Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til Pulstog

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, et pulsforhold er hvor stor andel av et pulstog som er "høy" og hvor stor andel som er "lav". For å få 100% pulsforhold så trenger du en ren DC-spenning (0% lav). Hvis like stor del av pulsen er "høy" og like stor del er "lav" så er pulsforholdet 50%.

Hvis et pulstog på 10KHz har et pulsforhold på 70% så vil 70% av pulslengden være "høy" og 30% av pulslengden være "lav" slik:

70%
    _______     _______
___|       |___|       |___
30%        |<-1/10k s->|

En puls er totalt 1/10000 sekunder. Du trenger ikke å snu formelen for dette, men står ikke dette forklart i læreboka og hva pokker drev du med i timen når dette ble gjennomgått??

Lenke til kommentar

Vel, et pulsforhold er hvor stor andel av et pulstog som er "høy" og hvor stor andel som er "lav". For å få 100% pulsforhold så trenger du en ren DC-spenning (0% lav). Hvis like stor del av pulsen er "høy" og like stor del er "lav" så er pulsforholdet 50%.

Hvis et pulstog på 10KHz har et pulsforhold på 70% så vil 70% av pulslengden være "høy" og 30% av pulslengden være "lav" slik:

70%
    _______     _______
___|       |___|       |___
30%        |<-1/10k s->|

En puls er totalt 1/10000 sekunder. Du trenger ikke å snu formelen for dette, men står ikke dette forklart i læreboka og hva pokker drev du med i timen når dette ble gjennomgått??

Takk for svar! Jeg er litt uenig med deg på slutten der "Hva pokker drev du med i time når dette ble gjenommgått" Jeg har fulgt med hver eneste time, men vi gikk aldri gjennom dette. Folk i klassen lurte på dette samme, så jeg meldte meg frivillig til å spørre her.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...