Gå til innhold

Spørsmål om bokserien om «Metro»-universet.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har spilt ferdig Metro 2033 og holder nå på med Last Light.

Jeg er veldig fascinert av universet og bestilte meg derfor boken Metro 2033 herfra. Som dere ser på coveret står det «The novel behind Metro: Last Light». Jeg trodde denne boken handlet om det første spillet?

I selve Last Light-spillet kan man finne tre bøker liggende på et bord:

AwnxGOZ.jpg

Her ser vi at den nyeste boken som ikke har kommet enda, Metro 2035, har det samme coveret. Og på Wikipedia-siden til denne boken står det følgende:

«It is going to follow the same story as the video game Metro: Last Light, but covering the plot and dialogue in much greater detail and length.»

Så nå er jeg mildt sagt litt forvirret. Handler den første boken om spillet 2033 eller Last Light?

Og er det noen som vet om 2034 noengang blir oversatt til engelsk? Skjønner at denne nedprioriteres da den etter hva jeg har forstått ikke har noe med spillene å gjøre.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2033 handler om 2033, men historien involverer mer historie og mindre skyting. I tillegg er den litterært sett veldig russisk, med mye eksposisjon og filosofisk debatt levert gjennom dialog. 2034 handler om Hunter, ikke Artyom, og er en slags nytolking av Odysseen satt til Metro-universet. 2035 er ikke ute enda, så vidt jeg vet, men skal visstnok handle om det som skjer i Last Light. I så fall vil jeg anta at det "handler om det samme" på samme måte som boken og spillet 2033 handler om det samme, altså med forskjeller i detaljnivå og action versus andre ting.

De skriver "The Novel behind Metro: Last Light" fordi Last Light fikk mer mainstream oppmerksomhet enn det første spillet. Da jeg selv kjøpte boken (i engelsk oversettelse) like etter å ha spilt gjennom Metro 2033, tror jeg spillet så vidt var nevnt på coveret.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

2034 har vel ikke noen fullverdig engelsk oversettelse ennå? Boken 2033 var bra, men bærer til tider preg av dårlig oversettelse.

Hvis man er interessert i sjangeren "russisk/østblokk-dystopi" generelt, så kan det være verd å sjekke ut sci-fi klassikeren "Roadside picnic" av brødrene Strugatsky, boken som i stor grad inspirerte Stalker-spillene.

Lenke til kommentar

Metro 2033 handler om Metro 2033. Kanskje det mest stemningsfulle spillet der ute? Metro 2034 har visst lite med Last Light å gjøre, visse hendelse hendelser i boka kan finne sted i spillet.

Hadde vært knall om det ble laget spill av Metro 2034 og vi kunne fått spille som Hunter!!

Endret av FreemanG
Lenke til kommentar

Har lest Metro 2033, og den handler som tidligere sagt om Metro 2033. Metro 2034 handler ca bare om Hunter. Metro 2035 blir vel Last Light, med litt ekstra historier.

Har ikke kilder her, men har lest at Metro 2034 skulle komme på offisiell engelsk oversettelse ca samtidig som 2035 skal komme på engelsk.

Er noen brukbare 2034 fanoversettelser på nettet, har ikke link til de heller akkurat nå. Vil tro det er lov til å bruke disse sidene også ettersom forfatteren legger bøkene (på russisk) sine ut gratis på internett, på en side uten reklamer.

Endret av Yngve05
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...