Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Diskusjon rundt tau/pi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oi, det var et gammelt innlegg av meg du siterte. :p Kanskje fordi en tau/pi diskusjon her ikke vil føre til noe, da det uansett er konvensjoner.

Tror det kunne blitt interessant jeg. Det er nesten som om jeg vurderer å opprette en tråd selv, med en kort innføring om "problemet" og litt enkel matematikk som eksempler etc (i praksis en kort oversettelse av tau manifestet)

Lenke til kommentar

Hva er dette tau/pi greiene dere snakker om?

Uten å friste til en stor diskusjon om dette i denne tråden så kan jeg kort oppsummere at det finnes mennesker som mener det er galt å definere sirkelkonstanten som omkrets/diameter. Diameter har egentlig ingenting i matematikken å gjøre. En sirkel er definert av radiusen, og dermed burde sirkelkonstanten vært definert som omkrets/radius istedenfor.

Det er denne "feilen" som gjør at man til stadighet møter 2pi istedenfor bare pi.

Tau er foreslått som ny sirkelkonstant, og får verdien 2pi.

http://tauday.com/tau-manifesto

• Liker 3
Lenke til kommentar

Uten å friste til en stor diskusjon om dette i denne tråden så kan jeg kort oppsummere at det finnes mennesker som mener det er galt å definere sirkelkonstanten som omkrets/diameter. Diameter har egentlig ingenting i matematikken å gjøre. En sirkel er definert av radiusen, og dermed burde sirkelkonstanten vært definert som omkrets/radius istedenfor.

Det er denne "feilen" som gjør at man til stadighet møter 2pi istedenfor bare pi.

Tau er foreslått som ny sirkelkonstant, og får verdien 2pi.

http://tauday.com/tau-manifesto

hva er poenget med Tau når det ikke gjør noe ut av seg ?

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hva jeg har brukt mest tid på, tenke litt ekstra over utregningene mine fordi jeg glemmer faktoren på to, eller høre på diskusjoner om pi eller tau er best.

Jeg har egentlig ikke brukt mye tid på det selv, men det er fordi vi har pugget det og lært at "det bare er slik" uten kritisk tenking helt fra barnskolen av.

Når jeg leser om hvordan matematikken hadde vært med tau istedenfor pi så hadde alt passet litt bedre inn.

Lenke til kommentar

Er mange fine forenklinger som kunne vært gjort mange steder, men hvis det utvikler seg flere parallelle måter å gjøre ting på, så stemmer jeg for en litt upraktisk måte som alle gjør, enn to forskjellige måter som det ikke er enighet om. (Men er i prinsippet enig i at Tau burde vært den universelle måten, men jeg tror det blir mer trøbbel enn nytte å bytte det ut)

Lenke til kommentar

Lov meg at du ikke tar denne diskusjonen videre.

Bare se denne videoen og les linken jeg postet over.

Nå for jeg overhode ingenting her

jeg spurt hva poenget med Tau var når det er det samme som 2PI( slik det var forklart )

Da utgjør det ikke ikke mye av seg

Pi er også et spesielt tegn (¶) , det her jeg ikke sett med tau

Vil ikke dette også medføre en del forvirring når man skal bruke formlene .

Da må en altså bruk tid på lære seg nye formler i sted for å bruke tiden på "viktige" beregninger

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Fint at selvinnsikten har tatt bolig i deg :)

sikker på at du ikke burde ha lit bedre menneskeforståelse i stedet ?

jeg ser ikke poenget med T i stedet for ¶.

når alle er vant med 2pi så skal man plutselig snudd det på hode og bruke T i stedet .

Da kunne man like gjerne ha brukt 6.28 i stedet for 3.14 .

Er formen baser på 2pi så må den også omarbeides

Ergo så skaper dette mye styr , mye styr som burde vær fullstendig unødvendig

Og det bare fordi noen ikke liker begrepet 2pi

Når det er det samme som 2pi så er ikke hensikten mye å skryte av

Lenke til kommentar

sikker på at du ikke burde ha lit bedre menneskeforståelse i stedet ?

jeg ser ikke poenget med T i stedet for ¶.

når alle er vant med 2pi så skal man plutselig snudd det på hode og bruke T i stedet .

Da kunne man like gjerne ha brukt 6.28 i stedet for 3.14 .

Er formen baser på 2pi så må den også omarbeides

Ergo så skaper dette mye styr , mye styr som burde vær fullstendig unødvendig

Og det bare fordi noen ikke liker begrepet 2pi

Når det er det samme som 2pi så er ikke hensikten mye å skryte av

Matematikk skal være vakkert og enkelt.

Å måtte bruke en faktor på 2 alle steder forkludrer et bilde som kunne vært så mye mer helhetlig enklere. Det er rett og slett en pedagogisk katastrofe å benytte diameter istedenfor radius.

Har du forresten lest linken jeg gav deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du senete meg en video om noe med en kake , ikke en link

Når det er snakk om forenkling så vil dette ikke bli oppfattet som noen forenkling

Heller det at man bare får en ny konstant å forholde seg til.

som man da må huske på å bruke i stedet for PI

Kanskje enkelte ser på det som en forenkling , men de fleste vil nok bare bli forvirret av det og forsett og bruk 2pi i stedet

Dette vil være ny måte å regne ut sirkelen omkrets på som for de fles vil vær direkte upraktisk.

Enkelte ganger har man også behov for å nettop vite diameteren på en sirkel

elle snare hvor stor blir diameteren

her skulle jeg ha likt å se alle de nye formlene etter omskrivingen basert på T i stedet for 2Pi

ikke 2pi direkte men etter at formlene er snudd slik at 2pi er "fjernet" fra formelen

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du senete meg en video om noe med en kake , ikke en link

Se post #70068.

Når det er snakk om forenkling så vil dette ikke bli oppfattet som noen forenkling

Heller det at man bare får en ny konstant å forholde seg til.

som man da må huske på å bruke i stedet for PI

Kanskje enkelte ser på det som en forenkling , men de fleste vil nok bare bli forvirret av det og forsett og bruk 2pi i stedet

Å bruke pi har blitt en "forverring" som hele tiden må rettes med faktor 2.

Dette vil være ny måte å regne ut sirkelen omkrets på som for de fles vil vær direkte upraktisk.

Ny formel for omkrets = tau*radius

Ser virkelig ikke hvordan dette er upraktisk. Man sier at omkretsen er en direkte funksjon av radiusen.

Ved "2piR" så er det få som egentlig skjønner hva som foregår ettersom de bare har pugget formelen.

Enkelte ganger har man også behov for å nettop vite diameteren på en sirkel

elle snare hvor stor blir diameteren

Selvsagt.. Det er ingen som har tenkt å fjerne diameter som begrep.

Det som er poenget er at diameteren ikke er involvert i selve dannelsen av en sirkel. Bare tenk på en vanlig passer. Du lager til en radius og tegner deretter en sirkel. Diameter er det stort sett bare brukt i praktiske sammenhenger.

her skulle jeg ha likt å se alle de nye formlene etter omskrivingen basert på T i stedet for 2Pi

ikke 2pi direkte men etter at formlene er snudd slik at 2pi er "fjernet" fra formelen

Alle de formlene er listet opp i linken øverst.

Den største forandringen for "folk flest" er vel at arealet blir 1/2 tau^2 istedenfor piR^2.

Men ettersom arealet egentlig er at integral av mange små sirkulere linjer utover langs en radius, så følger 1/2 tau^2 samme formel soml for alle andre liknende tilfeller som egentlig er integraler:

Falt avstand = 1/2 gt^2

Energi i fjær = 1/2 kx^2

Kinetisk energi = 1/2 mv^2

Areal i sirkel = 1/2 tr^2

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man setter tau til å være lik 2pi også erstatter man 2pi med tau. Er ikke noen svart magi eller kompliserte operasjoner involvert.

Men hva med reluktansen i vakum (4pi*10^-7 H/m)? Bruker man 2tau eller 4pi?

Lenke til kommentar

Men hva med reluktansen i vakum (4pi*10^-7 H/m)? Bruker man 2tau eller 4pi?

Permeabiliteten..

Jeg hadde brukt 2 tau, men jeg skal undersøke hvor tallet kommer fra.

Edit:

Grunnen til det er 4×10−7 er fordi 1 Ampere er definert som hvis to ledere 1 meter fra hverandre fører 1 ampere hver, så blir kraften mellom de 2×10−7 N m-1.

Og der må man gange inn 2 pi slik at man ender opp med 4 pi.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...