige ut under litt motgang. Kjemi 2 er vesentlig vanskeligere enn kjemi 1, som du har merket, men hvis du øker antall timer du jobber med faget betraktelig, så har jeg troen på at du kan klare en femmer. Jeg gjorde nesten bare oppgaver i faget. Jobb også med å forstå labøvelsene i detalj; de er tross alt relaterte til pensum. Bruk nettfora aktivt for å spørre folk som kan sakene sine hver gang du ikke forstår noe. Jobb med å forstå hvorfor svaret blir som det blir, eller reaksjonen går som den går. Skru opp mengdetreningen, så kan du ende på både 5 og 6 til sommeren Endret 7. januar 2014 av Krystallkule Lenke til kommentar
Futuredoc Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 (endret) Hei. Jeg går siste året på vgs og sliter med en problem. Dermed lager jeg denne tråden med håp om råd/tips fra dere. Jeg har kjemi 2 nå på skolen, men problemet er at jeg sliter med faget. Jeg fikk en 6er i kjemi 1 , men føler at det ikke hjelper noe særlig. Alle prøvene er veldig kompliserte, vi får eksamen oppgaver hver prøve og vi hadde en tentamen som jeg sleit veldig med. Jeg er redd at jeg får 4er eller dårligere på kjemi 2 og enda mer skremt med tanle på at en EKSAMEN venter. Som sagt så kan snittet synke endel/mye, noe jeg ikke har råd til med tanke på hva jeg skal søke til neste år. Jeg kom på en nødplan: Ta sosiologi og sosialantropologi OG politikk og menneskerettigheter/ sosialkunnskap. Dette må selvfølgelig gjøres på egen risiko og jeg risikerer å ikke få vitnemål hvis jeg stryker på noen av eksamene. Jeg fikk en 5er på samfunsfag og hvis fagene nogelunde er lik samfunsfag så skal det vel ikke være det vanskeligste å bryne seg på? Så, burde jeg gå for denne planen eller jobbe hardt i kjemien og prøve å gjøre det bedre. Fristen for denne muligheten løper ut om noen få dager så jeg må kjappt bestemme meg for dette. Ingenting er umulig hvis du først jobber med faget. Siden du har 6er i kjemi 1, så regner jeg med at du har et veldig godt grunnlag! Og det er jo veldig viktig når du kommer til kjemi 2. Pensumet bygger jo videre på kjemi 1. Jeg har selv hatt kjemi 2 2 ganger. En gang på videregående også andre gangen tok jeg det opp som privatist. Jeg jobbet med kjemi hver dag litt og litt. I form av oppgaveløsning eller bare lesing for å forstå bedre. I fag som kjemi er det veldig viktig å forstå stoffet, enn å pugge det som mange gjør. Prøv å sette av litt og litt tid hver dag til oppgaveløsning. Å jobbe jevnt er viktig for at stoffet sitter godt og du husker det i mye lengre tid fremover. Før du går løs på oppgavene, så les igjennom fagstoffet en gang til for å være sikker på at det sitter. Noen velger å gjøre oppgavene før de føler de kan stoffet godt, men jeg fant ut at dette ikke funket for meg. Jeg syns selv at det var frustrerende når læreren gikk igjennom ting og jeg ikke forsto noe som helst. Jeg har en læringsvanske også, så for meg var det dobbelt så vanskelig. Men sett av tid når du først kommer hjem. Les les les, og hvis det er noe mer du er usikker på, så bruk nettet! For meg hjalp det veldig å kombinere det som sto i fagbøkene med info fra nettet. F.eks. om strukturen til proteiner, primær, sekundær osv osv. Jeg skjønte virkelig ikke bæret av det på vgs eller på privatistskolen, så jeg søkte mye på nettet og i andre bøker. Litt andre ord og setninger kan fort få lyspæra til å lyse! Selvfølgelig funker ikke de samme studieteknikkene for alle, men det er verdt et forsøk. Å ha realfag åpner flere dører også for fremtidige yrker. Så jeg anbefaler deg absolutt å beholde kjemien! Går det dårlig, så er det ikke noe i veien for å ta det opp igjen =) Jeg fikk 2 i standpunkt kjemi 2 og 3 på eksamen. Etter å ha tatt det opp igjen så fikk jeg 5 og 6. Så du må absolutt prøve deg! Gode notater er veldig viktige og også det å ha orden i sakene. Alt dette vet du jo nok fra før av! Lykke til og ikke gi opp! Utfordringer skal ikke trykke deg ned, de skal hjelpe deg opp! Endret 7. januar 2014 av Futuredoctor Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Et fint sted å få hjelp er her på forumet, i den Den store kjemiassistansetråden: Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 8. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2014 Først og fremst takk for rådene . Jeg trenger egentlig ikke kjemi2 med tanke på at jeg skal studere ingeniør så det er ikke noe krav om det. Mitt mål egentlig var å få en 6er, men er redd det bare skal forbli en drøm. Problemet er at jeg ikke kan gi all tiden jeg har til overs på bare Kjemi, siden jeg har F.eks: r2 matte og andre fag jeg også må prioritere samtidig. Mange gode forslag. MEN: Angående sosiologi( muntlig) og sosialkunnskap ( skriflig), er det vanskelig å få 6ere der? Er egentlig mest redd for sosialkunnskap, siden sosiologi er muntlig og jeg kjenner flere som har fått 5/6 ved privatist eksamen, dermed er det ikke umulig. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Først og fremst takk for rådene . Jeg trenger egentlig ikke kjemi2 med tanke på at jeg skal studere ingeniør så det er ikke noe krav om det. Mitt mål egentlig var å få en 6er, men er redd det bare skal forbli en drøm. Problemet er at jeg ikke kan gi all tiden jeg har til overs på bare Kjemi, siden jeg har F.eks: r2 matte og andre fag jeg også må prioritere samtidig. Mange gode forslag. MEN: Angående sosiologi( muntlig) og sosialkunnskap ( skriflig), er det vanskelig å få 6ere der? Er egentlig mest redd for sosialkunnskap, siden sosiologi er muntlig og jeg kjenner flere som har fått 5/6 ved privatist eksamen, dermed er det ikke umulig. Ja, jeg vil vel anta at de samfunssfags-relaterte fagene er litt vannskligere å få 6er i. For å få denne karakteren er det oftest ikke bare oppgaven du leverte som teller. Nå kan du avgjøre selv, men jeg vil si at de fagene er det jo ingen fasit til, vanligvis er det masse drøfting, og skrive lange tekster om en spesifikk sak. Karakteren din vil da avhenge av hvem lærer du har, trynefaktor, og innhold selvfølgelig. Så det er en god del mer å gå på her. Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 Ja, jeg vil vel anta at de samfunssfags-relaterte fagene er litt vannskligere å få 6er i. For å få denne karakteren er det oftest ikke bare oppgaven du leverte som teller. Nå kan du avgjøre selv, men jeg vil si at de fagene er det jo ingen fasit til, vanligvis er det masse drøfting, og skrive lange tekster om en spesifikk sak. Karakteren din vil da avhenge av hvem lærer du har, trynefaktor, og innhold selvfølgelig. Så det er en god del mer å gå på her. Trynefaktor? For min del så høres det bedre å få enn 5/6 i sosiologi( muntli) og 5/4( sosialkunnskap) enn 4er i kjemi og kanskje en 3 til eksamen, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå