Gå til innhold

Revolusjon innenfor Liberalismen og statsfiendtlighet. Norge sin rett til å borre olje på norsk sokkel er like stor som Nord-Korea sin.

Anbefalte innlegg

Har staten investeringer som har ført til produksjon og generering av kroner og ører i Nordsjøen?

Selv om nok private selskaper var først ute, er det vel ingen som betviler at Statoil også har investert i noen platformer og boret noen brønner i Nordsjøen?

Du er selvfølgelig klar over at platformene Nordsjøen ligger i internationalt farvann og ikke innen norsk territorium?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skjønte jeg ærlig talt ikke. Hvem fikk tildelt udyrket jord i mitt eksempel?

Geir :)

Jorden har engang vært udyrket :-) Akkurat som oljefeltet. Staten gjor derfor krav på området, og som alle vet har de benyttet det også.

Viss bonden hadde funnet området men og tenkt: Her skal jeg bygge en gård. Forderetter å ha startet planleggningen og i det han skulle til å starte å bygge så kommer jeg og setter ett spadetak og sier; nei, nå er dette mitt til evig tid.

Ville ikke det vært litt dumt? :)

Selv om nok private selskaper var først ute, er det vel ingen som betviler at Statoil også har investert i noen platformer og boret noen brønner i Nordsjøen?

Hvem er hovedaksjonær i Statoil. Hvem var eneste aksjonær i fra selskapet opprinnelse og frem til 2001?

Lenke til kommentar

Første posten var rent "rant", derfor spurte jeg også da hva ditt argument var.

Noun

rant (plural rants)

A criticism done by ranting.

A wild, incoherent, emotional articulation.

Verb

rant (third-person singular simple present rants, present participle ranting, simple past and past participle ranted)

To speak or shout at length in an uncontrollable anger.

To criticize by ranting.

http://en.wiktionary.org/wiki/rant Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg har vist til at staten har legitimt eierforhold i Nordsjøen.

Hvor og når tror du at du har vist noe slikt?

Det har du vært enig i.

Nei, jeg har kun sagt meg enig i "mine egne ord" som du uttrykte det i en annen tråd

Så hva ønsker du å argumentere?

Du er Trådstarter, så det er opp til deg å prøve å avklare hva det er du ønsker å diskutere Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvor og n[r har du vist noe slikt?

Du er Trådstarter, så det er opp til deg å prøve å avklare hva det er du ønsker å diskutere

Det står helt klart i førsteposten at når det er annerkjent av FN, Norge, Nabolandene, Skatteflyktning, Kongen, Internasjonale avtaler og konvensjoner, Priim, Stortinget og sikkert resten av kongeriket. Så må det være legitimt?

Jeg viste også til det du sa som legitimerte forholdet.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Nei, det er mere kjent som en tankefeil som er kjent som argumentum ad populum

http://en.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_populum

Det kommer helt klart frem i førsteposten hvor du legitimerte eiendomsretten også. Så når alle som faktisk har noe dem skulle ha sagt er enige, og i tillegg er du enig i noe du prinsippielt er uenig i. Så burde det vell holde?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så den delen av din hage som du ikke bruker kan jeg da alså gjøre krav på? Spennende tanke.

Det er vel stort sett det norske myndigheter gjør ved å båndlegge et område som grenser til et boligområde til friområde uten noen form for kompensasjon. De kan ta seg ganske mye til rette ved å utarbeider reguleringsplaner for et område.

Som boligtomt med bygetillatelse ville for eksempel min tomt være verdt 1 million. Regulert til friområde er den ganske verdiløs. Her er det ingen forskjell på norske partier.

Lenke til kommentar

Det kommer helt klart frem i førsteposten hvor du legitimerte eiendomsretten også. Så når alle som faktisk har noe dem skulle ha sagt er enige, og i tillegg er du enig i noe du prinsippielt er uenig i. Så burde det vell holde?

Du har tydeligvis ikke forstått hva jeg sa.

Om Statoil investerer i "å blande sitt arbeid med naturen" ved å bygge en plattform, så blir statoil den stolte eier av platformen, ikke av nordsjøen

Om Statoil bruker platformen til å bore ett hull i bunnen av Nordsjøen, så blir Statoil den stolte eier av ett hull i bunnen av Nordsjøen, ikke av nordsjøen.

Om Statoil finner olje i hullet, og blander sitt arbeid med naturen ved å pumpe denne olje opp, så blir de den stolte eier av den oljen de har pumpet opp, ikke av Nordsjøen.

Din misforståelse er omtrent på linje med noen som kjøper en snøskuter, drar opp på hardangervidda med den og graver ett hull mitt på vidda. Deretter drar vedkommende hjem og tar seg noen velfortjente drammer og konkluderer at han er nå den stolte eier av hardangervidda.

Videre bør det vel observeres at den første som boret hull i Nordsjøen var vel Phillips petroleum, så ifølge din teori burde vel nordsjøen tilhøre Phillips?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Videre bør det vel observeres at den første som boret hull i Nordsjøen var vel Phillips petroleum, så ifølge din teori burde vel nordsjøen tilhøre Phillips?

Så vidt jeg husker gjorde de det som arbeide på oppdrag for den norske stat. Den norske stat eier ikke Nordsjøen. I følge internasjonal rett har noen land delt Nordsjøen mellom seg. Norge har en økonomisk sone der.

I internasjonalt farvann gjelder folkeretten så vidt jeg vet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det er vel stort sett det norske myndigheter gjør ved å båndlegge et område som grenser til et boligområde til friområde uten noen form for kompensasjon. De kan ta seg ganske mye til rette ved å utarbeider reguleringsplaner for et område.

Som boligtomt med bygetillatelse ville for eksempel min tomt være verdt 1 million. Regulert til friområde er den ganske verdiløs. Her er det ingen forskjell på norske partier.

Det er forsåvidt også helt riktig. Men det er fullstending mulig å søke om byggetilatelse i disse områdene.

Det er bare ikke gitt at du kommer til å få det.

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke forstått hva jeg sa.

Om Statoil investerer i "å blande sitt arbeid med naturen" ved å bygge en plattform, så blir statoil den stolte eier av platformen, ikke av nordsjøen

Om Statoil bruker platformen til å bore ett hull i bunnen av Nordsjøen, så blir Statoil den stolte eier av ett hull i bunnen av Nordsjøen, ikke av nordsjøen.

Om Statoil finner olje i hullet, og blander sitt arbeid med naturen ved å pumpe denne olje opp, så blir de den stolte eier av den oljen de har pumpet opp, ikke av Nordsjøen.

Din misforståelse er omtrent på linje med noen som kjøper en snøskuter, drar opp på hardangervidda med den og graver ett hull mitt på vidda. Deretter drar vedkommende hjem og tar seg noen velfortjente drammer og konkluderer at han er nå den stolte eier av hardangervidda.

Jeg forsto hva du sa, dem første som dyrker jorden har eierskapet sitt der.

Om du skal bygge deg ett hus på en tomt som du da eier, og byggeselskapet bygger huset for deg. Eier dem da huset?

Må bare påpeke at det er fint du har gått tilbake til fjerne sammenligninger og fullstendig frastående til å diskutere på ett detaljenivå. Det passet deg igrunn dårlig.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Jeg forsto hva du sa, dem første som dyrker jorden har eierskapet sitt der.

Om du skal bygge deg ett hus på en tomt som du da eier, og byggeselskapet bygger huset for deg. Eier dem da huset?

Om du har forstått hva jeg sa, kan jeg kun konkludere med at du er travelt opptatt med å bygge stråmenn, som sedvanlig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...