Gå til innhold

Norges relasjon til Kongo


Anbefalte innlegg

Er det noen som har oversikt? Hvor bra relasjoner har Norge til Kongo?

 

Følger ikke med så detaljert, men leste en artikkel i Dagbladet om farsen som går under rettsaken mot Joshua French. Burde ikke norske/britiske spesialstyrker bare hoppe inn i fallskjerm og hente ut mannen? Det er jo latterlig korrupt og råtten rettssikkerhet, later det til...

 

 

http://www.dagbladet.no/2014/01/07/nyheter/utenriks/kongo-saken/31153595/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om vi hadde buset inn med FSK, MJK og SAS for å slakte en hel masse med mennesker fordi vi mener en rettssakk er korrupt tror jeg ikke det hadde bedret forholdet. Det er ikke en gisselsituasjon så vi må nesten bare forholde oss til fredlige virkemidler.

 

Det vi kunne ha gjort var å kuttet all form for bistand til landet. En liten stille protest.

 

Kongo og Norge er vell ikke bestevenner om dagen, men noe diplomatisk krise tror jeg ikke at vi er i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

fgts er en forkortelse som er brukt for førstegangstjeneste. Mange tror at FSK forkortes med FJK for Forsvarets jegerkommando.

 

Noe som naturligvis ikke stemmer.

Det var ikke det jeg mente. Jeg trodde han hadde forkortet fallskjermjegerkommandoen til FJK. Siden fallskjermjegerkommandoen kun er fgtj, så drar de ikke på skarpe oppdrag i utlandet. Beklager, men formulerte meg litt dårlig.

Endret av minigrill
Lenke til kommentar

Det var ikke det jeg mente. Jeg trodde han hadde forkortet fallskjermjegerkommandoen til FJK. Siden fallskjermjegerkommandoen kun er fgtj, så drar de ikke på skarpe oppdrag i utlandet. Beklager, men formulerte meg litt dårlig.

Fallskjermjeger er en underavdeling av FSK. Har hørt noen forkortet det til FSJ.

Fallskjermjegere er ikke en del av en kommando. Det heter fallskjermjegertjenesten og soldatene er en del av fallskjermjegertroppen. Det er egentlig ganske absurd at vi fortsatt kaller dem jegere.

 

Det er også som allerede nevnt Førstegangstjeneste. Det er anbefalt for folk som ønsker seg inn i FSK.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke sikkert om han er uskyldig. Men det er en mann. Og når det er en nordmann, da settes himmel og jord i sving

for da er det så viktig.

Tenk hvor mange afrikanere man ikke bryr seg om. Kan forstå litt at de vil markere noe, men klart det bør jo gå renskaffent for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har oversikt? Hvor bra relasjoner har Norge til Kongo?

 

Følger ikke med så detaljert, men leste en artikkel i Dagbladet om farsen som går under rettsaken mot Joshua French. Burde ikke norske/britiske spesialstyrker bare hoppe inn i fallskjerm og hente ut mannen? Det er jo latterlig korrupt og råtten rettssikkerhet, later det til...

 

 

http://www.dagbladet.no/2014/01/07/nyheter/utenriks/kongo-saken/31153595/

 

Det blir nok mye likt samme greia som første rettsak ja, latterlige greier alle veier, Kongo fortsetter å spytte Norge i tryne. Relasjonen mellom landene er vel egentlig at Kongo mottar bistand fra Norge, og denne bistanden er ikke blitt stoppet etter at denne saken gikk ut av kontroll (for leenge siden) , noe mange reagerer på. Jeg mener det har med (tøft) lederskap å gjøre. Å ha evne til å slå knyttneven i bordet. Stoltenberg gjorde det ikke (han sendte brev, fikk aldri svar). Solberg tok i det minste tak i president Kabila under minnesermonien for Mandela: http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/erna-til-kabila-naa-maa-vi-faa-joshua-french-hjem-4171741.html#.UswjY_Z4OIg men hvorvidt hun slo neven i bordet vet jeg ikke. Det nytter ikke å få "lovnad" om at Kabila skal "se på saken" eller "prøve å finne en løsning" , da skjer det ingenting. Denne rettsaken er like latterlig, om ikke enda mer latterlig, enn den første. Det som er fasinerende er at uavhengig av utfallet i denne rettsaken, så frafaller neppe den forrige dommen og han blir fortsatt sittende i fengsel der nede på ubestemt tid. Kongo virker desperate, og det er på tide Norge begynner å vise ryggrad før French også dør i fangenskap der nede.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke sikkert om han er uskyldig. Men det er en mann. Og når det er en nordmann, da settes himmel og jord i sving

for da er det så viktig.

Tenk hvor mange afrikanere man ikke bryr seg om. Kan forstå litt at de vil markere noe, men klart det bør jo gå renskaffent for seg.

Hva mener du med dette? Sitter det afrikanere i norge som er siktet for mord, som ikke får rettferdig straffgang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med dette? Sitter det afrikanere i norge som er siktet for mord, som ikke får rettferdig straffgang?

 

Sa jo det at det bør være rettferdig. Men hvis det er sånn at han er skyldig vet du, vil det da være riktig å gi særbehandling for at han skal få slippe unna

bare fordi han er hvit og norsk?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 

Sa jo det at det bør være rettferdig. Men hvis det er sånn at han er skyldig vet du, vil det da være riktig å gi særbehandling for at han skal få slippe unna

bare fordi han er hvit og norsk?

 

Hva er det du snakker om? Får han særbehandling? Poenget er jo at han IKKE har fått eller får verken særbehandling eller rettferdighet , mens her i Norge får alle Afrikanere benytte seg av den trygge rettsikkerheten i det norske rettsvesenet. Vil du ikke si at det er urettferdig?

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

 

Hva er det du snakker om? Får han særbehandling? Poenget er jo at han IKKE har fått eller får verken særbehandling eller rettferdighet , mens her i Norge får alle Afrikanere benytte seg av den trygge rettsikkerheten i det norske rettsvesenet. Vil du ikke si at det er urettferdig?

 

Hvis han skal benådes eller pga av norsk press slippe fri, blir han vel særbehandlet i forhold til andre afrikanske fanger i Kongo ja.

 

Forskjellene på Kongos og Norges rettsvesen osv blir er annen sak for seg, og har egentlig ikke noe med dette her å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Hvis han skal benådes eller pga av norsk press slippe fri, blir han vel særbehandlet i forhold til andre afrikanske fanger i Kongo ja.

 

Forskjellene på Kongos og Norges rettsvesen osv blir er annen sak for seg, og har egentlig ikke noe med dette her å gjøre.

 

Vel, hvis alle andre afrikanske fanger sitter fensgslet for en forbrytelse de kanskje ikke har begått, uten tilstrekkelige beviser og dømt uten et fnugg av rettsikkerhet, ja da bør dem slippe fri alle sammen. Men det er jo ikke noe vi (Norge) kan gjøre noe med, selv om vi ville. Vi må jo tenke på vår mann der nede, å gjøre det vi kan for at han skal få komme seg trygt hjem å vekk fra korrupsjon og helvette, slik at han kan få en rettferdig rettsak i et trygt rettsystem. Er du ikke enig i det? Eller mener du at da må vi ta med oss alle afrikanerne også som sitter fengsel der nede i samme slengen?

Lenke til kommentar

Det blir en litt vanskelig avveining, det er greit. Og de kan selvsagt be om at han overføres til Norge. Men syns de gjør veldig mye ut av det da. Har han gjort den forbrytelsen han er anklaget for ( tenker mest på den opprinnelige), så skjedde det uansett i Kongo.

Og da får vi kanskje avfinne oss med at han blir dømt på lik linje med andre i Kongo, og heller jobbe for at samfunnet blir bedre der nede generelt.

Han er tross alt bare et skarve individ han også, selv om han er norsk og hvit.

 

Når man legger føringer for de der nede om at nordmannen bør få unntak, fritak i forhold til Kongos egne, ser vi hva som kan skje. Da blir de

provosert til å markere at det finner de seg ikke i, og det er det jeg mener kan la seg forstå. Er ikke sikkert det blir noen fordel. Prøv å se

det fra Kongols. side: Resurssterke velstående nordmenn tro de kan 'komme her og komme her og dirigere på oss'

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...