lullaa Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Sendte kjærsten avgårde til millitæret i kveld, noe jeg syns var utrolig trist! Heldigvis har vi pratet mye om det på forhånd, og begge er like positive til at det skal gå helt fint med avstanden Er det noen andre som opplever det samme eller som har noen erfaringer fra tidligere? Hvordan opplevde dere det? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Kan være han kommer hjem før det har gått veldig lang tid. Er vanligvis mye dimm på dem som har innrykk om vinteren. Lenke til kommentar
lullaa Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Det hadde jo vært bra! Håper han får i hvertfall en perm i løpet av rekrutten! Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Dem pleier å få helgeperm relativt fort i noen avdelinger. Avhenger av hvor han er. Lenke til kommentar
lullaa Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Han er på Madla nå, vet ikke hvor han skal etter det enda. Hvordan er det med tilgang på mobil, internett osv da? Lenke til kommentar
Saft Suse Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 (endret) Det er nærmest fullt kjør gjennom rekrutten på Madla, men det hender det blir dødtid i blant. Hendte vi fikk satt oss ned med PC-ene for å koble av, men det var alltids risiko for surprise-øvelse. Var ingen wifi tilgjengelig når jeg var der i 2011, for å svare på det med internettilgang. Mobil er intet problem. Madla ligger tross alt ikke langt fra Stavanger sentrum. Endret 7. januar 2014 av Saft Suse Lenke til kommentar
lullaa Skrevet 7. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2014 Åh! Håper han får litt tid innimellom i hvertfall! Har man ikke telefonen osv når man legger seg? Eller er det fullt kjør hele dagen kanskje? Uff, savner han såå masse, bare etter en natt.. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 i rekrutten er det gjerne fult kjør hele tiden og ikke noe særlig tid til annet, dette inkludert lørdag og søndag somregel. Etter rekrutten blir det normalt mer tid, ofte fri i helger. Internett regner jeg med er tilgjengelig de fleste plasser, dog var ikke personlig PC legalt i rekrutten hos oss. Men i dag hvor mobiltelefonene har det mest nødvendeige av internettfunksjoner er det ikke noe krise. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Mener jeg fikk 8 permisjoner i løpet av de 10 månedene jeg var i militæret. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Han er på Madla nå, vet ikke hvor han skal etter det enda. Hvordan er det med tilgang på mobil, internett osv da? De første ukene er veldig hektiske. Mye opplæring, venting, utlevering osv. Utenom tjeneste (som regel etter 16.00 på hverdagene) har man stort sett fri tilgang på mobil og Internett. Fri i helgene. Lenke til kommentar
lullaa Skrevet 7. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2014 Det høres jo ikke så ille ut! Hvis han har tilgang på mobil på kveldene og helgene blir det jo greit å holde kontakten! Men regner med han kommer til å være mye opptatt også, så får bare stålsette meg hehe! Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Det høres jo ikke så ille ut! Hvis han har tilgang på mobil på kveldene og helgene blir det jo greit å holde kontakten! Men regner med han kommer til å være mye opptatt også, så får bare stålsette meg hehe! Normal arbeidstid på rekruttskolen er 06.00 til 16.00, men enkelte dager kan vare helt til 24.00. Problemet er at man får aldri beskjed om hvor lange dagene blir. Men etter endt tjeneste er man stort sett fri til å gjøre det man ønsker, og det samme gjelder helgene. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Mange steder har de ikke fri om dagene de første ukene, og begrenset fri i helgene. Når jeg var inne, hadde vi helgeperm men hadde ikke lov til å forlate basen/området den første måneden. I tillegg var det for min del (og jeg mistenker det er likt andre steder) strengt forbudt å bruke mobiltelefon så lenge man er "på jobb". Det er ganske logisk. Mitt tips er å "nyte" at dere er fra hverandre og savnet dere bygger opp, og heller bli ekstra glade og sette ekstra pris på hverandre og kontakten dere får. Lenke til kommentar
lullaa Skrevet 7. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2014 Takk for alle gode svar! Det gjør meg mye roligere! Jeg tenker også at det er godt å kunne savne hverandre, og kjenne på hvor mye han betyr for meg! Blir jo ekstra godt å få han hjem igjen også Lenke til kommentar
Feh Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Jeg var den som reiste og min eks var i samme situasjon som deg. Vi klarte oss fint gjennom det året og flyttet sammen da jeg var ferdig etter 18 mnd (hadde en kort, vervet kontrakt siste halvåret). Rekrutten varer bare 2 mnd og han vil ha god tilgang på mobiltelefon utenom arbeidstiden. Dagene som varer til 24 er få, de fleste var ferdig til middag kl 4, eller kvelds kl. 8. Men husker helgene jeg hadde fri der ble jeg stort sett på basen fordi det var sjelden at jeg rakk toget som gikk på ettermiddagen. Etter rekrutten ble det dog mye bedre. Hadde fri 2/3 helger (senere fri annenhver helg) når vi ikke var på øvelse. Øvelsene varte stort sett 2-4 uker av gangen så i de værste tilfellene tok det 5 uker mellom jeg var hjemme, men generelt var jeg ofte hjemme. En viktig ting. Skal han i luftforsvaret eller sjøforsvaret? Hvis sistnevnte blir han etter alle sannsynlighet stasjonert på Haakonsvern i Bergen der jeg var. Våre befal viste hvertfall alltid velvilje mot å la oss ta ettermiddagstoget da jeg var der. Og beregn at han er borte i 12 mnd. De færreste blir dimmitert så lenge de er ved god helse. Lenke til kommentar
lullaa Skrevet 7. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2014 Jeg var den som reiste og min eks var i samme situasjon som deg. Vi klarte oss fint gjennom det året og flyttet sammen da jeg var ferdig etter 18 mnd (hadde en kort, vervet kontrakt siste halvåret). Rekrutten varer bare 2 mnd og han vil ha god tilgang på mobiltelefon utenom arbeidstiden. Dagene som varer til 24 er få, de fleste var ferdig til middag kl 4, eller kvelds kl. 8. Men husker helgene jeg hadde fri der ble jeg stort sett på basen fordi det var sjelden at jeg rakk toget som gikk på ettermiddagen. Etter rekrutten ble det dog mye bedre. Hadde fri 2/3 helger (senere fri annenhver helg) når vi ikke var på øvelse. Øvelsene varte stort sett 2-4 uker av gangen så i de værste tilfellene tok det 5 uker mellom jeg var hjemme, men generelt var jeg ofte hjemme. En viktig ting. Skal han i luftforsvaret eller sjøforsvaret? Hvis sistnevnte blir han etter alle sannsynlighet stasjonert på Haakonsvern i Bergen der jeg var. Våre befal viste hvertfall alltid velvilje mot å la oss ta ettermiddagstoget da jeg var der. Og beregn at han er borte i 12 mnd. De færreste blir dimmitert så lenge de er ved god helse. Så bra at det gikk bra med dere! (selv om dere ikke er sammen lengre nå, men da regner jeg ikke med det er pga millitæret?) Høres jo ut som man får en del tid hjemme også, og at rekrutten er den verste perioden! Men det er jo bare en kort periode i begynnelsen heldigvis Han skal i luftforsvaret, vet ikke hvor han blir plassert etter Madla. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Ah, det stiller saken litt annerledes siden han da likegodt kan bli sendt til Ørland eller Bodø som Gardermoen eller Rygge. Om dere bor på østlandet og han blir sendt til Bodø f.eks så vil han nok kun ha mulighet til å reise hjem når han kan få reisen dekt av forsvaret. Tror det er totalt 7-8 hjemreiser i året (tur/retur). Bodø - Oslo tur/retur er vel ikke mer enn en drøy tusenlapp, men f.eks fra Ørland blir det mer tungvindt - og dyrere. Lenke til kommentar
lullaa Skrevet 7. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2014 Ah, det stiller saken litt annerledes siden han da likegodt kan bli sendt til Ørland eller Bodø som Gardermoen eller Rygge. Om dere bor på østlandet og han blir sendt til Bodø f.eks så vil han nok kun ha mulighet til å reise hjem når han kan få reisen dekt av forsvaret. Tror det er totalt 7-8 hjemreiser i året (tur/retur). Bodø - Oslo tur/retur er vel ikke mer enn en drøy tusenlapp, men f.eks fra Ørland blir det mer tungvindt - og dyrere. Vi bor på østlandet ja. Han har snakket om at han kanskje kunne tenke seg å reise til nordnorge hvis det er mulighet for det, men jeg vet ikke hvordan det er? Får han velge selv? Han har også ønsket seg veldig å komme et sted hvor det er tjeneste med hund. Syns jo 7-8 hjemreiser i året høres lite ute Men sånn er det jo bare.. Støtter han så klart fullt ut! og venter tålmodig på han her Har fått snakket med han i telefonen i dag, og vi kommer jo til å prate så ofte som mulig i hvertfall. Håper jo han får perm i løpet av rekrutten da.. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Jeg har ikke erfaring med det, men opplevde det ganske nært. Brodern var i militæret, var godt trent og topp motivert til å utdanne seg i forsvaret. Dama hans klarte å overtale/hjernevaske han så alle disse drømmene og planene ble borte. Han lå veldig bra an hele tiden og var på vei inn på befalskolen. Etter det så valgte han å bare ta førstegangstjenesten og dimmet etter det. Kanskje den aller største tabben i hans liv hittil. Han slo opp med denne gærne jenta ikke så lenge etter han kom hjem..... Anonymous poster hash: edf88...7b1 1 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Vi bor på østlandet ja. Han har snakket om at han kanskje kunne tenke seg å reise til nordnorge hvis det er mulighet for det, men jeg vet ikke hvordan det er? Får han velge selv? Han har også ønsket seg veldig å komme et sted hvor det er tjeneste med hund. Syns jo 7-8 hjemreiser i året høres lite ute Men sånn er det jo bare.. Støtter han så klart fullt ut! og venter tålmodig på han her Har fått snakket med han i telefonen i dag, og vi kommer jo til å prate så ofte som mulig i hvertfall. Håper jo han får perm i løpet av rekrutten da.. Han kan søke seg inn i hundetjenesten, men det er særdeles vanskelig å få plass og man ender fortsatt opp på et av de stedene jeg nevnte. Da jeg var på rekrutten var det slik at da den nærmet seg ferdig ble alle soldatene på troppen rangert av befalene. Deretter skulle vi sette opp en liste over hvor vi ønsket å tjenestegjøre og de med høyest "score" fikk da størst sjans for å komme inn på førstevalget enn de med lav score. Men det var uansett opp til befalet å ta den endelige avgjørelsen mellom eget ønske og hvor de mente man passet best. Mulig dette har endret seg nå, er 7 år siden jeg var på rekrutten. Jeg havnet hvertfall blant top 5 og fikk mitt ønske oppfylt. Forøvrig var det flere som søkte hundetjeneste på troppen min som ble regnet som den beste i kompaniet, men ingen kom inn. Det er heller ikke slik som en over sa at man må vente en måned på å få permisjon i rekrutten. Stort sett kan man søke og få permisjon andre helgen med mindre man skal ha vakt på basen. Så andre eller tredje helgen bør han normalt kunne få perm. Om han rekker ettermiddagstoget er en annen sak... Han får også noen dagers permisjon mellom rekrutten før han skal ut i tjeneste. Akkurat det med permisjon er uhyre tilfeldig. Jeg var en av de heldige og fikk et tjenestested som jeg tror tilsammen tillot oppmot 30 hjemreiser iløpet av førstegangstjenesten (hadde dog ikke råd til å reise hjem så ofte), pluss at jeg hadde 10 dager påskeferie og 4 uker sommerferie. Men en annen kompis så jeg kun et par ganger iløpet av det året han var inne, og en som var i militærpolitiet på akershus festning var omtrent hjemme hver eneste helg. Ergo ekstremt avhengig av tjenestested og tjenestetype. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå