samaron Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Min første bil jeg brukte var en 1997 modell Opel Corsa med 1,2 liter motor. Hadde dårlig med penger på den tiden, så var egentlig en lånebil. En venn av min mor fikk kreft og var dessverre tvunget i rullestol og av den grunn kunne ikke bruke bilen mer. Jeg fikk da bruke den så lenge jeg ønsket, hadde den vel i et godt år. Minimalt med utstyr. Ingen servo, ingen ABS, ingen airbag, helt standard modell på alle måter. Selv føler jeg det er en av de bedre bilene jeg har eid, ingenting galt med den med tanke på driftssikkerhet. Kunne bli litt humørsyk og vrangstartet i dårlig vær, men startet alltid. Følte også den var bra på vinterføre, god veifølese når det ikke var servo. Kjente med en gang når veigrepet forsvant. Liten bil med smale hjul gjorde den også ekstremt fremkommelig på snøen. Slepte løst gamle Volvo stasjonsvogner flere ganger med den. Med tanke på sikkerhet var bilen kanskje litt tvilsom. Førersetet var knekt av festene og boltet fast. Måtte ha to puter i ryggen for å nå pedalene på en fornuftig måte. Beltelåsen var også ødelagt på førersiden, så måtte bruke den på passasjersiden. Satt noen på, så puttet vi bare beltet igjennom det til passasjeren, slik det så ut som personen hadde beltet på. Til å være gratis kan jeg ikke klage. Til tider savner jeg den bilen, mange gode minner. Første bilen registrert på meg er en 1986 modell Volvo 740 Turbo Intercooler. Har den som bruksbil og et rullende prosjekt. Pusser den opp og prøver å restaurere den til original stand. Veldig god og behagelig bil også, med kraftig motor. Godt sprang å gå i fra Opelen med 1,2 liter og en Skoda Felicia med 1,3 liter motor til en 2,3 liter turbo motor. Til dels glad jeg ikke hadde noe slikt som første bil. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 *sukk*Min første bil var en 1983 Golf 1 Diesel med hele 52 hestekrefter. Jeg kjøpte den for titusen kroner av et søskenbarn og var veldig glad i den - på tross av at den trengte opptil flere minutter med gløding på morran og aldri foretok en eneste forbikjøring (det fantes ingen langstrekke som var lang nok) Null til hundre ble aldri definert, men jeg klarte å få den opp i tresifret fart ved å clutche ut i en lang undersjøisk tunnel med bratt nedoverbakke. Navnet var forøvrig Rolf the Golf <3 5 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 *sukk* Min første bil var en 1983 Golf 1 Diesel med hele 52 hestekrefter. Hehe, ja diesel-biler (kanskje med unntak av Mercedes) fra den tiden vil jeg si var for de svært spesielt interesserte... Min første bil var en 1976 Opel Rekord 2000S Berlina Det var i grunn en (for sin tid) behagelig og god bil, sterk motor og morsom på vintern. "Berlina" hadde også "alt" av utstyr, jeg kan i fleng nevne; nakkestøtter, turteller, elektrisk vidusspyler, automat-choke og velur-seter. Bilen endte sine dager i en umerket og midlertidig oppsatt betong-vegg på motorveien/E18. Etter en god del styr, og div brev frem og tilbake, ble bilen fullt ut erstattet av Statens Vegvesen! 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Første bilen registrert på meg er en 1986 modell Volvo 740 Turbo Intercooler. Jeg tar meg selv i å savne den ene 740 Turbo Intercooleren jeg hadde.. Også en -86.. Men avskiltet nå vet jeg, etter å ha vært kondemnert 4 ganger eller så på et par år. Min første bil var en 1983 Golf 1 Diesel med hele 52 hestekrefter. Jeg kjøpte den for titusen kroner av et søskenbarn og var veldig glad i den - på tross av at den trengte opptil flere minutter med gløding på morran og aldri foretok en eneste forbikjøring (det fantes ingen langstrekke som var lang nok) Null til hundre ble aldri definert, men jeg klarte å få den opp i tresifret fart ved å clutche ut i en lang undersjøisk tunnel med bratt nedoverbakke. Navnet var forøvrig Rolf the Golf <3 Det var vel enten 50 eller 54hk faktisk.. Jeg disponerte selv en Golf 1 1,6 GLD en stund før jeg fikk lappen.. Etter at blokka sprakk ble det en 1,8-liter i den i stedet. Husker godt at den brukte godt under 0,4 på langkjøring. Gikk ganske dårlig, men det var ikke så ofte man hadde behov for å gire ned i motbakkene ihvertfall.. For den holdt den samme lave hastigheten uansett 1,5-literen hadde 50hk, og forskjellen på de er faktisk ganske merkbar. 1 Lenke til kommentar
M.H Skrevet 12. januar 2014 Del Skrevet 12. januar 2014 Min første bil var en Nissan Sunny 1.6 LX fra 1987. Den har vært i familien siden 1995, og vi har den ennå. Det eneste som har vært skiftet på den utenom noe slitedeler og servicedeler er bensinpumpe. Den mest stabile bilen jeg har hatt. Den starter fortsatt med en gang, selv i 20 minus. Har aldri hatt en anmerkning på EU-kontrollen heller. Bilen har i dag gått cirka 390000. Gruer meg til den dagen den må sendes til hugging. 1 Lenke til kommentar
baguett Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 Min første bil var en Audi A3 1.8T '97. Betalte vel 32.000 for den, men det var et stort tap da den ble solgt for 5200 et år senere. Hadde ettermontert S-line body kit, men med en del skader så det var jeg nødt til å ta vekk etter en stund. Også var den senket veldig lavt (uten godkjenning, men ble ikke sagt noe om det på EU). Den hadde også modifisert/ettermontert eksosanlegg, så lyden var veldig stram og fin, det er det jeg savnet aller mest med bilen :/ Så da tok jeg til vett og kjøpte en Passat som er veldig høy, så kommer jeg fram overalt Har nok fått litt dilla på VAG-biler. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. januar 2014 Del Skrevet 21. januar 2014 1977mod Mitsubishi Galant Sigma (Σ) 1,6Aller første bilen var en SIGNALGUL sådan, med mye ståleksem, men motor fra en 80-talls L300 varebil. Kjøpt for vrakpanten av svigermor, gikk kun på prøveskilt, størst på piratkjøring den gang da (20 år siden). Digre hull fra dempertårn i bagasjerom, ned til bakhjulene, dørene var 2cm bredere enn bilen fordi bunnen av dørene var rustet bort. Kom såpebobler opp på dashbordet fra spylern fordi frontruta (limt) var rustet løs, trykka den ut med to fingre. Fiksa rusten ved frontruta og bygde nytt ledningsnett til hovedlysene. Ei dame torpederte meg i denne og ga meg en tilsvarende, RUSTFRI, men med defekt motor i erstatning. Den var heldigvis blå og så akkurat slik ut: Motoren hadde en brent eksosventil, så jeg nappa av toppen, bytta ventil, slipte samtlige ventiler og seter, høvla toppen 1,3mm, porta toppen etter beste evne med redusering av ventilstyringer og greier og preppa lett på inn og utmanifolder. Vassa på tenninga en del også. Motoren gikk som et uvær i to dager før veivlagrene takket for seg. Lempa inn motoren fra "the yellow cab" og kjørte lykkelig med den et par år før den ble solgt pga. 1.gangstjeneste. Flytta over ledningsnettet jeg lagde til den andre bilen, og satte på ekstra fjernlys. Finjusterte alle lysene slik at de overtok etter værandre i lyslengde. Med under 0,1v differanse mellom dynamo og pærer, og fjernlys med samlet effekt på 520W var den aldeles nydelig å pendle over Saltfjellet med. Angret på at jeg solgte den bilen, men men, life goes on... 2 Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 (endret) Hvis jeg skal ta med min første bil fra før jeg fikk lappen, var det en sen 1950-talls Morris Minor 1000, lyseblå farge. Fikk den av bestefar da jeg var 10 (!). Men naturlig nok lite interessant for meg som ikke kunne kjøre den selv, så jeg solgte den og kjøpte meg en fin sykkel i stedet, hehe . Hadde mer bruk for det. Selv om det hadde vært artig å hatt den i dag... Har ikke så mange minner om den, annet enn at jeg var med bestefar å pusse den opp, rense gulvteppet og sette inn nye seter. Illustrasjonsbilde: Den første bilen min etter jeg tok lappen var en 1998 Nissan Almera 1,4 S, blå. Store felger, feit potte, og veldig godt anlegg. Ikke den råeste doningen i gata, men har litt sans for disse, så lenge de er 3 dørs combi og rett stylet. Men så har jeg vel heller aldri vært blant "rånerne" i bygda, ikke veldig opptatt av mye aks og hk... Beste opplevelse med den var vel å kjøre med den på vinteren 2005, dro hjemover til familien på juleferie. Skikkelig god musikk i bilen, og bare nyte følelsen av å endelig kunne kjøre alene (ha fått lappen). Solgte den et drøyt halvår etter, da jeg fant ut den ble for liten for mine behov (trengte stv). Illustrasjonsbilde: Men er litt tilfeldig at begge disse var blå, tror jeg... Endret 22. januar 2014 av ZprMario 1 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Honda Civic 1.4iS: +Tøft utseende +Grom motorlyd +Sprek aks på høyt turtall +Stiv fjæring og lav bil så du følte deg klistra til vegen +Uventa lavt bensinforbruk (0,44-0,48 på lang langkjøring) +Svært lite feil på tross av at den var over 10 år gammel -Plass -Dårlig rustbeskyttelse -Mangla f.eks antispinn -Daukjørt på lave turtall, men greit om du ville holde farta Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 1978 Ford Fiesta 1.1 bensin. At den fikk lov å gå på norske veier den gangen, er meg helt uforståelig. Dårlige (trommel) bremser både forran og bak Ikke fungerende håndbrekk Kun fjern lys rust rust rust Dørene gikk aldri i lås osv.. 1 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 1981 Mazda 323 1.3L + Varmeapparatet fungerte - Det meste annet 3 Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Honda Civic IS '96 (97 mod) Hadde bilen i 9 år. Savner den sårt. Så og si ingen problemer med bilen, gikk som en "kule" og var gøy å kjøre på svingete veier. Bilen fikk litt småbank av noen kvinnfolk som ikke kunne rygge 2 ganger og 2 ganger av kvinnfolk som ikke kunne bremse, samt en løkball i Stavanger som hadde nappet en bil og kjørte i siden på bilen. Men det som kverket den var en drivaksel og fant ut at jeg ikke kunne legge ut mer penger på den. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Fikk en Opel Astra GLS 93 mod av foreldrene mine da de syntes km-standen på deres bil begynnte å gå over kjørelengden 8 mnd før ny kjørelengde. 1.6i med 100hk Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 11. mai 2014 Del Skrevet 11. mai 2014 (endret) Har akkurat kjøpt min første bil som 17-åring. Det er en Volvo 850, 2.5 1994 stasjonsvogn med stylinglykter foran og bak Fikk den for vrakpant fordi kanalene var rustet igjennom, de har jeg med litt hjelp fått sveist igjen. Bilen er nå akkurat EU-ok i 2 år til og det er først og fremst målet å ha den til da, men den kan da for all del fungere lengre. Den har gått 322 000 og har 144hk + God aks (får teste 0-100 snart!) + fin lyd under oppstart og høyt turtall men stille under langkjøring + myk å manøvrere + AC fungerer fortsatt! + hel og fin i lakken med unntak av litt skrap foran + god plass til både passasjerer og bagasje + god lyd i opprinnelige høyttalere - sentrallåsen har sviktet (egentlig ekstrautstyr) - bagasjerommet vil ikke stå oppe - ikke for billig i drift akkurat Har et halvt år igjen å øvelseskjøre i den så blir det lappen. Er veldig imponert over hvor utrolig slitesterk bilen er, det er kvalitet fra ende til annen. Har blitt god venn med den allerede og oppkalt den etter mitt favorittband Queen, som passer helt perfekt. Endret 13. mai 2014 av crazylazyboy Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Fikk familiens gamle Yaris. Gikk et par uker før den lå på finn, og pengene legges i noe sprekere Ville ha byttet lyktene, vasket og polert bilen, Crazy Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 (endret) Fikk familiens gamle Yaris. Gikk et par uker før den lå på finn, og pengene legges i noe sprekere Ville ha byttet lyktene, vasket og polert bilen, Crazy Synes du lyktene er stygge?! De er veldig mye bedre enn originalt, ellers er det gammelt bilde og bilen er vakset og polert er 2 stk som har spurt om å få kjøpe lyktene mine allerede Endret 12. mai 2014 av crazylazyboy 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Ikke min smak, men hey, det som teller er hva du synes Tipper en shine gjorde susen Lenke til kommentar
DippyDawg Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Min første bil var en Grepa tråbil. - Treig aks. Var ikke så veldig stor motor. - Slark i styresnekka. Var ikke mye servo. - Skral gearkasse. Bare ett gear, og vrien å få i revers - Harde seter. + Cab + Lave driftskostnader + Gikk ganske godt i nedoverbakker. + Pungteringsfrie dekk 9 Lenke til kommentar
Niram Skrevet 13. mai 2014 Del Skrevet 13. mai 2014 Første min var en Peugeot 206 -99 mod. Ga vel 50 000,- for den. + god å kjøre + lettstartet + så og si 0 feil den tiden jeg hadde den - stygg (sånn i ettertid hvertfall) - knøttliten - 3 dører - ikke direkte sprek Solgte da jeg plutselig endte opp med et par hunder, og behovet for stasjonsvogn kom snikende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå