Gå til innhold

CES 2014: Denne får selskap

Anbefalte innlegg

hvor du faktisk kan kjøpe spill som forblir dine eiendeler, og ikke lisenser.

Du kjøper lisenser i begge tilfeller. Du har ingen rettigheter til å noe annet enn å spille et spill. Det er derfor du har lov til å ha sikkerhetskopier av et spill ettersom det er lisensen du betaler for, ikke plata eller spillet. Sånn har det også alltid vært. Tidligere kom lisensvilkårene som et eget papir i esken.

Det er dette du skriver under på at du godtar når du trykker "I agree" på End User License Agreement (EULA) som ingen noensinne leser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjøper lisenser i begge tilfeller. Du har ingen rettigheter til å noe annet enn å spille et spill. Det er derfor du har lov til å ha sikkerhetskopier av et spill ettersom det er lisensen du betaler for, ikke plata eller spillet. Sånn har det også alltid vært. Tidligere kom lisensvilkårene som et eget papir i esken.

Det er dette du skriver under på at du godtar når du trykker "I agree" på End User License Agreement (EULA) som ingen noensinne leser.

Du vet godt hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Det er allikevel en grunn til at Microsoft måtte inn og reversere alt som i utgangspunktet gjorde Xbox One til en Steam Machine. Behovene er helt forskjellige. Og delefunksjonen på Steam kan på ingen måte sammenlignes med funksjonen dagens spillkonsoller har å tilby, hvor du faktisk kan kjøpe spill som forblir dine eiendeler, og ikke lisenser.

Tror du dette er vesentlig for den gjengse konsolleier? Det tror ikke jeg, det kan du like gjerne kjøpe fysiske på spill på PC, og om du ikke liker eksterne aktører som har kontroll over dine ting, hvorfor kjøpte konsoll?

AtW

Lenke til kommentar

Det blir aldri å skje. De som kjøper spillkonsoller har helt andre behov enn PC-spillere. Det å ha det mest mulig lettvint, aldri trenge å oppdatere maskinen sin, muligheten til å bytte, dele, selge og gi bort spillene sine.

At Microsoft tullet med fysiske disker var katastrofe for konsolleiere, men jeg har ikke hørt et ord negativt om mangelen på diskdrev på Steam-konsollene.

Du oppgav alle grunnene til at vanlige spillmaskiner ikke kan konkurere med konsoller. Det jeg håper er at Steam-maskiner vil oppfylle desse kravene slik at de som vanligvis ville foretrukket en konsoll kan kjøpe en Steam-maskin isteden og det er vel også det som er målet. Hvorvidt de vil klare det eller ikke er det jo vanskelig å si noe om, men jeg synes det er en utrolig god idé og jeg håper sterkt at vi snart ser slutten på oppdelingen av spillere som konsollene skaper.

Lenke til kommentar

Det er helt sant, jeg leste litt feil der. Budskapet mitt er fortsatt det samme, stasjonæren jeg har stående ved min side ville aldri kunne byttet ut en konsoll, det blir to forskjellige ting.

Det jeg håper er at Steam-maskinene kan bli konsoll-utgaven av "vanlige spillmaskiner" (altså den typiske stasjonære spill-PC) slik at vi ikke lenger må bli begrenset pga ulike platformer.

Lenke til kommentar

Det er helt sant, jeg leste litt feil der. Budskapet mitt er fortsatt det samme, stasjonæren jeg har stående ved min side ville aldri kunne byttet ut en konsoll, det blir to forskjellige ting.

Det jeg håper er at Steam-maskinene kan bli konsoll-utgaven av "vanlige spillmaskiner" (altså den typiske stasjonære spill-PC) slik at vi ikke lenger må bli begrenset pga ulike platformer.

Jeg håper også vi slipper propreitære konsoller, men hva man steamboksen du ønsker deg gjøre som din normale PC ikke kan?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg håper også vi slipper propreitære konsoller, men hva man steamboksen du ønsker deg gjøre som din normale PC ikke kan?
AtW

Jeg er helt enig, noe av det jeg hater mest med konsollene er at de ikke kan kobles og spilles med hverandre. Og exclusives...
SteamMachine kan gjøre alt som en vanlig PC kan, og en vanlig PC kan gjøre alt som en SteamMachine kan.
For min del så ser SteamMachine ut som noe folk kan stole på når de skal kjøpe seg ny PC. Slipper å betale så mye ekstra som en ofte må med ferdigbygde PCer pga. programvaren i SteamMachine som er gratis. Ekstra kostnadene kommer mest sansynlig til å være SteamKontrolleren og eventuelt noe ekstra som kommer an på hvilken produsent det er snakk om.
Jeg har en følelse på at Alienware kommer til å ta seg veldig godt betalt, Alienware er dyrt generelt. :/
Lenke til kommentar

Steam-maskinene er egentlig standarden som alle konsoller burde hatt; gode konfigurerbare maskiner i flere prissegmenter, men som kan beholdes akkurat som de er. Utfordringen vil være å få et godt nok spillutvalg på maskinene, og her må Valve gjøre et stort løft for at dette skal bli en suksess.

Uansett så er ikke disse maskinene direkte konkurrenter til skrivebordsmaskiner, og det er heller ikke meningen. Det markedet har Valve allerede dominans i, derfor ser de etter nye vekstmarkeder.

Lenke til kommentar

Så hva er egentlig forskjellen på disse maskinene og en ordinær PC? At de er merket med Steam og kommer med Steam OS?

"Med Steam Machines kastes tastatur og mus på dynga."

Altså mindre funksjon enn en vanlig PC.

Hei, det var kanskje en vel bastant setning fra min side. Du kan helt fint plugge inn et hvilket som helst tastatur og mus, men hovedfokuset vil med Steam Machine ligge på spill som kan styres med den medfølgende styrespaken.

/Anders :)

Kontrolleren er beregnet for å være mer nøyaktig en en PS/Xbox controller men vil fortsat ikke slå mus/ tastatur.

I tilleg vil du sikkert få masse Linux spill som krever mus og er på steam.

Lenke til kommentar

AtW

Jeg tror du har misforstått litt her (sikkert fordi jeg er alt for trøtt til å skrive :p). Jeg ønsker meg ikke en steamboks selv, jeg har ikke bruk for en steamboks. Jeg synes bare det er flott at de lager dem og håper de tar av, slik at skillet mellom konsoll og PC kan forsvinne.

Det jeg håper er at steamboksene blir en så enkel versjon av spill-PCer at den typiske konsoll-kjøperen heller vil gå for den. Det er ingen som skal kjøpe seg konsoll til stua og ender opp med å bygge PC, med mindre de endte opp på en pult istedenfor i stua. Jeg håper steamboksene gjør at de som ser etter konsoll faktisk ender opp med en PC, da mest sansynlig i form av en steamboks. Jeg vil gjerne at spillene jeg vil spille på PC ikke blir laget først og fremst for konsoller for så å bli halvhjerta porta til PC, men at de blir laget først og fremst til PC fordi alle spiller på PC.

Lenke til kommentar

At de er bygget av deler som opfyller kravene for SteamKlisteremerke. Og har SteamOS. Ellers ingenting. Kan få klistremerke og OS på min helt ordinære maskin også :)

Men hva skjer om jeg vil spille noe på en slik maskin som ikke krever Steam? For eksempel krever nesten alle EA sine spill at man benytter seg av Origin.

Hvis du vil spille noe som ikke krever spill/ikke er tilgjengelig på steam, så skal du kunne bytte til en annen installert linux-distro(husker ikke hvilken) på bare noen få museklikk

Lenke til kommentar

Hvorfor jubler så mange PC spillere over dette, og kommer med utsagn om at vi endelig slipper dårlige porter etc. om dette tar av?

Hva skiller egentlig konsoll fra PC?

Disse boksene selges med samme forutsetning som en konsoll, de har klistremerker for å godkjennes som steam machines, og ikke minst, de som kjøper dem forventer at det slippes nye spill som fungerer på dem i lang tid.

Hva tror dere egentlig skjer om dette blir stort? Jo, spill utviklingen holdes igjen på samme måte som på konsollene slik at de som har kjøpt bokser med klistremerker på under TV'n sin ikke skal bli sure. Joda, man kan oppgradere, men hvem kjøper disse, folk som driver med slikt?

Samtidig er OS'et fullintegrert mot steams egen store, og dette blir i praksis et mindre åpent OS enn Windows, selv om OS'et er basert på open Source. Hvor naturlig blir det å kjøre origin på disse? Dette er i praksis det motsatte av det Valve solgte det som, et åpent OS spesialisert for spill.

Og hva med bruk av plater? Hyling og skriking når MS slapp XBONE der man ikke kunne bytte disk, hvordan i all verden er dette forskjellig. MS hadde i det minste beskrevet Family sharing.

Som PC gamer er jeg åpen for Linux og Open GL, for all del, men veldig skeptisk til SteamOS.

Lenke til kommentar

Hva som skiller det? Det er en ikke-proprietær plattform som har PC-kompatible spill, noe som forøvrig tar for seg alle de andre argumentene dine også.

AtW

Jeg tenker ikke teknisk her, men praktisk. Altså, hvorfor skulle jeg som PC gamer ønske konsollene aldri kom?

For min del er dette i hovedsak at utviklingen rent teknisk i stor grad holdes tilbake av at man skal lage spill for den store hopen på konsoll.

Steam OS flytter riktig nok spillene over på riktig plattform. Men like vell kan effekten bli den samme, da litt etter hvilken linje utviklerne legger seg på. Men la oss si at ekstremt mange kjøper en slik maskin for å spille på, vil man da lage spill som er tilpasset disse, eller kreve et oppgraderingsløp slik det var mer normalt når man tradisjonelt spilte på PC?

Det er så klart en fordel at spillene potensielt havner på denne plattformen, fremfor å være portet, eller til og med eksklusive på konsoll, jeg ser den. Men det kommer kanskje uansett ikke til å gagne den tekniske utviklingen all verden.

Men så klart, det er lov å håpe.

At det er et ikke-proprietært OS tar for øvrig ikke for seg problematikken med hvordan SteamOS i praksis vil "låse" brukeren til Steam's store.

Et av de første argumentene for å flytte til Linux og lage SteamOS, og for å disse W8, var jo nettopp at MS inkluderte sin egen store. Og så ender man opp med noe som i enda større grad virker å gjøre det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...