Gå til innhold

Elendig hos mpx


Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-imMmrOha

Jeg har tidligere handlet mye hos mpx, fordi jeg da var fornøyd med pris og service. Men jeg får bekreftet igjen og igjen hvorfor jeg heller har valgt å gjøre mine kjøp hos dustinhome de siste par årene.

 

 

Har en acer pc (som heller ikke kommer til å komme i hus flere ganger) som fusker. Den er over to år, og det er nok derfor det har vært problemer.
i begynnelsen av desember (!) sendte jeg inn forespørsel om retur da pcn er defekt (andre gang det er samme problem på den)

 

Mpx prøver å vri seg unna og skyve ansvaret med å få pcn reparert over på kunden (i dette tilfellet meg) ved å henvise til acers egne innleveringmetoder, og henviser meg til acers kundeservice (som forøvrig koster 10 kr minuttet å ringe til) når jeg prøver å bruke acers "innsjekk" av produkt kommer selvfølgelig feilmelding om at produktet ikke har garanti da det er over to år, og at fraktkostnader + gebyr for 500 kr blir å komme for sjekk av pc.

 

gir så beskjed til mpx om at jeg ikke kommer til å bruke hverken tid eller penger på å krangle med acer om å få levert inn en defekt pc til dem for reperasjon, da mitt kundeforhold er til mpx, og det er de som er ansvarlig for at garant og reklamasjonsrett overholdes.

 

mpx bestiller da opp henting av pc gjennom DHL (for de kan jo ikke bare sende en returlapp til meg som jeg kan klistre på og poste selv )

 

3 ganger har jeg fått beskjed om å forvente avhenting mellom 9-16 og at jeg må være tilgjengelig i det tidspunktet. og 3 ganger har det ikke dukket opp noen som har henta pcn.

 

hvilket resulterte i at jeg i dag gav dem frist på 7 dager (dette er en mnd etter at jeg først forespurte å få sent inn pcn for reperasjon) for å få ordnet dette, dersom ikke ville jeg måtte ta kontakt med forbrukerrådet.

 

 

så blir jeg da oppringt på telefon og kjefta huden full.
"i og med at jeg er så Jævla opptatt av forbrukerrådet- så skal jeg vite det at han har brukt masse tid på saken min"

 

ja, greit nok det- men det rettferdiggjør ikke at jeg har måttet sitte her i en mnd med defekt pc, fra 9-16, 3 forskjellige dager i løpet av denne perioden for at DHL skal komme å hente den når de ikke dukker opp (forøvrig fordi det ikke har vært bestillt opphenting, ikke DHL sin skyld)

 

Det skal heller ikke være min jobb å måtte forklare kundeservice til mpx at som selger av div. produkter, så har de også forpliktet seg til å sørge for at garanti og reklamasjonsrett overholdes.

 

enden på vise ble at jeg skal motta en returlapp i mail, slik at jeg kan få posta pakken selv (slik jeg forespurte for en mnd. siden)

 

det at mpx prøver å skyve over ansvaret for å få ting sendt inn til retur er en uting som jeg synes det er rart de får lov til å holde på med.

 

(forøvrig fikk jeg akkurat denne mailen fra mpx hvor det står blandt annet "Kunde er ikke villig til å vente på Acer"

- jo, jeg har vært villig til det. og jeg har venta ved 3 forskjellige anledninger på at den skulle bli opphentet. det jeg ikke er villig til er å sitte dag ut og dag inn på at pcn skal bli henta når den ikke blir det).

 

 

dette ble nok noe rotete, men jeg må si jeg kjenner meg ganske så irritert nå.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-imMmrOha

det som virkelig irriterer meg at at den returlappen som jeg nå endelig har fått- den kunne jeg ha fått for en mnd siden om ikke mpx var så opphengt i at kunden selv skal ordne med retur gjennom produsent.

 

men neida, hvorfor gjøre ting lett, når det det kan gjøres vanskelig.

Lenke til kommentar

Dette er ikke min erfaring med MPX sin service, men eg er enig med deg i at det ikke skal være slik. Dette er en sak som er verdt å ta høyere opp i systemet hos MPX da eg har stor tro på at de ikke har ønske om levere så slett service som det der. I tillegg lyver de i saksgangen, noe som er sterkt kritikkverdig både eksternt og internt.

 

Men til trøst så har du nå reklamert for over fire uker siden, og alminnelig tid MPX har til disposisjon for å yte avhjelp er satt til ca 5-6 uker(bransjenorm). Mao vil du kunne vurdere om du har hevingsgrunnlag om kort tid, ene og alene pga MPX sin (dårlige) håndtering av saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

Jeg har slutte og bruke MPX og Komplett for lenge siden. De har blitt for store og dyre. Ja takk til Dustinhome og flere butikker som de.

 

Jeg har også hoppet over til dustinhome for lenge siden. Eneste grunn til at jeg nå har kontakt med mpx er pga. produkter som jeg har kjøpt der før jeg tok mitt kundeforhold over til dustinhome. Hos dem (dustinhome) har jeg bare opplevd det som ikke kan kalles for noe annet enn super kundeservice, og jeg anbefaler dem gjerne til hvem det måtte være.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

Dette er ikke min erfaring med MPX sin service, men eg er enig med deg i at det ikke skal være slik. Dette er en sak som er verdt å ta høyere opp i systemet hos MPX da eg har stor tro på at de ikke har ønske om levere så slett service som det der. I tillegg lyver de i saksgangen, noe som er sterkt kritikkverdig både eksternt og internt.

 

Men til trøst så har du nå reklamert for over fire uker siden, og alminnelig tid MPX har til disposisjon for å yte avhjelp er satt til ca 5-6 uker(bransjenorm). Mao vil du kunne vurdere om du har hevingsgrunnlag om kort tid, ene og alene pga MPX sin (dårlige) håndtering av saken.

 

Jeg har ikke hatt direkte kontakt med kundeservice før (som jeg kan komme på) og kan derfor ikke uttalte meg om tidligere erfaringer med dem. Har hatt samme feil på pcn før, men da var den under to år gammel og det var ikke noe problem å levere inn til acer direkte. nå som den var to år, så var den imidlertidig utenfor garanti i følge acer (som kanskje ikke er så oppdatert på norsk lovgivning) men nå som mpx faktisk måtte gjøre jobben de har forpliktet seg til, da kom problemene.

 

hvordan går jeg frem for å heve kjøpet grunnet dårlig håndtering av sak/ lang ventetid da?

Lenke til kommentar

Eg har hatt flere supportsaker med MPX, og eg sitter igjen med ett positivt inntrykk hvor de strekker seg langt for at eg som kunde skulle bli fornøyd. Forrige sak var vel i 2012, så ting kan jo ha endret seg. Men allikevel tror eg at dette er en enkelt medarbeider som burde bli fortalt at dette er dårlig håndtert av sjefen sin, og at det ikke er MPX i sin helhet som ønsker å gjøre det på denne måten.

 

Når du har passert 6 uker fra du reklamerte til MPX så sender du en ny e-post til de i saken hvor du henviser til forbrukerkjøpslovens krav til at avhjelp skal ytes innen rimelig tid, og at du nå anser det for at de har brukt mer enn rimelig tid. Derav krever du heving av kjøpet.

 

De kan da ikke avvise hevingskravet med å bare reparere/gjennomføre avhjelp - de må enten avvise det som en reklamasjonssak eller hevde at de har lengre tid på seg enn det de har fått. Noe du da kan vise til at de ikke har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

jeg har tatt rådet ditt til meg og sendt en klage til mpx på denne saken nå.

jeg har nå fått en returlapp, slik at jeg kan få sendt inn pc- men porto måtte jeg dekke selv (trodde dette skulle bli dekket av selger når det gjelder garanti/ reklamasjon) så regner med det blir i alle fall 4-6 uker til før pcn er ferdig reparert og jeg har den tilbake her.

 

gjelder det med avhjelp fra man ber om retur til man får produktet tilbake ferdig reparert, elelr fra man ber om retur til man har fått mulighet til å levere produktet fra seg (i dette tilfelle den returlappen jeg nå har fått)

Lenke til kommentar

Avhjelp skal gjennomføres uten kostand for kunden. Noe som betyr at frakt frem og tilbake i forbindelse med avhjelp skal dekkes av selger. Er det en adresselapp du har fått tilsendt

som du klistrer utenpå esken, eller ett saksdokument som du skal legge oppi esken? Om det er førstnevnte så skal du ikke betale noe porto for frakten der. Er det sistnevnte så lurer

eg på hva saksbehandler har tenkt siden du lett kunne ha printet ut en lapp med nødvendig info på og lagt oppi esken selv for en måneds tid tilbake.

 

Men dersom du nå skulle oppleve å få utgifter som du må dekke i forbindelse med avhjelpen så skal du få dette refundert fra MPX. Men husk at du må kreve dette selv, og fremlegge

kvitteringer som dokumentasjon. Dette har eg også gjort ovenfor MPX før og det har aldri vært noe problem å få dette refundert.

 

Tid medgått til avhjelp løper fra du har meldt fra om mangelen og bedt om avhjelp. At MPX bruker sin tid på avhjelp til å krangle om fraktmetode er deres tapsprosjekt, da det til slutt

vil være tomt for tid, og du har hevingsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

det jeg har fått er "retursøknad er godkjent" og et returnnummer som skal legges i esken.
tidligere har jeg ikke fått dette, da mpx har ment at jeg som kunde skal ta dette gjennom acer selv, og ikke gjennom mpx.

grunnen til at jeg aller nådigst har fått dette nå, er jo fordi jeg har ventet 3 forskjellige dager gjennom den mnd. som er gått på at pcn skal bli henta av DHL, men de har aldri dukket opp- og når jeg har purret på dette har jeg fått beskjed om at avhenting ikke hadde vært bestillt alikevell.
han på kundeservice mente jo at jeg skulle vente den 10.01 også, for Da kunne de komme, men jeg måtte bare si at jeg ikke har mulighet for å gjøre meg tilgjengelig en hel arbeidsdag i det uendelige når ingen dukker opp uannsett-

 

"problemet" til denne kundebehandleren ser ut til å være det at jeg har krevd at mpx har måttet stått for kontakt med produsent, og at jeg ikke har brukt min tid (eller penger) på å ringe til acer selv (hvem bruker 10 kr minuttet for å få ordnet noe en vet en har krav på å få ordet gjennom selger gratis?)

 

ellers må jeg bare takke for svar og info, nomore. det har vært til stor hjelp=)

Lenke til kommentar

Merkverdig at det skal være så stor forskjell på kundebehandlere på en såpass stor bedrift som MPX.
Sist jeg måtte sende inn en HDD som var ødelagt fikk jeg svar dagen etterpå, hvorpå jeg bare kunne skrive et returnummer på pakken.

Fikk pengene jeg opprinnelig betalte for HDDen 5 dager senere, som da betydde at jeg kunne kjøpe to av den samme harddisken neste dag.

 

Historien din derimot, var jo et heeelt håpløst tilfelle. :omg:

Lenke til kommentar

Har bare gode erfaringer med MPX hittil, dog mange år siden jeg har reklamert mot dem.

(Forruten en TV jeg reklamerte på for et par dager siden, men ikke fått svar på den enda)

 

Uansett, man har etter loven mulighet til å reklamere mot selger, men det beste er somregel å reklamere direkte mot produsent da man slipper en "mellommann" og saken går ofte fortere, derfor reklamerer jeg somregel til produsent når selger ønsker dette.

En sak hos Acer kan registreres her: https://customercare.acer-euro.com/customercare/CaseBooking.aspx

 

Dog må jeg si NetOnNet hadde en veldig god løsning på reklamasjon, reklamerte på en telefoni går, fylte ut et par skjemaet og fikk returseddel umiddelbart og automatisk..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha

jeg vet at enkelte produsenter tar saker inn selv, og det er vel gjerne den siden der jeg har vært på, Evelen.
jeg har tidligere sendt denne pcn til reperasjon, og gikk da gjennom produsent (via mpx's sider)

 

men denne gangen var pcn over to år, og det er vel ganske særnorsk at vi har reklamasjonsrett til produkter er 5 år gamle. når pcn var over to år ble den på serienummer registrert som med utgått garanti, og at bare det å se over hva som var feil kom til å koste 500 kr.

 

jeg vet jo at dersom jeg hadde stått på for å få ordnet dette hos produsent, så ville det nok ha ordnet seg, men jeg er ikke særlig interesert i å sitte i mob til 10 kr minuttet hos acers kundeservice, når mpx har forpliktelser til å gjøre det samme når det er de jeg er kunde hos. det er jo tross alt det vi betaler nesten dobbel pris for elektronikk for her i norge.

 

 

andrull- jeg har også tidligere hatt feil på ekstern HD, og da var det inget problem å få pengene igjen. problemer oppstår vel gjerne når det blir billigere for selger å reparere produkt heller enn å heve salg/ erstatte med et nytt et.
den gangen sendte jeg produktet i retur direkte til mpx, og de hva de gjorde videre vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Ikke min erfaring med komplett og MPX. Når jeg handler fra de så har de alltid topp service. Det jeg liker godt med de et at de har de meste oversiktlige nettsidene, hvor det da er lett å finne fram til diverse ting. Det jeg ikke liker med de et at de kan ha dårlig utvalg på f eks HP maskiner. Ellers så er det rask levering osv og alt er ok når det gjelder service :) Liker disse butikkene godt egentlig! :)

Lenke til kommentar

Helt hopplös case som redan skulle vara löst. Extremt dålig business det kundebehandlaren håller på med. Att skälla ut dig som han gör är ju en direkt anledning till uppsägning.

 

Kudos till dig som verkar hålla dig saklig. Hade fort "brunnit" i topplocket för många. Stå på.

 

Ibland önskar jag det skulle vara olagligt från en säljares sida att hålla på som detta, på lik linje som med att servera alkohol. Tabbar de ut sig mister de beviljning i ett par veckor. Det skulle nog aldrig fungera i verkligheten, men ibland undrar man om det inte måste till med liknande.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...