Kjetso Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Jeg har hatt litt ustabilt nett hjemme, og har trodd det Get som hadde problemer. Har Stasjonær PC kablet med 1Gbit kabel fra Trådløs router (D-link Dir-655), og da varierer det fra 5mbps til 30 mbps. Har 30/5 abonnement. Koblet så rett fra modemet til PC og hadde jevnt/stabilt 30 mbps. Kan forstå at det er ustabilt på WiFi, men hadde forventet at Routeren ikke skapte ustabilitet når PCen var kablet til den. Eller? Skal nå sjekke følgende:- Oppgrader Firmware for router- Reset router til fabrikkinstillinger, sett opp på nytt (ikke fra backup)- Bytt kabel mellom modem og router Om intet av dette hjelper så er det vel feil på Routeren? Men, Dir-655 er gammel og har ikke Dual band – så den bør vel skiftes uansett. Om jeg kjøper en ASUS RT-AC68U AC 1900 så får jeg vel en Router som er mer stabil og har lengre rekkevidde enn DIR 655 – så da er det vel bare å kjøpe. Brukervennligheten er vel også bedre gjerne? Når jeg så får en Dual band router: er det da slik at det kun er enhetene som kan bruke 5Ghz som får det opp som alternative nett? Og da er det bare å la de som kan bruke 5Ghz bruke dette, og la de andre b,g++ enhetene bruke 2.4 Ghz? Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 7. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2014 (endret) Kort og godt svar: Ja Kort og godt svar! Takk! Endret 7. januar 2014 av Kjetso Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Før du ev. bytter router, kan du (etter at du har gjort det du sier) installere inSSIDer på en PC og se hvilke(n) kanal(er) det er best å plassere din router. Ikke la den stå på Auto (eller Neighbor friendly) Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 7. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2014 Før du ev. bytter router, kan du (etter at du har gjort det du sier) installere inSSIDer på en PC og se hvilke(n) kanal(er) det er best å plassere din router. Ikke la den stå på Auto (eller Neighbor friendly) Godt forslag. Men det at den er ustabil når den er kablet til en stasjonær PC er vel et dårlig tegn? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Kan være gammel FW med bugs. Kan være feil på eller dårlig kabel, enten fra modem til router eller fra router til PC. Kan være feil på LAN-kort i PC. Hvis dette er oppgradert og byttet, er jeg enig i feil på router. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Det kan da fremdeles være problemer med GET/modem som er årsaken. Du bør teste med PC koblet rett i modemet om du vil ha det bekreftet. Merk at GET har lease av IP mot routerens macadresse, så det er mulig du må slå av modem for å få ny lease til PC. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Det kan da fremdeles være problemer med GET/modem som er årsaken. Du bør teste med PC koblet rett i modemet om du vil ha det bekreftet. TS sier i 1. post at han har gjort dette, og da er det stabilt. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Ser det nå :-) Da er det vel bare å kjøre bestilling. DIR-655 og brødrene har det med å få problemer etter en tid. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 7. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2014 (endret) Ser det nå :-) Da er det vel bare å kjøre bestilling. DIR-655 og brødrene har det med å få problemer etter en tid. Har oppdatert firmware, resatt og testet kabler: 1) Kabel cat6 fra Modem til PC: stabilt på 30 2) Kabel cat6 fra Router til PC: Varierer mellom 18 og 29 3) Trådløst Ipad: ca 10 4) Trådløst iPhone4: 5-10 Tror dere at jeg vil nærme meg 30 på 3) iPad og 4) iPhone med Asus AC68U, og at 2) blir mer stabilt rundt 30? Eller er dette as good as it gets? Endret 7. januar 2014 av Kjetso Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Jeg har Asus RT-N66U med 50Mbit linje. Måler alltid 50Mbit så lenge linjen ikke brukes til annet. 30Mbit trådløst bør også være overkommelig med 11n eller 11ac. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 1) Skal jeg kjøpe ASUS AC66U - eller AC68U? - prisen betyr ikke noe - ute etter best mulig ytelse på n og rekkevidde 2) Har du et forslag til program som jeg kan laste ned for å sjekke kanalbruk i nabolaget 3) Har i dag PC og NAS kablet til trådløs router Dersom jeg flytter den nye Routeren til en annen plass og dermed ikke kan kable PC og NAS, hvordan kan jeg da få PC (uten trådløst nettverkskort) og NAS til å koble seg på tådløst? - kan jeg bruke den gamle routeren eller må jeg kjøpe et "aksesskort"? Er litt på viddene her... Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 1) Så lenge pris ikke spiller noen rolle - AC68U 2) inSSIDer 3) Kjøp et trådløst nettverkskort/adapter til PCen og NASen Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 (endret) 1) Så lenge pris ikke spiller noen rolle - AC68U 2) inSSIDer 3) Kjøp et trådløst nettverkskort/adapter til PCen og NASen Takk igjen: 1) OK -syntes bare jeg leste at 68'n var svakere på n-båndet 2) a) er det slik at det tilordnes kanal bare hver gang router booter - slik at de andres kanal vanligvis ikke endres "hver dag". b) Får det ikke til å virke på PC som er kablet til router, må man være koblet til trådløst? 3) adapter som jeg da plugger inn i USB? Er det betydelige hastighetsbegrensninger for USB2? Og for ordens skyld: Det trådløse nettet i Get Box 2, er det av tilsvarende kvalitet som asus 66/68 for b,g,n - eller er det stor forskjell i rekkevidde og hastighet? Endret 9. januar 2014 av Kjetso Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 1) Marginalt... Ikke noe du vil merke i praksis.. Og det vil sikkert forbedres med firmware oppdateringer i framtiden... 2) Nei.. Bruk inSSIDer til å finne den kanalen som er lengst unna, eller det er minst støy (andre nettverk) på, og velg den kanalen i routeren. Auto funksjonen som alle routere har, er i de fleste tilfeller ikke-fungerende... 3) Ja, eventuelt et internt PCI kort, men sørg i så fall for at det er løse antenner, så du kan plassere disse på et bedre sted enn bak PCen... USB2 Yter 480Mbits i teorien, så du trenger ikke å tenke på det... Ingenting er bedre enn kvaliteten på Wifi enn de nevnte routerene p.d.d. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 1) Marginalt... Ikke noe du vil merke i praksis.. Og det vil sikkert forbedres med firmware oppdateringer i framtiden... 2) Nei.. Bruk inSSIDer til å finne den kanalen som er lengst unna, eller det er minst støy (andre nettverk) på, og velg den kanalen i routeren. Auto funksjonen som alle routere har, er i de fleste tilfeller ikke-fungerende... 3) Ja, eventuelt et internt PCI kort, men sørg i så fall for at det er løse antenner, så du kan plassere disse på et bedre sted enn bak PCen... USB2 Yter 480Mbits i teorien, så du trenger ikke å tenke på det... Ingenting er bedre enn kvaliteten på Wifi enn de nevnte routerene p.d.d. Takk - du er super. Problemet nå er at jeg ikke inSSIDer til å virke på PC som er kablet til router, må man være koblet til trådløst? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Ja, inSSIDer er et program som gir deg oversikten over de nettverkene som maskinen din finner.. Kanal, SSID (navn), styrke... Kabel er et helt isolert stykke av ditt eget nettverk og har ingenting med WiFi å gjøre... Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 9. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2014 Ja, inSSIDer er et program som gir deg oversikten over de nettverkene som maskinen din finner.. Kanal, SSID (navn), styrke... Kabel er et helt isolert stykke av ditt eget nettverk og har ingenting med WiFi å gjøre... OK, tenkte at i og med at den var kablet til den trådløse routeren så fikk jeg opp hvilke kanaler andre nettverk bruker....men ok Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Nei, den scanner ikke gjennom routeren din.. Den scanner gjennom ditt WiFi nettverkskort, som du ikke har... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå