Nilsen Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Samsung har presentert en spenstig prototype.CES 2014: Se TV-en som endrer form ved et knappeklikk Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Både LCD- og OLED-skjermer er i dag tilgjengelig som kurvede modeller, men akkurat hvilken teknologi som satt på innsiden av denne prototypen er ikke kjent. Har litt vansker å se for meg en LCD-skjerm som kan bøyes, så det er nok OLED det er snakk om. LCD finnes det noen få eksempler av hvor de har laget panelet med en viss bøy. Men panelene ville jo da blitt fullstendig ødelagt om du prøvde å endre formen etter at de hadde blitt produsert. I sterk kontrast til OLED som i seg selv ikke er spesielt vanskelig å lage fleksibelt. Hvor selve utfordringen er at ramma og glasset forran er bøybart. Lenke til kommentar
reidarm Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Buede skjermer i så liten størelse skaper vel bare geomertiske feil i bildet? Jeg tror mange har misforstått hvorfor lerret er bøyde på kinoen. De kinomaskinistene jeg har snakket med sier at de større lerretene på kinoen er buet først og fremst for å få uniform projektordistanse langs hele lerretsflaten, ikke for å gi en fornemmelsen av "dybde" slik disse tv-folka hevder. Det er i det minste bra at de gir oss valget om flat skjerm:) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 (endret) Det er nok muligens en stor fordel på 4K TV-er. Det er ikke størrelsen som har noe å si, men heller avstanden man sitter i fra TVen. Med 4K så er nok sjansen for at en del av publikum blir sittende ganske nærme, stor. Jeg ville i det minste prøvd å sette meg et hakk nærmere enn hva jeg ville gjort opprinnelig med lavoppløselige TVer som vi har i dag.Nå vet jeg ikke om 16:9 format er litt for lite bredt til at det vil gå ann å sitte skikkelig nærme TVen (for høy), men selv med bare to vanlige 24/27" skjermer eller mer ved siden av hverandre, så blir det plutselig mer og mer problematisk å ha en rett overfalte. Med tre stykk så vil det skape problemer om de stod på linje, og ikke i bøy. Målet er vel å dekke mest mulig av synsfeltet og dermed øke innlevelsen, og for dette må du i praksis ha en buet skjerm/overflate. Kan ikke se hvorfor det skulle skape visuelle problemer. Ja, stikk motsatt faktisk. Men jeg er ikke uenig i at det kan bli problematisk rent visuelt om det er en for "liten" TV, og du sitter for langt unna til at du ikke blir sittende i perfekt posisjon. (i perfekt posisjon så vil alle pikslene peke vinkelrett mot øyet ditt. Det skal dog ikke mye bøy til før du vil måtte sitte ubehagelig nærme. Endret 7. januar 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå