Battaman Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Det er bare å bruke begge, de av oss som kommer til å bruke Tau har hjerne nok til å forstå hvorfor Tau er brukbart og hjerne til å forstå forskjellen på Tau og Pi, hva som bør brukes når og til hva. Jeg har brukt begge to om hverandre de siste tre årene, har gjort mattehverdagen litt lettere. Radianer er uansett ikke noe man lærer om før siste året på VGS dersom man har R2 matte. Og er du først der så skal jeg garantere deg at man forstår konseptet Tau = 2Pi og kan ta det i bruk. Og om man ikke vil bruke Tau står man fritt til å bruke 2Pi. Du minner meg om meg selv da jeg gikk på ungdomskolen og syns kvadratsetningen var noe tull siden jeg jo lett kunne regne ut alt uten den. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 nå er det jo også slik det ikke er lett å forstå seg på radianer derfor er jeg virkelig i tvil om dette nye begrepet gjør noe nyting på den fronten utenom at de mest matte interesserte får noe nytt å leke seg med Du er en artig skrue... Radianer er så vanskelig å forstå seg på at det ikke er noe vits i å gjøre det litt enklere, fordi det blir forvirrende? (...men relativitetsteorien er ikke så vanskelig å ha meninger om?) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Poenget mit var at noen tror at det blir enklere for all men de som har brukt pi blir forvirret når de kommer ut for tau ( man får jo ikke alltid velge selv når det er 2 måter å gjøre det på ) Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 (endret) Man får alltid velge selv. Ingen som kan høyere matematikk blir forvirret ved å ha en konstant være lik produktet av to andre. Endret 4. april 2014 av Battaman 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 så man får altså lov å be hvilken form man vil ha det på ? nå trodde jeg at det allerede formlene var skrevet ferdig hvis man bad om å for oversendt utregningen Hvem skal så skrive om utregningen hvis man vil ha det med pi i stedet for tau når det er skrevet med tau ? jeg tror rett og slett at du ikke forstod hva jeg skrev i sta Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Nei, det stemmer nok, for det du skriver gir jo ingen mening, man kan alltid definere ting som man vil så lenge det er underforstått eller man selv definerer hva ulike tegn betyr. Jeg ønsker at Tau skal være like naturlig å ta i bruk som Pi. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 (endret) hvis man lager formelen ( regnestykket ) selv så velger det man selv vil . det var når man får regnestykt tilsendt , hentet fra en bok , eller fra netter at man ikke velger selv . Da blir jo påstanden din om at man alltid kan velge selv feil Det var også det jeg mer at du ikke forstod hva jeg mente Endret 5. april 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 4. april 2014 Del Skrevet 4. april 2014 Ja, ok, men jeg ønsker altså at Tau skal bli en del av den matematiske lingo slik at det er underforstått at Tau = 2Pi og at nye matematikere blir gjort kjent med begrepet i samme slengen som de blir introdusert til radianer så det blir lettere å fatte konseptet og regne med radianer. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 og neste trinn , hvordan skriver man inn Tau på kalkulatoren elle pcen ( i diverse programmer ) ? min kalkulator kan riktignok regne med radianer , det er det ikke alle dataprogrammer som gjør Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Alle dataprogrammer som bruker sin/cos kan også bruke radianer. Aldri opplevd noe annet, og ingen grunn til å utelate muligheten. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 når jeg driver å lager noe regner med sirkler så må jeg bruke pi og 180 grader i regnestykket for å få frem riktig verdi ( vinkel) . hvordan skal jeg da gå frem etter den nye metoden ? jeg leste en gang at man gjorde det slik for å regne om til radianer men er det nå helt riktig ? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Elgen, hvordan kan du diskutere radianer og definisjoner av konstanter når du ikke behersker det grunnleggende i radianer? Eneste forskjellen med tau/pi er at tau er det samme som 360, mens pi blir det samme som 180. Verre er det ikke, og dette er trivielt å bruke for matematikere, så lenge det er enighet om at dette er en løsning man skal gå for. ...men overgangen mellom deg og rad er ikke akkurat sentralt i denne problemstillingen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Elgen, hvordan kan du diskutere radianer og definisjoner av konstanter når du ikke behersker det grunnleggende i radianer? Eneste forskjellen med tau/pi er at tau er det samme som 360, mens pi blir det samme som 180. Verre er det ikke, og dette er trivielt å bruke for matematikere, så lenge det er enighet om at dette er en løsning man skal gå for. ...men overgangen mellom deg og rad er ikke akkurat sentralt i denne problemstillingen. veldig så negativ du er . som om at man ikke skal få lov til prøve det ut nå spurte jeg bare hvordan man i praksis skulle bruke dett i beregninger på en pc , programmer som ikke er regneark De fleste beregninger foregår jo også på en datamaskin pi eksister som egen konstant , altså 3.1415926... det gjøre ikke tau og da spør jeg igjen : hvilken verdi er det man legger inn i regnestykket der i stedet Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Hvilket regnestykke? Tau=2Pi, det er ikke store endringen, så jeg ser ikke helt problemet? Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Det er ingen problemer å implementere Tau. Og dersom man ikke gidder kan man fortsatt bruke 2Pi, du får dette til å høres vanskelig ut Elgen, dette er kjempelett. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 (endret) la meg si det på en annen måte Man bruker jo pi fordi det har en konstant som er definert til en hel bestem verdi. man gidde jo ikke å skrive hele verdien inn Men tau som du sier burde ha en verdi på omtrent 6.28 har man ikke enda implementert og da er Tau praktisk talt ubrukelig en så lenge når man bruker pcen og da må man forsatt bruke PI Endret 5. april 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Man må selvsagt først introdusere Tau som en del av den matematiske lingoen, deretter er det en smal sak å implementere Tau. Og hva man kan på en datamaskin er ikke nødvendigvis så viktig, Tau introduseres for forståelsens skyld, og dersom man forstår Tau er det ikke så vanskelig å skrive 2Pi og tenke Tau når man sitter med en PC. Dersom man bruker et programgrinespråk kan man også lett implementere den selv, ala const double TAU = 2*PI; Si meg, driver du i det hele tatt med avansert matte? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 la meg si det på en annen måte Man bruker jo pi fordi det har en konstant som er definert til en hel bestem verdi. man gidde jo ikke å skrive hele verdien inn Men tau som du sier burde ha en verdi på omtrent 6.28 har man ikke enda implementert og da er Tau praktisk talt ubrukelig en så lenge når man bruker pcen og da må man forsatt bruke PI Du har helt rett i at det er gjort ennå. Det vi snakker om er om det er noe som burde gjøres i fremtiden. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. april 2014 Forfatter Del Skrevet 5. april 2014 la meg si det på en annen måte Man bruker jo pi fordi det har en konstant som er definert til en hel bestem verdi. man gidde jo ikke å skrive hele verdien inn Men tau som du sier burde ha en verdi på omtrent 6.28 har man ikke enda implementert og da er Tau praktisk talt ubrukelig en så lenge når man bruker pcen og da må man forsatt bruke PI Det er jo bare å definere den? De fleste [alle] matematikkprogrammer lar deg definere egne konstanter og variabler. Og nå foreslår jeg at du slutter å krangle på dette. Du aner jo ikke hva en radian er, og har du noen gang regnet på vinkler? Kjenner du andre vinkler enn dødvinkelen overhodet? Det er så dødfødt å krangle på noe du ikke aner hverken konsekvens eller nytte av, og jeg er helt mindblown over at du står på slik du gjør. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. april 2014 Del Skrevet 5. april 2014 Det hadde nok blitt lettare å både forstå og rekne med radianer og vinklar dersom me brukte tau i staden for 2Pi. Å implementere noko sånt er riktig nok vanskelegare. Det å endre på dagens standard er nok ein tung prosess. Sidan tau og pi blir brukt om kvarandre på høgare nivå, kan ein jo håpe at det sprer seg, og etter kvart tar over. Det endrar ingen verdiar eller korleis me reknar på noko som helst. Det berre gjer det lettare. Er det eit område der ein ikkje bør gjere ting vanskelegare, så er det matematikken. Om eg ikkje hugsar feil, så viser vel statistikken at mange slit med matematikk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå