Gå til innhold

Nytten av denne delen av forumet

Anbefalte innlegg

Sitter å lurer på et par ting. I denne delen av forumet er et meningen å føre diskusjoner rundt politisk/religiøse temaer.

Lurer da på et par ting i den anledning:

1. Føler du at forumet (vi snakker om denne delen av forumet) beriker deg med kunnskaper?

2. Føler du at meningene på forumet gjenspeiler det vi ser i den politiske debatten i andre medier, som TV, radio og aviser? Tenker da på fordeling av meninger. Er forumet mer venstrevridd/høyrevridd/liberalt/konservativt etc.

3. Har du noen gang endret synspunkt / nyansert dine meninger om en sak/tema som følge av det du har lest på forumet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Føler du at forumet (vi snakker om denne delen av forumet) beriker deg med kunnskaper?

Nope

2. Føler du at meningene på foruet gjenspeiler det vi ser i den politiske debatten i andre medier, som TV, radio og aviser? Tenker da på fordeling av meninger. Er forumet mer venstrevridd/høyrevridd/liberalt/konservativt etc.

Aner ikke, gir ****** i politikk :-)

3. Har du noen gang endret synspunkt / nyansert dine meninger om en sak/tema som følge av det du har lest på forumet?
Nope
Lenke til kommentar

Før var Politikk / Religion delen av forumet den eneste delen jeg kikket på, men i det siste har jeg lurt meg over i denne delen også. Lærer vell litt! spørs vor mye man setter seg inn i ting/tråder

2. Føler du at meningene på foruet gjenspeiler det vi ser i den politiske debatten i andre medier, som TV, radio og aviser? Tenker da på fordeling av meninger. Er forumet mer venstrevridd/høyrevridd/liberalt/konservativt etc.

det er jeg ikke sikker på, er alt for lite opptatt av politikk

nope, ikke enda....

Lenke til kommentar

Ja.

Men jeg ser en stygg tendens til at flere heller unge mennesker benytter forumet som en del av sin sosialiseringsprosess, hvor dem da har behov for å "hevde seg", og slå fast for seg selv hva dem mener ved å si det høyt og tydelig til andre.

2. Føler du at meningene på forumet gjenspeiler det vi ser i den politiske debatten i andre medier, som TV, radio og aviser? Tenker da på fordeling av meninger.

Ja. Den politiske debatten blir jo ofte vinklet av media over på emner som er enkle å diskutere, og ikke minst emner som egner seg til å understreke forskjeller i grunnsyn og komme med underholdende satt "på spissen" ytringer.

Fordeling av meninger? Vet ikke helt om du mener en mening kun er relevant hvis den er "representativ", ligger nært opp til gjennomsnittspunktet. Tror vel ikke på en normalfordeling selv.

Jeg tror ikke det er så lett å måle påvirkning som så. For å forhindre kognitiv dissonans (det at man observerer at virkeligheten avviker fra ens syn på den) har skallen flere teknikker i sitt arsenal.

Blånekting for fakta er ett av dem.

Men med tiden, ettersom man skaffer seg mer _erfaring_ (til forskjell fra det å høre på andres meninger), er man istand til å bygge opp en stabil referanseramme for... flere ting, hvor man da, i egenskap av sin nyanserte erfaring, kan se virkeligheten fra flere perspektiv.

Lenke til kommentar

Føler ihvertfall at man får flere synsvinkler på sakene, enn kun sin egen, noe som er bra, selv om jeg opplever at enkelt er helt blinde for andre synspunkter enn sine egne!

2. Føler du at meningene på forumet gjenspeiler det vi ser i den politiske debatten i andre medier, som TV, radio og aviser? Tenker da på fordeling av meninger. Er forumet mer venstrevridd/høyrevridd/liberalt/konservativt etc.

Vil nok si at det finnes et par hardbarka høyrevridde her, samt et par hardbarka venstrevridde også, samtidig som det står en god del mitt i mellom!

Har vel ikke endre synspunkt på noen saker, men nyansert mine meninger det har jeg nok gjort!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Blånekting for fakta er ett av dem.

Ja, den har vi sett brukt ofte her på forumet ja...

1. Forumet har egentlig ikke beriket meg med kunnskaper. Det jeg leter etter, leser, osv. som følge av debatt på forumet her har beriket kunnskapene mine, men ikke selve diskusjonene i forumet.

2. Meningene gjenspeiler det vi ser i media ja. Det er nok fordi de fleste ikke leser om ting selv, og tar media sin vri på saken for deres egen, uten å vite hva som egentlig ligger bak. Som jeg har opplevd denne delen av forumet, er den veldig "venstre-vridd" med noen få andre som bryter med "normen". Det blir litt vanskelig å si hvilken vei ting vrir, siden "venstre" og "høyre" betyr forskjellige ting i forskjellige tema. Sånn som debatten over dødstraff. Der skulle det være "konservative" som vil oppbevare menneskets liv over alt, og "liberal" ville ha dødstraff, ikke sant? Og med Irak-krigen så er jeg meget forundret over hvordan "venstre" og "høyre" spiller seg ut. Jeg stemte Ap i valget forleden. Jeg er ikke mot Frp og Høyre siden av ting. Men, for en eller annen grunn, blir jeg en "høyre" mann i Irak-krig debatten, eller en "konservativ". Men, er ikke konservative som ikke vil forandre på ting, og opprettholde gode gamle verdier og sånn? Med tanke på det, ser jeg ikke hvordan Bush er særlig konservativ... Men men...

3. Har nok ikke endret synspunkt om noe nei, ikke som jeg kan huske iallefall. Det er vanskelig å forandre mine meninger når jeg har utarbeidet alle av de selv, og ikke bare sett på TV og hørt sånn og sånn, og syns det hørtes kult ut, og gått med det, selv om kanskje det var helt feil...

Lenke til kommentar
Ja, det gjør jeg. Jeg har lært masse. Ikke bare om politikk og religion, men også andre menneskers syn på emnene og også andres reaksjoner på uttalelser.
Synes det er veldig autoritære holdninger her. ;-)
Nei, og det er det som er dumt her... De som diskuterer her virker umulig å overbevise om at noe annet enn deres tro er det rette. Være seg politikk og religion.
Lenke til kommentar

Ja det må være kunnskap om andre mennesker da. Ellers så er vel mye av "kunnskapene" her vridd over i usannheter endel ganger.

Det første: Ja, men det hjelper liksom ikke, når media bare inneholder halvsannheter

Det andre: Venstre/høyrekonservativt, såkallt "Neo Con".

Det hendte vel før, men når forumet er fullt av NeoCon's, så må jeg vel inrømme at interessen for å diskutere ting på fornuftig vis, blir borte.

PS. Blander man ytterste høyre og ytterste venstre politiske fløy, og blander det godt med konservativisme, rikmannsholdning og manglende respekt for mennesker, får man såkallt "Neo Con".

Lenke til kommentar

1. Føler du at forumet (vi snakker om denne delen av forumet) beriker deg med kunnskaper??

Svar: Nei, det er vel heller ikke meningen. (men fint om noen syns det gjør det!)

Svar: Meningene gjenspeiler brukerne av forumet........, overrepresentert ved unge gutter/menn.

Svar: Hmm, kanskje nyansert meninger.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

1. Føler du at forumet (vi snakker om denne delen av forumet) beriker deg med kunnskaper??

Ja, både direkte gjennom andres innleg og indirekte gjnnom kildegjennomgang

Panelene som deltar i debatter i radio og TV er plukket ut av redaksjonene. Sammensetningen varierer fra sak til sak og er avhengig av hvilke ønsker redaksjonen har for temperatur, underholdningsverdi og saklighetsnivå i debatten.

I avvisene er det stort sett samfunnseliten i form av politikere og akademika som får spalteplass.

Hr. Redaktør ..... innlegg (leserinnlegg) er en skinndebatt der redaksjonene velger ut de innlegg som passer avisens profil, pluss ett og annet dårlig formulert innlegg som går mot avisens profil.

Ja

Lenke til kommentar

1: Har lært en del når jeg leser ting som folk poster...

2: Tror nok at vi har litt lettere for å kjefte huden full på hverandre enn de har i "den offentlige debatten"

3: Jeg skifta syn på hv aet kvadrat og et rektangel er, da... Hill Sexion, for han en kongen av geometrikand!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Det som jeg er mest imponert over i denne delen av forumet er evnen til å gå off-topic og dreie en enhver tråd over på noe annet, som f.eks de som diskuterer sitt livsyn, statsborgerhet, oppdiktede personligheter eller naturfag. Dette skjer spesielt ofte med visse personer 'på banen'. Greit nok å ikke holde seg akkurat til topic hele tiden, men det tar noen ganger litt av :p

1. Joda.

2. Tja. Fordeligen er ganske lik, mener jeg.

3. Ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...