winmedi Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Hei jeg har oppgave i Data Og Elektronikk Oppgaven er: Tegn et pulstog med frekvensen 10khz der pulsforholdet er 70%. Ta med to perioder. Tror formelen er slik, men jeg må snu på den Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 … og spørsmålet var?Hvordan snur man en formel, eller hva vil det si at pulsforholdet er 70%? Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 … og spørsmålet var? Hvordan snur man en formel, eller hva vil det si at pulsforholdet er 70%? Begge deler, har litt problemer med å snu en formel. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Vel, et pulsforhold er hvor stor andel av et pulstog som er "høy" og hvor stor andel som er "lav". For å få 100% pulsforhold så trenger du en ren DC-spenning (0% lav). Hvis like stor del av pulsen er "høy" og like stor del er "lav" så er pulsforholdet 50%. Hvis et pulstog på 10KHz har et pulsforhold på 70% så vil 70% av pulslengden være "høy" og 30% av pulslengden være "lav" slik: 70% _______ _______ ___| |___| |___ 30% |<-1/10k s->| En puls er totalt 1/10000 sekunder. Du trenger ikke å snu formelen for dette, men står ikke dette forklart i læreboka og hva pokker drev du med i timen når dette ble gjennomgått?? Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 7. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2014 Vel, et pulsforhold er hvor stor andel av et pulstog som er "høy" og hvor stor andel som er "lav". For å få 100% pulsforhold så trenger du en ren DC-spenning (0% lav). Hvis like stor del av pulsen er "høy" og like stor del er "lav" så er pulsforholdet 50%. Hvis et pulstog på 10KHz har et pulsforhold på 70% så vil 70% av pulslengden være "høy" og 30% av pulslengden være "lav" slik: 70% _______ _______ ___| |___| |___ 30% |<-1/10k s->| En puls er totalt 1/10000 sekunder. Du trenger ikke å snu formelen for dette, men står ikke dette forklart i læreboka og hva pokker drev du med i timen når dette ble gjennomgått?? Takk for svar! Jeg er litt uenig med deg på slutten der "Hva pokker drev du med i time når dette ble gjenommgått" Jeg har fulgt med hver eneste time, men vi gikk aldri gjennom dette. Folk i klassen lurte på dette samme, så jeg meldte meg frivillig til å spørre her. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Da må jeg omformulere meg til "Hva pokker gjorde du i timen når dere lærte å google ting?" http://en.wikipedia.org/wiki/Duty_cycle Lenke til kommentar
winmedi Skrevet 1. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2014 Da må jeg omformulere meg til "Hva pokker gjorde du i timen når dere lærte å google ting?" http://en.wikipedia.org/wiki/Duty_cycle Æ spilte tetris 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå