Gå til innhold

Vurderer å oppgradere fra 30D

Anbefalte innlegg

Har lenge vært inne på tanken om å oppgradere fra mitt gamle 30D kamera. Men spørsmålet er om jeg vil ha behov for det, eller merke forskjell. Jeg klarer meg greit idag, men nå har jeg jo ikke prøvd noe nyere kameraer de siste årene.

Jeg vil selv si at jeg er forbi nybegynner stadiet, og litt over på viderkommen når det kommer til kunnskaper om fotografering.

Vil jeg merke forskjell mtp bildekvalitet, funksjoner, smidighet/hurtighet osv.

Begynte å lese litt idag, og da virker 100D interessant. Hva er forskjellen på 650/700D? De fleste andre kamerahusene blir for dyre for en student. Har fra før av 24-105 f4L objektiv som står på huset nå. Men kunne gjerne tenkt meg et litt lettere hverdagsobjektiv.

Er åpen for innspill og anbefalinger.

Endret av GLN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70D er den naturlige oppgraderingen, kan hende du ikke blir fornøyd med 650/700D siden de er den "simplere" i det meste utenom bildekvalitet. Støy er det du vil merke størst forskjell på siden nyere kameraer tåler ganske mye mer ISO før du ser støy i bildet.

Når det gjelder forskjellen på 650/700D så er det ikke mye.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

70D er den naturlige oppgraderingen, kan hende du ikke blir fornøyd med 650/700D siden de er den "simplere" i det meste utenom bildekvalitet. Støy er det du vil merke størst forskjell på siden nyere kameraer tåler ganske mye mer ISO før du ser støy i bildet.

Når det gjelder forskjellen på 650/700D så er det ikke mye.

70D er nesten en dobbling av det jeg hadde sett for meg i pris. Så da blir det fort uaktuelt. Bør jeg da vente med oppdateringen til det er aktuellt med xxD serien til Canon?

Lenke til kommentar

Vil jeg merke forskjell mtp bildekvalitet, funksjoner, smidighet/hurtighet osv.

Det du får i dag på 70D er Live View, vridbar skjerm, større skjerm, 12 MP ekstra, videomodus, bedre autofokus og bedre ytelse på høy ISO.

Det mest "synlige" er kanskje videomuligheten, men også bildekvalitet (særlig JPG) på høy ISO har blitt forbedret. Spørsmålet er om hvordan nyvinningene passer med det du savner på 30D. På vanlige bilder i godt lys vil du neppe se noen forskjell før du går over A3-størrelse (eller beskjærer mye).

70D er omtrent så stort som det du har nå, 100D er mye mindre og lettere.

Lenke til kommentar

Jpeg-motoren i kamerahuset har blitt veldig mye bedre siden den gangen. Hvis du bruker råformat og et nytt og godt program for å fremkalle til jpeg så er forskjellen betydelig mindre, men fortsatt godt merkbar.

Nye kamera er generelt kjappere, men du vil nok også legge merke til at skjermen kommer mye bedre til nytte nå fordi den er langt større, skarpere og mer fargerik. Tilgang på høyere ISO og litt flere megapiksler kommer også godt med. Funksjonsmessig får du også video og live view.

Kvalitetsmessig er bildene omtrent identisk på alle nyere Canon APS-C kamera. 100D, 600D, 650D, 700D og 70D. Forskjellene går i hovedsak på knapper, hjul, seriebildehastighet, AF-hastighet og søkeren. Også er det vippbar skjerm på noen modeller.

Lenke til kommentar
30D var et ganske så rått kamera når det kom.

Alle dagens Canon-kameraer yter dog bedre bildekvalitet enn 30D.

Du bør først bestemme deg for om du ønsker et kamera med omtrent tilsvarende størrelse, ergonomi og betjening som 30D, eller om du vil ha noe mindre og kan klare deg med ett kontrollhjul, istedet for to.

Tilsvarende ergonomi som 30D:

Dersom 70D er uaktuelt, hva med et brukt 60D? Disse finner du til 3-4000 kr. på bruktmarkedet. Kanskje tilogmed et 7D (4500-5500 kr)?

Mindre:

650D, 700D. 650D kan du finne billig på brukten. 700D er en ubetydelig oppgradering.

Minst:

100D. Dette er seriøst lite i forhold til 30D, men det er kanskje noe slikt du er ute etter? 24-105mm vil fremstå som et monster på dette kamerahuset. Kitobjektivet EF-S 18-55mm f/3,5-5.6 IS STM skal være ganske så ålreit, men vil ikke være i nærheten av 24-105mm som du har når det gjelder optisk ytelse. Canons bittelille 40mm f/2.8 STM kan kanskje være noe. Litt sær brennvidde kanskje, men står veldig i stil til kamerastørrelsen. Det yter også særdeles godt.

Et helt annet alternativ er jo å bytte system til noe speilløst :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Hvis video er interessant ville jeg ventet til 70D falt nok i pris til du har råd til det. (Det er min strategi som har et gammelt 40D liggende mens jeg bruker et moderne speilløst til å ta bilder).

To andre alternativ som ikke har vært nevnt er et brukt 50D eller et gammelt 5D, disse får du for rundt kr 2000. Disse kan ofte være kjekkere enn 6/700D billigmodeller hvis man ikke bruker video eller liveview og synes et brukt 7D eller 5DMKII blir for dyrt.

Mye avhenger av om du tar bilder av ting som beveger seg eller står i ro.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

30D var et ganske så rått kamera når det kom.
Alle dagens Canon-kameraer yter dog bedre bildekvalitet enn 30D.
Du bør først bestemme deg for om du ønsker et kamera med omtrent tilsvarende størrelse, ergonomi og betjening som 30D, eller om du vil ha noe mindre og kan klare deg med ett kontrollhjul, istedet for to.
Tilsvarende ergonomi som 30D:
Dersom 70D er uaktuelt, hva med et brukt 60D? Disse finner du til 3-4000 kr. på bruktmarkedet. Kanskje tilogmed et 7D (4500-5500 kr)?
Mindre:
650D, 700D. 650D kan du finne billig på brukten. 700D er en ubetydelig oppgradering.
Minst:
100D. Dette er seriøst lite i forhold til 30D, men det er kanskje noe slikt du er ute etter? 24-105mm vil fremstå som et monster på dette kamerahuset. Kitobjektivet EF-S 18-55mm f/3,5-5.6 IS STM skal være ganske så ålreit, men vil ikke være i nærheten av 24-105mm som du har når det gjelder optisk ytelse. Canons bittelille 40mm f/2.8 STM kan kanskje være noe. Litt sær brennvidde kanskje, men står veldig i stil til kamerastørrelsen. Det yter også særdeles godt.
Et helt annet alternativ er jo å bytte system til noe speilløst :)

Her var det mye bra informasjon. Har faktisk ikke tenkt tanken på kun 1 kontrollhjul. Du nevner mye jeg ikke har tenkt på før. På en måte hadde det vært praktisk med et mindre kamerahus, men etter litt mer lesing så tror jeg ikke jeg vil gå ned på størrelsen. Hvordan er 60D kontra 70D? Er det verdt å vente på prisfall på 70D. Å bytte til speilløst eller merke er uaktuelt :)

Hvis video er interessant ville jeg ventet til 70D falt nok i pris til du har råd til det. (Det er min strategi som har et gammelt 40D liggende mens jeg bruker et moderne speilløst til å ta bilder).

To andre alternativ som ikke har vært nevnt er et brukt 50D eller et gammelt 5D, disse får du for rundt kr 2000. Disse kan ofte være kjekkere enn 6/700D billigmodeller hvis man ikke bruker video eller liveview og synes et brukt 7D eller 5DMKII blir for dyrt.

Mye avhenger av om du tar bilder av ting som beveger seg eller står i ro.

Har sett litt på bruktmarkedet på både 70D og 5D. Men er av natur skeptisk til brukte kameraer og tilbehør. Da en aldri vet hvordan de er behandlet.

Videofunksjon er noe jeg tror faktisk vil verdsette på et nytt kamera.

Fra hvilke modeller begynner det å bli verdt oppgradering? 50D, 60D? 650D?

Lenke til kommentar

70D er nesten en dobbling av det jeg hadde sett for meg i pris. Så da blir det fort uaktuelt. Bør jeg da vente med oppdateringen til det er aktuellt med xxD serien til Canon?

Regnet nesten med at det er for dyrt, og det er lurt og vente skal jeg ikke uttale meg men noen dager kan man vente siden det akkurat nå blir lansert mange nyheter så kommer det noe nyere fra Canon kan det hende at 70D faller noe i pris, hvis ikke vil nok prisen holde seg frem til ferien skulle jeg tro, kommer det en 7D mk2 i løpe av våren som flere håper og tror kan det hende at 7D mk1 faller et par tusen til det kameraet er meget rimelig priset allerede,

Har selv en 100D som et tilleggs kamera, kameraet er kjempebra og bildekvaliteten er på topp, driver du med actionfotografering er nok ikke dette kameraet noe for deg siden fokus-systemet ikke er så veldig raskt i forholdt til foreksempel 7D, men touchskjermen på 100D gjør at man ikke har så stort behov for alle brytere/knapper lengre, jeg er ganske fornøyd med 100D et allsidig kamera som ikke tar store plassen og med en 40mm går det i lomma.

Lenke til kommentar

Fra hvilke modeller begynner det å bli verdt oppgradering? 50D, 60D? 650D?

En reel oppgradering er nok 60D siden 50D har en oppgradert sensor 30D sensor og er relativ like, 60D har den nye sensoren som alle nyere Canon-kameraer har, men videofunksjonen er nok litt utdatert. 650D er både mindre og har færre knapper samt mangler den lille skjermen på toppen og mye spinklere bygget.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har fra før av 24-105 f4L objektiv som står på huset nå. Men kunne gjerne tenkt meg et litt lettere hverdagsobjektiv.

Hvis du kjøper nytt så anbefaler jeg å kjøpe med kitobjektivet, du betaler lite for det i en pakke med kamera. 24-105 synes jeg er for trang i den vide enden og passer egentlig beste på fullformat (som f.eks 5D-serien). De nyeste kitzoomene er bedre enn man kanskje tror.

Du vil oppleve økt bildekvalitet ved at du får bedre støyegenskaper og større oppløsning - dette gjelder samme hvilket av dagens nye utgaver du kjøper.

Brukt kan være lurt dersom du går for 60D eller 7D, jeg tror ikke det er særlig mange 70D å finne brukt enda. 70D går neppe veldig mye ned i pris det første halvåret. 50D har ikke video og litt mindre oppløsning enn de nyeste modellene.

Den største (og kanskje beste) oppgradering i forhold til hva du har i dag vil jeg anta at 7D er - og får du tak i et pent brukt der til en rimelig pris så tror jeg at det ville vært fornuftig. Dette spesielt med tanke på at 70D vil ligge rimelig høyt i pris et godt stykke fremover. Du bør kanskje og vurdere å selge 24-105 til fordel for en normalzoom som er bedre tilpasset cropkamera.

Tor

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper nytt så anbefaler jeg å kjøpe med kitobjektivet, du betaler lite for det i en pakke med kamera. 24-105 synes jeg er for trang i den vide enden og passer egentlig beste på fullformat (som f.eks 5D-serien). De nyeste kitzoomene er bedre enn man kanskje tror.

Du vil oppleve økt bildekvalitet ved at du får bedre støyegenskaper og større oppløsning - dette gjelder samme hvilket av dagens nye utgaver du kjøper.

Brukt kan være lurt dersom du går for 60D eller 7D, jeg tror ikke det er særlig mange 70D å finne brukt enda. 70D går neppe veldig mye ned i pris det første halvåret. 50D har ikke video og litt mindre oppløsning enn de nyeste modellene.

Den største (og kanskje beste) oppgradering i forhold til hva du har i dag vil jeg anta at 7D er - og får du tak i et pent brukt der til en rimelig pris så tror jeg at det ville vært fornuftig. Dette spesielt med tanke på at 70D vil ligge rimelig høyt i pris et godt stykke fremover. Du bør kanskje og vurdere å selge 24-105 til fordel for en normalzoom som er bedre tilpasset cropkamera.

Tor

Sitter med samme mening som deg angående 24-105. Har bare aldri blitt at jeg har kvittet meg med det. Skal ikke se bort ifra at jeg selger det vis jeg oppgraderer.

Skal holde øyet oppe for 7D/60D på bruktmarkedet fremover. Hva skiller i hovedsakling disse to modellene?

Lenke til kommentar

Hva skiller i hovedsakling disse to modellene?

7D er mer som et proffkamera på flere måter, bla bedre byggekvalitet, større søker, flere bps (bilder pr sekund), større RAW-buffer, mye bedre autofokus, og særlig følgefokusen er super, mm. Du bør kanskje lese noen tester og sammenligne spesifikasjonene.

Tor

Lenke til kommentar

Du bør kanskje lese noen tester og sammenligne spesifikasjonene.

Godt forslag, det er mye nyttig info på forumet, men tester gir litt mer oversikt. Du bør også tenke over hvor stort kamera du vil ha, 7D er litt opp i størrelse, 60D litt ned. 700D vil være på høyde med din 30D på de fleste områder, men litt mindre og bare ett kontrollhjul (uten at det nødvendigvis skaper de store problemene). Canon pleier forøvrig lansere nytt i februar/mars så det er mulig det kommer en 750D da med sensor og annen elektronikk fra 70D og det ville bety ganske mye for videofunksjonen.

Lenke til kommentar

Å lese tester er lurt, en liten ulempe med Akam er at de ikke tester video-funksjonaliteten.

Canon er veldig forsiktig med å forbedre alle funksjoner i nye modeller av frykt for å ikke kunne selge dyrere modeller. Dermed skjer utviklingen i rykk og napp, og alt etter hvilken bruk man har så er ikke alltid nye modeller bedre for deg enn de de erstatter,mens for andre kan forbedringene være viktig nok til at de må kjøpe neste modell.

Lanseringen av 5D og 7D var ustandard da de rykket opp nesten til proff-segmentet, mens 60D mistet foto-fasiliteter som 50D hadde da det istedet ble større fokus på video.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...