Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse tidsbundet leiekontrakt

Peder_66

Anbefalte innlegg

Hei :)

jeg og min kjæreste er studenter og bor sammen i et bofelleskap sammen med to andre. Vi har en tidsbundet kontrakt som varer 1 år av gangen, altså ut juli i år.

Jeg har nå bodd her i 1 og et halvt år og fornyet ettårskontrakten rett før skolestart i fjor.

Det har nå blitt ledig noen parleiligheter som studentsamskipnaden leier ut og vi ønsker å flytte til de.

Bokollektivet består av 4 små hybler med felles kjøkken, stue og bad. utleier bor ikke i huset.

Iløpet av det siste året har det vært mye styr med utleier i form av slitasjeskader som vi har måtte betale for (fellesområder) og andre erstatningssaker. Utleier er også helt umulig å forholde seg til i en samtale eller via e-post, da vedkommende vet alt og det er bare hun som har rett.

En del av huset er også i generelt dårlig stand og det er sikkert bare et spørsmål om tid før mer blir ødelagt.

Jeg og kjæresten er lei og vil ut av dette bokollektivet.

I kontrakten står det at det ikke går ann å si opp leieavtalen. Det står heller ikke noe angående oppsigelsestid.

Er det noe lovvert som kan hjelpe oss til å få sagt opp kontrakten og eventuelt noen lover som som er i utleiers favør?

Og må oppsigelsen begrunnes?

Kan vel også nevne at depositumspengene våre ikke står på en depositumskonto selv om vi har etterspurt dette flere ganger. Utleier nekter å opprette dette fordi "det er for stress" og "har gjort det slik i alle år".

All hjelp tas imot med takk.

Vennelig hilsen Peder.

Endret av Peder_66
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke svare på lovverket, men har selv erfaring med at utleier var positiv til at jeg fant ny leietaker midt i kontrakten da jeg selv fikk tilbud om studentbolig. Jeg hadde da bodd 7 mnd i et kollektiv, og hadde tegnet en 3 års kontrakt. Dette avhenger selvfølgelig av at huseier er behjelpelig, men det går an å høre?

Lenke til kommentar

I dette tilfellet er vel kontrakten ulovlig siden leietiden er satt til mindre enn tre år mens utleier ikke bor i huset etter hva jeg kan forstå.

Ut fra dette vil jeg tro at kontrakten som sådan da er å anse som en tidsubestemt kontrakt som kan sies opp på normal måte.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ma bare si at jeg er drittlei av typer som ikke klarer a forholde seg til en kontrakt! Nar man flytter inn i et hus er liksom alt greit og jada man kan godt binde seg for et helt år (gidder heller ikke å sjekke opp i regelverket selv), men så snart man plutselig ikke har lyst å bo der lenger eller finner et bedre tilbud, nei da er det plutselig sånn at man skal finne ut sine rettigheter og kreve disse osv!

Synes folk har blitt så forferdelig upålitelige og selvoptatte nå til dags...... ja, greit nok at du kanskje har retten på dine side og likevel kan si opp kontrakten før ett år har gått, men husk paa DET ER IKKE ALT MAN HAR RETT TIL SOM ER RIKTIG å GJOERE!!!! dette er noe dere burde tenkt på foer dere signerte kontrakten, synes det er urimelig ovenfor utleier å bryte kontrakten dere har inngått bare fordi DERE HAR RETTEN PAA DERES SIDE! Kan ikke folk ta konsekvensene av sine egene valg lenger??

Jeg blir helt kvalm!

Uansett så har jeg forståelse for saker hvor utleier er problematisk som dere sier, men snakker nå generellt om folk som alltid skal la sin rett gå foran både fornuft, rettferdighet, moral og nestekjerlighet! Er det rart at folk ikke tør å stole paa hverandre lenger, det finnes så mange smutthull i kontrakter at de er ikke verdt mer enn dopapiret??

Er det noen som er enig???!!!!

Anonymous poster hash: 312a8...81b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ma bare si at jeg er drittlei av typer som ikke klarer a forholde seg til en kontrakt! Nar man flytter inn i et hus er liksom alt greit og jada man kan godt binde seg for et helt år (gidder heller ikke å sjekke opp i regelverket selv), men så snart man plutselig ikke har lyst å bo der lenger eller finner et bedre tilbud, nei da er det plutselig sånn at man skal finne ut sine rettigheter og kreve disse osv!

Synes folk har blitt så forferdelig upålitelige og selvoptatte nå til dags...... ja, greit nok at du kanskje har retten på dine side og likevel kan si opp kontrakten før ett år har gått, men husk paa DET ER IKKE ALT MAN HAR RETT TIL SOM ER RIKTIG å GJOERE!!!! dette er noe dere burde tenkt på foer dere signerte kontrakten, synes det er urimelig ovenfor utleier å bryte kontrakten dere har inngått bare fordi DERE HAR RETTEN PAA DERES SIDE! Kan ikke folk ta konsekvensene av sine egene valg lenger??

Jeg blir helt kvalm!

Uansett så har jeg forståelse for saker hvor utleier er problematisk som dere sier, men snakker nå generellt om folk som alltid skal la sin rett gå foran både fornuft, rettferdighet, moral og nestekjerlighet! Er det rart at folk ikke tør å stole paa hverandre lenger, det finnes så mange smutthull i kontrakter at de er ikke verdt mer enn dopapiret??

Er det noen som er enig???!!!!

Altså, om det hadde vært en ok utleiger med orden i sakene og disse folkene prøvde for alt i livet å "dumpe" kontrakten til fordel for dem, ja jeg kan se poenget.

Men når utleiger holder på slik og til og med tar depositumet på egen konto til seg selv. Ja da legger han/hun opp til det etter min mening.

Lenke til kommentar

Altså, om det hadde vært en ok utleiger med orden i sakene og disse folkene prøvde for alt i livet å "dumpe" kontrakten til fordel for dem, ja jeg kan se poenget.

Men når utleiger holder på slik og til og med tar depositumet på egen konto til seg selv. Ja da legger han/hun opp til det etter min mening.

Ja, er enig i det selvfolgelig som jeg sier, når utleier er en drittsekk! MEN det visste de vel også før de valgte å forlenge kontrakten!! Seriøst jeg synes folk bare er sa tafatte og late, bruk hjernen og sjekk opp i ting for du forplikter deg til noe er mitt råd!! (Jeg har forrseten selv erfart dette med kontrakter 'den harde veien').....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan forresten også svare på ditt spørsmål og si at det finnes standarder for utleiekontrakter og leietakers rettigheter og jeg tviler sterkt på at dere ikke har rett til å si opp før det har gått ett år, ta kontakt med f.eks. forbrukerraadet for detaljer.

Om utflytningen er grunnet utleiers oppførsel er det forståelig at dere vil flytte ut, men om dette i sin hovedsak handler om at dere har lyst å flytte inn i den andre leiligheten, da synes jeg det er egoistisk å bare bryte kontrakten hvis utleier ikke gaar med paa det (uansett om kontrakten er 'ugyldig' i forhold til norske standarder). Men dette har jeg selvfølgelig ikke noe med, ønsker dere lykke til uansett hva dere velger aa gjøre! :)

Lenke til kommentar

Vi vil flytte på grunn av oppførselen til utleieren. Når utleieren begynner å true flere ganger med advokat, er det ikke noe gøy å bo her! Vi har tenkt en stund på å flytte ut, men har ikke hatt noe alternativ plass å flytte til før nå.

Når vi fornyet kontrakten trodde vi ting skulle roe seg og vi hadde en god dialog med utleier. Men i høst har det blitt mye værre, noe som har ført til at jeg og en annen som bor her har måtte betale erstatning for noe som ikke er vår skyld.

Lenke til kommentar

Huff, høres ikke bra ut det der, spesiellt kombinasjonen av en utleier som urettmessig krever penger, og et usikret depositum.....

Uten at jeg vet helt sikkert så tror jeg at det er et maximumskrav til oppsigelses tid på et x antall måneder (muligens 3 mnd?) hvis dere finner ut av det er det bare å sende en skriftelig oppsigelse så snart som overhode mulig! Jeg vil også anbefale dere å forhøre dere med f.eks. forbrukerrådet om dere opfyller alle kravene i oppsigelsen deres, den må vere 100 prosent feilfri, ellers blir den ugyldig og utleier kan utnytte dette! Det kan også vere lurt å ta kopi av oppsigelsen..... :)

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er svaret ditt at du kan si opp leiekontrakten, men har 3 månders oppsigelsestid.

Jeg vil anbefale at du gjør det skriftlig og tar vare på en kopi av oppsigelsen. I tilfelle dette blir omtvistet i etterkant er slikt alltid lurt, men det er i utgangspunktet ikke formkrav til en oppsigelse for leietaker så dette er ikke noe du trenger å stresse voldsomt rundt.

Et sentralt spørsmål er hvorfor leietiden er satt til et år, og hva det står om dette i leiekontrakten (eventuelt annen skriftlig beskjed), jf husleieloven §9-3 (b):

§ 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører tilhusstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensingen.

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Som tidsubestemt bortfaller muligheten til å nekte oppsigelse, og dette blir da styrt av §9-6

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

(...)

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er svaret ditt at du kan si opp leiekontrakten, men har 3 månders oppsigelsestid.

Jeg vil anbefale at du gjør det skriftlig og tar vare på en kopi av oppsigelsen. I tilfelle dette blir omtvistet i etterkant er slikt alltid lurt, men det er i utgangspunktet ikke formkrav til en oppsigelse for leietaker så dette er ikke noe du trenger å stresse voldsomt rundt.

Et sentralt spørsmål er hvorfor leietiden er satt til et år, og hva det står om dette i leiekontrakten (eventuelt annen skriftlig beskjed), jf husleieloven §9-3 (b):

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører tilhusstanden, eller

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

Som tidsubestemt bortfaller muligheten til å nekte oppsigelse, og dette blir da styrt av §9-6

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

(...)

Jeg ville også gått i banken og opprettet en depositumskonto for så å innbetale leien der i steden til din leietaker i oppsigelsesmåneden. Du har allerede gidd denne personen de pengene ved å gi dem direkte til personen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

(...)

I kontrakten står det dette angående tidsperiode:

Kontrakten har en bindingstid frem til start av neste studieår, da det er mange aktuelle søkere ved studiestart.

Leieavtalen løper fra .../... 20... og frem til 1.august neste år dvs 20.....

I denne perioden kan ikke kontrakten sies opp. Oppsigelse skjer innen 1. juli neste år, eventuelt gir beskjed om en ønsker å fornye kontrakten for ett nytt år.

Som nevnt tidligere så er kontrakten tidsubestemt i henhold til husleieloven § 9-3. Men i § 9-6 om oppsigelse så sies det at denne loven kan fravikes om noe er avtalt. Vil dette være tilfellet når det står i kontrakten at den ikke kan sies opp?

Hvordan blir det angående depositum når hun nekter å opprette egen konto for det? i kontrakten står det:

4.DEPOSITUM

Depositum utgjør 2 måneders husleie, dvs. kr .......... som betales inn på samme konto (merket depositum og navn)(Altså samme konto som vi betaler inn månedsleie)

eller kontant til utleier som gir en skriftlig kvittering på beløpet.

Depositumet er ikke rentebærende.

Beløpet står som sikkerhet for oppfyllelse av kontrakten med hensyn til husleie, vasking av hybel og fellesrommene

ved utflytting, erstatningsplikt ved ødeleggelser m.v. og blir tilbakebetalt i sin helhet ved fraflytting hvis alt er etter avtalen.

Utleier kommer til å lage et voldsomt styr når vi skal spørre om å flytte ut ut ifra tidligere erfaringer med henne iløpet av det siste halvåret.

Lenke til kommentar

I kontrakten står det dette angående tidsperiode:

Kontrakten har en bindingstid frem til start av neste studieår, da det er mange aktuelle søkere ved studiestart.

Leieavtalen løper fra .../... 20... og frem til 1.august neste år dvs 20.....

I denne perioden kan ikke kontrakten sies opp. Oppsigelse skjer innen 1. juli neste år, eventuelt gir beskjed om en ønsker å fornye kontrakten for ett nytt år.

Som nevnt tidligere så er kontrakten tidsubestemt i henhold til husleieloven § 9-3. Men i § 9-6 om oppsigelse så sies det at denne loven kan fravikes om noe er avtalt. Vil dette være tilfellet når det står i kontrakten at den ikke kan sies opp?

Hvordan blir det angående depositum når hun nekter å opprette egen konto for det? i kontrakten står det:

4.DEPOSITUM

Depositum utgjør 2 måneders husleie, dvs. kr .......... som betales inn på samme konto (merket depositum og navn)(Altså samme konto som vi betaler inn månedsleie)

eller kontant til utleier som gir en skriftlig kvittering på beløpet.

Depositumet er ikke rentebærende.

Beløpet står som sikkerhet for oppfyllelse av kontrakten med hensyn til husleie, vasking av hybel og fellesrommene

ved utflytting, erstatningsplikt ved ødeleggelser m.v. og blir tilbakebetalt i sin helhet ved fraflytting hvis alt er etter avtalen.

Utleier kommer til å lage et voldsomt styr når vi skal spørre om å flytte ut ut ifra tidligere erfaringer med henne iløpet av det siste halvåret.

Det her med depositum er etter det jeg har forstått direkte ulovlig, jeg ville derfor sluttet å betale mnd`s leie til henne, satt mnd`s leien på en depositumskonto som du selv oppretter. Når hun spør hvorfor du ikke har betalt henviser du til loven om dette og gir henne en kontoutskrift av overføringer til den kontoen samt dokumentasjon fra opprettelse av konto

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel det er ikke helt sikkert. Her har du jo faktisk fått skriftlig oppgitt en begrunnelse for at leietiden er så kort innad i kontrakten, nemlig at leietiden skal korrespondere med studieåret og med studiestart.

Det er skrevet veldig kort, så du kan forsøke å argumentere på at den informasjonen som er der er for lite /for dårlig, men du har blitt informert. Hvorvidt dette aksepteres som en god nok grunn til at den er "saklig" kan man også argumentere på. Her aner jeg ikke hva praksis er, men i utgangspunktet virker den ikke usakelig på meg.

Jeg ville egentlig tro dette aksepteres som en tidbestemt avtale.

----

Hvis det konkluderes med at avtalen ikke oppfyller §9-3 (b) og derfor er tidsubestemt vil jeg tro at bestemmelsen om når den kan sies opp ryker i samme slengen. Den er veldig tydelig koblet til avtalens utløpstidspunkt.

Lenke til kommentar

I alle dager? Ikke nok med at depositumet ikke er satt på en depositumskonto men du får heller ikke rentene for pengene? Dette kan umulig være lovlig.

Stemmer det, det er ikkje lovlig:

§ 3-5. Depositum

Det kan avtales at leieren til sikkerhet for skyldig leie, skader på husrommet, utgifter ved fraviking og for andre krav som reiser seg av leieavtalen, skal deponere et beløp oppad begrenset til summen av seks måneders leie. Det kan avtales at depositumet skal endres i takt med endringer i leien.

Det deponerte beløp skal settes på særskilt konto i leierens navn med vanlige rentevilkår i finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge.

Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen.

[...]

Ikkje berre skal rentene tilfalle leigetakaren, men ein skal også få muligheit til å ta ut renteoverskuddet som ein får på kontoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...