TOH65 Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Så lenge man vet hva man setter på kameraet har ikke denne gruppeindelingen noe betydning. Det er bare hvis man går inn på nettsidene til Sigma og skal lese om optikken dette blir krøllete. Kikket der nå for se hva dette var for noe. Optikken som ikke har fått noen A, C, eller S stemplet på seg eksisterer tydeligvis ikke lenger. Så det ligger kanskje i kortene at alle objektivene blir "pusset opp" og satt inn i dette systemet. Kjøpte 35mm f/1,4 i sommer og den er råbra, og i en helt annen klasse en 30mm f/1,4 jeg hadde en kort periode for noen år siden. Syltetøyglass! Sigma kan lage optikk når de vil. Lenke til kommentar
Membership Expired Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Kan se ut som planen til Sigma er å få alle objektivene inndelt i noe som ikke gir mening på sikt. Å? Det ser virkelig ikke jeg. Jeg ser kun merkevarebygging på høyt plan. Men alle er forskjellige og noen vil alltid ha litt sære meninger... Så jeg har sære meninger og du ser merkevarebygging ? Hvor hører da følgende objektiver inn under, og som bonus spørsmål hvorfor ? 10-20mm 50mm 70-200mm 105mm Macro Kjenner det kribler av spenning på svaret. Stakkars meg som må være så totalt tett under topplokket. Jeg forstår virkelig ikke problemet! Problemet er ikke at Sigma oppdaterer, men at de har valgt en kategorisering som ikke gir mening, i hvert fall ikke for alle objektiver (hvis jeg har forstått problemet da). Jeg syns dere skal lese litt mer om Sigma og Global Vision før dere irriterer dere om hva optikken skal hete. Det er viktige er om optikken er god og det ser ut som om alt av ny optikk fra Sigma som er i Global Vision serien er rimelig god og priset veldig fornuftig for oss forbrukerer, hvem bryr om de har en A, C eller en S i benevnelsen? Stakkers folk sier jeg bare og salig er de dødfødte.... Så lenge man vet hva man setter på kameraet har ikke denne gruppeindelingen noe betydning. Det er bare hvis man går inn på nettsidene til Sigma og skal lese om optikken dette blir krøllete. Kikket der nå for se hva dette var for noe. Optikken som ikke har fått noen A, C, eller S stemplet på seg eksisterer tydeligvis ikke lenger. Så det ligger kanskje i kortene at alle objektivene blir "pusset opp" og satt inn i dette systemet. Kjøpte 35mm f/1,4 i sommer og den er råbra, og i en helt annen klasse en 30mm f/1,4 jeg hadde en kort periode for noen år siden. Syltetøyglass! Sigma kan lage optikk når de vil. Sigma har alltid lagd god optikk. Den 35mm din er DG optikk, den forrige 30mm er DC. Det er kommet en ny 30mm f/1.4 DC i Global Vision serien med Art betegnelsen. Den er bedre. Fra SLRGEAR: The Sigma 30mm ƒ/1.4 DC "A" is yet another lens to undergo Sigma's Global Vision makeover. An updated version of the popular Sigma 30mm ƒ/1.4 EX DC HSM, the new version gets an "Art" Series designation, along with updated construction using Sigma's Thermally Stable Composite Material, new optical layout and compatibility with Sigma's USB Dock configuration and adjustment system. As expected, the Sigma 30mm ƒ/1.4 DC "A" comes in a variety of flavors for APS-C cameras including Canon, Nikon and Sigma camera mounts. The previous model also came in Sony Alpha and Pentax mounts, but these are currently not available for the new version. The new Sigma 30mm prime lens takes 62mm filters like its predecessor does, and weighs just slightly more. And like most Sigma lenses, this one is available for a nice, budget-friendly price of around $499 and ships with front and rear caps, a lens hood and a soft case. Sharpness Overall, the Sigma 30mm ƒ/1.4 DC "A" produces very sharp images. Wide open at ƒ/1.4, images are a little soft except for in the dead center of the frame, however, when compared to its predecessor, the new Art-Series model shows vastly improved performance at max aperture. Stopping down to ƒ/2.8 shows a significant increase in sharpness, and it stays very sharp throughout the aperture range with only minor diffraction softness at ƒ/16. Mye av optikken som blir erstattet og blir en del av Global Vision serien er ikke bare "pusset opp", de er gjort om og lagd på nytt. Mulig Akam ikke har fått dette helt med seg og trur det har bare med "A", "C" og "S" benevnelsen å gjøre*?!? SIGMA GLOBAL VISION Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Kjøpte 35mm f/1,4 i sommer og den er råbra, og i en helt annen klasse en 30mm f/1,4 jeg hadde en kort periode for noen år siden. Syltetøyglass! 35mm skal være knallbra, men den gamle 30mm har fått mindre ære enn den fortjener. "Syltetøyglass" er over hodet ikke noen rettferdig beskrivelse selv om Sigmas beste fastobjektiv, 35mm, er bedre. En av grunnene til at den er misforstått er det krumme fokusplanet den har ved f/1,4-f/2,5. Det gir svært dårlige resultater i tester som baserer seg på plane testplansjer. Hvem har tenkt til å stå og ta bilder av plane vegger etc dagen lang med et sånt objektiv? Setter man fokuspunkt der man vil ha det, f.eks spot fokus i midten og tar et portrettbilde så spiller det buede fokusplanet ingen rolle. Testene villeder folk til å tro at objektivet er dårlig i normale scenario. En annen ting er at hvis man blender et trinn ned er objektivet vesentlig bedre optisk enn de fleste kitobjektiver. Den nye A-varianten skal være bedre enn det gamle, men fortsatt ikke i nærheten så god som den nye supre zoomen deres 18-35mm f/1,8. Fullformatobjektivet 35mm f/1,4 skal være ennå bedre enn det igjen. Det er verd å merke seg at de to sistnevnte er langt større og tyngre enn den nette lille 30/1,4 og koster om lag det dobbelte. Se også litt på tidslinjen. Sigma 30mm f/1,4 var et glimrende objektiv i sin tid. Det tok mange år før Art-versjonen kom, samt 35/1,4 og 18-35/1,8. Per i dag synes jeg 35/1,4 er riktig priset, 18-35/1,8 for lavt priset og 30/1,4 for høyt priset. Hadde den gått for 2500 hadde det vært et godt kjøp igjen. 1 Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 (endret) Samme for meg hva Sigma kaller objektivene sine bare de fortsetter å lage så gode objektiver som de laget med 35mm f/1.4. For øvrig er jeg absolutt ikke enig i at 30mm f/1.4 var et spesielt godt objektiv. Kurant i senter, selv på full åpning, men svakt ut mot sidene - selv blendet ned. Dette går vel også fram av de fleste tester av objektivet. Dessverre var jeg ikke lur nok til å høre på disse da jeg handlet mitt eksemplar for noen år siden. Disse svakhetene gjorde objektivet mindre godt egnet til f.eks. landskapsbilder, og mindre godt egnet dersom jeg med stor blender ville plassere objektet andre steder enn i senter. Når jeg kjøper et fastobjektiv forventer jeg at dette fastobjektivet er vesentlig bedre på sin respektive brennvidde enn ymse zoomer er på samme brennvidde. Det gjaldt ikke dette objektivet. http://www.photozone.de/canon-eos/298-sigma-af-30mm-f14-ex-hsm-dc-test-report--review?start=2 Endret 3. februar 2014 av Keyzer28 Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Kjøpte 35mm f/1,4 i sommer og den er råbra, og i en helt annen klasse en 30mm f/1,4 jeg hadde en kort periode for noen år siden. Syltetøyglass! 35mm skal være knallbra, men den gamle 30mm har fått mindre ære enn den fortjener. "Syltetøyglass" er over hodet ikke noen rettferdig beskrivelse selv om Sigmas beste fastobjektiv, 35mm, er bedre. En av grunnene til at den er misforstått er det krumme fokusplanet den har ved f/1,4-f/2,5. Det gir svært dårlige resultater i tester som baserer seg på plane testplansjer. Hvem har tenkt til å stå og ta bilder av plane vegger etc dagen lang med et sånt objektiv? Setter man fokuspunkt der man vil ha det, f.eks spot fokus i midten og tar et portrettbilde så spiller det buede fokusplanet ingen rolle. Testene villeder folk til å tro at objektivet er dårlig i normale scenario. En annen ting er at hvis man blender et trinn ned er objektivet vesentlig bedre optisk enn de fleste kitobjektiver. Den nye A-varianten skal være bedre enn det gamle, men fortsatt ikke i nærheten så god som den nye supre zoomen deres 18-35mm f/1,8. Fullformatobjektivet 35mm f/1,4 skal være ennå bedre enn det igjen. Det er verd å merke seg at de to sistnevnte er langt større og tyngre enn den nette lille 30/1,4 og koster om lag det dobbelte. Se også litt på tidslinjen. Sigma 30mm f/1,4 var et glimrende objektiv i sin tid. Det tok mange år før Art-versjonen kom, samt 35/1,4 og 18-35/1,8. Per i dag synes jeg 35/1,4 er riktig priset, 18-35/1,8 for lavt priset og 30/1,4 for høyt priset. Hadde den gått for 2500 hadde det vært et godt kjøp igjen. Mitt eksemplar opplevdes som et syltetøyglass. Jeg har aldri sett på testplansjer for dette objektivet så jeg kjenner ikke resultatene av disse og det krumme fokusplanet var jeg klar over. Problemet var å treffe med fokusen. Det var rene lottoen om jeg traff eller ikke, og det var ingen klare tendenser på om det var bak eller forfokus. Både kamera og objektiv var innsendt for kalibrering og ble riktignok bedre, men fremdeles varierende. Jeg hadde en D200 den gangen og jeg har lest i ettertid at disse to ikke trengte å være spesielt sammarbeidsvillige. Det kan også godt hende, for det var i denne perioden jeg kjøpte D700 og begynte å gå over til fullformat. Objektivet måtte selvfølgelig prøves på D700 og det fungerte kjempefint her.... Uansett ble både D200 og 30mm avhendet etterhvert Den nye 35mm f/1,4 har jeg bare gode erfaringer med. Supert objektiv og ganske langt foran 30mm f/1,4, men rimelig tungt ja. (Forøvrig er ikke vekten noe problem ) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Imaging resource er i hvert fall dypt imponert. "Hands on: Sigma 50mm f/1.4 Art ignores Canon L, Nikon glass and targets Zeiss Otus. No, really." De sikter høyt, i alle fall! Håper det er en "18-35/1.8"- og ikke en "SD1"-situasjon angående pris vs kvalitet... Imaging Resource: Sigma wasn’t bluffing: 50mm f/1.4 Art appears to match Otus on sharpness, beats it on contrast 1 Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 1. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2014 Jeg skjønner ikke at folk er overraska. Sigma har tatt gigantsteg etter at ny sjef for optikk ble ansatt. De vil, og kommer antageligvis til, å ta tronen som ledende optikkprodusent om ikke så lenge. 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Blir spennende å lese mer! Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Jeg skifter ut en del av objektivparken, ut med AF-S 24-70, zeiss 35 og AF-S 50 f/1,4, og satser nå på 35 f/1,4 Art og 50 f/1,4 Art.Tror objektivparken blir fin fin med AF-S 14-24, 35 Art, 50 Art, AF-S 60 micro og AF-S 85 f/1,4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Sigma 50mm F1.4 DG HSM | Art har fått prislapp: veil 949 $ og 565 £. Det skulle bety ca 7000 kr inklusive mva og fortjeneste til butikken her i landet. Jeg regner med nettprisen havner omtrent på veiledende, mens prisen i fysiske butikker blir litt høyere. Kvarte prisen av Otus 55mm og nesten samme optiske ytelse. Dette blir ingen hyllevarmer! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Sigma Art 50 mm f/1.4 er laget for fullformat, og kommer i Canon, Nikon, Pentax, Sony og Sigma-fatning. Er dere sikker på at den kommer til Pentax? På nettsiden deres står det Canon, Nikon og Sigma. Pentax fatningen kommer ofte, men ikke alltid, senere. Selv om den ikke annonseres i første omgang. Sigma Announces Availability of the 18-200mm f/3.5-6.3 DC Contemporary for Pentax 11 måneder tok det, men den kom altså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg