jenta998 Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 (endret) Heihei! Jeg har muntlig eksamen på torsdag og sliter mildt sagt med alt av volumenheter osv. Skal holde et "foredrag" om en problemstilling der en person skal male et rom. Har så langt skrevet at rommet er formet som et kvadrat med et areal på 25 kvm m2 - og at veggene er 3kvm meter høye. Men hvordan kan jeg regne ut f.eks hvor mye maling han (eller hun) trenger? La oss si at èn liter maling dekker 10 kvadratmeter. Hvordan kan jeg regne på dette da den ene veggen er 5 kvm LANG og 3 kvadratmeter høye? hvor mye maling trenger jeg? hvordan kan jeg regne ut dette? Må jeg ta 5 gange 3? … hjelp, sliter veldig. Endret 7. januar 2014 av jenta998 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 (endret) Du har jo funnet ut arealet edit: men feil areal. Et rom har fire vegger som skal males. De er alle 5 meter x 3 meter, og du har fire stykk av disse veggene siden det er snakk om et kvadrat. Altså har du ( 5 meter x 3 meter ) x 4 vegger = 60kvm vegg Deretter må du finne ut hvor mye maling du bruker, du kan anta det ikke er noe svinn. Du har oppgitt(?) at en liter maling dekker 10kvm. Du har 60kvm som må males, da må du finne ut hvor mange ganger du kan fylle veggen med 10kvm maling (1LITER) før du har nok. Altså, 60kvm svarer til 6L x 10kvm maling. Altså har man vist at man trenger 6 Liter maling for å male rommet. Endret 7. januar 2014 av Bruker-182691 Lenke til kommentar
jenta998 Skrevet 7. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2014 Du har jo funnet ut arealet edit: men feil areal. Et rom har fire vegger som skal males. De er alle 5 meter x 3 meter, og du har fire stykk av disse veggene siden det er snakk om et kvadrat. Altså har du ( 5 meter x 3 meter ) x 4 vegger = 60kvm vegg Deretter må du finne ut hvor mye maling du bruker, du kan anta det ikke er noe svinn. Du har oppgitt(?) at en liter maling dekker 10kvm. Du har 60kvm som må males, da må du finne ut hvor mange ganger du kan fylle veggen med 10kvm maling (1LITER) før du har nok. Altså, 60kvm svarer til 6L x 10kvm maling. Altså har man vist at man trenger 6 Liter maling for å male rommet. Tuuuusentakk!! tror absolutt jeg ble en god del klokere der!! Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Man måler ikke lengde og høyde i kvadratmeter. Det er forresten veldig uvanlig med rom uten dører. Et vindu er heller ikke unormalt. Lenke til kommentar
Jahdu Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Jo bedre score desto vanskeligere oppgaver må du lage. Er riktignok vanlig med to strøk, så kan jo starte med å legge til det. Flaten som skal males er 60 kvadratmeter Du skal male to strøk, dvs. 120 kvadratmeter Produsenten oppgir et forbruk på 10 kvadratmeter per liter 120:10=12 liter maling Blir du tryggere, er det mulighet for å bergne ut dør og vindu på rommet, for å komplisere det mer 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå