predan Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Hei! (dette ble et lengre innlegg en hva jeg hadde trodd, men skrev litt for å forklare best mulig). Skal snart på en 4-5 måneders ryggsekktur og har noen spørsmål til dere her på forumet. Har kjøpt meg Canon 70D-hus som kom i posten i dag. På turen kommer jeg til å fotografere mye, men også ta mye video, noe av grunnen til at jeg kjøpte 70D. Følte meg også klar for et steg opp etter 3 år med min 550D. Objektivene jeg har er: Canon 18-135 (ikke STM) Canon 50mm f/1.8 Sigma 10-20mm. Det er ca 1 måned til avreise, og mange tanker svirrer i hodet. Når jeg tidligere har vært ute og reist, har jeg bare hatt 18-135 på huset. Jeg liker veldig godt å kunne ha ett objektiv som hovedobjektiv, og som dekker de fleste situasjoner der jeg tar bilder og video. Til dette har 18-135 fungert godt, mye fordi jeg liker brennvidden og føler den dekker det meste til mitt bruk. Jeg trenger nok ikke mer tele. Men på en lengre tur vil man kanskje ta med seg flere objektiver? Det er jo tross alt snakk om 4-5 måneder. Jeg lekt litt med tanken å kjøpe nytt objektiv (pga videresalg av 18-135 og at den ikke er STM). Har sett på blant annet Canon 15-85mm og 24-104 f/4. Men i researchen har jeg også blitt litt forvirret. Det finnes jo så mange objektiver, man har Canon, Sigma og Tamron. Mange av disse "overlapper" jo i brennvidde og funksjon, så sliter litt med å velge meg ut de beste til mitt bruk. Hvordan vet man hva man vil gå for? Ser jo mange av dere sier at de er "optisk skarpe", hvordan kan man vite dette når brennvidde og blender er like? Jeg er i så fall ute etter noe som skal sitte på kameraet mesteparten av tiden, tar gode bilder og fungerer bra til video. I tillegg er det ønskelig at det ikke er for stort og tungt. Hvis det i tillegg kan erstatte noe av Sigma 10-20(som feks 15-85mm), så jeg slipper å ha det med, er jo det et stort pluss. Har dere noen andre gode anbefalinger, eller erfaringer med de nevnte objektivene? Finnes det, og i så fall, hva er ditt ultimate reiseobjektiv? Som en avslutning; skal også kjøpe meg et reisestativ. Jeg er ikke superseriøs, kommer til å bruke det til kveldsfoto, og kanskje litt timelapse. Jeg vil ikke bruke 2-3k på et stativ... Helst så billig som mulig uten å kjøpe 3 pappstenger. Størrelse, vekt og pris er det viktigste! Noen som har noen forslag her? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå