Gjest medlem-98070 Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Nå skal jeg endelig få meg kamera og begynne å filme, etter mange års planlegging. Budsjettet er max 4-5000, gjerne mindre såklart. Har funnet endel cannon kameraer på januarsalg som ser ganske ok ut. Bl.a Canon LEGRIA HF R47 som jeg kan få til 2000 kr. HVa synes dere, hva får jeg for de forskjellige prisklassene, hva bør jeg ut med for å få et bra kamera? Detjeg stusser på med de billgiere modellene er at det står jeg ikke kan koble til mikrofon. Da jeg skal lage litt minifilmer etc er lyd ganske viktig, og det er vel ikke mye å forvente av innebygd mic? Så da må jeg vel ha en inngang for mic og kjøpe en seperat, eller hvordan gjør man det går man lager film? Er det ikke bare å koble seperat mic til noe annet en kamera og ta opp, så legge lydfilen oppå filmen i redigeringsprogram? Hvis jeg skal ha mic inngang ser det ut som det blir vanskeliger å finne et rimelig kamera... men vet ikke hvor viktig det er? Jeg har lite peiling på kamera og redd for å snakke med butikkselgere da de ofte sier utrolig mye usaklig. Så kom med tips her takk Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Er hovedbruken og produsere minifilmer kan det hende du får bedre filmkvalitet/filmatisk uttrykk ved og kjøpe et systemkamera, det er mere jobb og opplæring samt at du må bruke manuell fokus men i dette prissegmentet vil du nok få mest for penga ved kjøp av et systemkamera og et par objektiver. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 I den prisklassen kommer du nok lengst med et et systemkamera ja, med tanke på videokvalitet. Ergonomien som et vanlig filmkamera har er jo så klart ikke den samme og det blir litt mer "knoting", og hvis det er video du i hovedsak skal drive med, så ville jeg nok kanskje sett meg etter en Canon G10 hvis dem fortsatt er og oppdrive. Disse får du får rundt 5.000,- (tror jeg). Storebroren G25 koster i skrivende stundt 7.495,- på Japan Photo og har bare minimale oppgraderinger. Over dette blir det fort dyrt igjen og G30 koster deg intet mindre enn 11.495,-. Jeg har nettopp hatt en Canon R47 hjemme på prøve og det er jo et kamera som har vunnet noen tester etter hva jeg har sett (i den prisklassen). Desverre så tror jeg du kommer til å bli skuffet hvis du har planer om å filme innendøørs og i dårlig belysning. Til det formålet er kameraet helt ubrukelig i mine øyne. Kjørte nettopp en uhøytidelig test mellim min Samsung Galaxy S3 og Canon R47 i dårlig belysning, og sannheten er at Galaxy S3 klarte seg tilnermet like bra. Hvis det kun er snakk om opptak i dagslys, så stiller saken seg annerledes. For å ikke gå rundt grøten... så er min personlige mening at et Canon R47 til 2.000,- ikke er verdt den summen. Filmer du KUN i dagslys, så funker det fint, men da funker også mobilen fint og den har du kanskje allerede... ? Vertfall min mening Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Eks på systemkamera? Vet ikke hva jeg skal se etter, utover oppløsning (som er den samme på alle) sier ikke specs meg så mye... Er enig i det du sier om ergonomi, er jo hovedsakelig filming jeg skal drive med og det blir knotete med digitalkamera og mobil. Har sett litt på youtube og ser stor forskjell på filming i mørket med r47 og g25. Er jo klart det er kjekt å kunne filme i flere typer lysforhold, så jeg vurderer å øke budsjettet... men vanskelig å si om det er verdt det. Har funnet noen sony kameraer som virker ok til mitt budsjett. F.eks denne: http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/videokamera/HDRCX410BLK/sony-hdr-cx410v-videokamera-sort Den har mikrofonstøtte og surroundlyd, og det jeg har sett på youtube så bra ut. Får litt studentrabatt på sony så vurderer også å gå for en bedre modell. Takker for tips kom gjerne med flere tips til konkrete modeller, kan jeg forvente bedre kameraer når jeg går opp i 6-8000 eller ikke nødvendigvis? Er mye penger å bruke på denne type prosjekt for meg... men vet hvor kjipt det er å angre på å ha kjøpt noe som ikke lever opp til forventing. For moro skyld: når man kjøper kameraer til 30 000+, hva betaler man for da? Med ideelle lysforhold og videoredigering, kan en film laget med billig kamera komme opp på samme nivå, eller hva skiller de? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Takker for tips kom gjerne med flere tips til konkrete modeller, kan jeg forvente bedre kameraer når jeg går opp i 6-8000 eller ikke nødvendigvis? Er mye penger å bruke på denne type prosjekt for meg... men vet hvor kjipt det er å angre på å ha kjøpt noe som ikke lever opp til forventing. For moro skyld: når man kjøper kameraer til 30 000+, hva betaler man for da? Med ideelle lysforhold og videoredigering, kan en film laget med billig kamera komme opp på samme nivå, eller hva skiller de? Hva skal du filme? Dokumetar stil eller drama? Mange drømmer om å lage film. Det er mye vanskeligere å få til en de fleste nybegynnere vet. Et vanlig video kamera er ok til dokumentar/intervju stil prosjekter men egner seg lite til drama. Riktig verktøy for riktig prosjekt, selv om en erfaren film skaper kanskje kan få til mye med et billig kamera fordi han kan arbeide rundt begrensningene han kjenner til. Ikke så lett for nybegynnere. Etterarbeide er også veldig viktig for å få det til å se "proft ut." Filmskapning er dyrt........eller ihvertfall mye dyrere enn det budsjettet du legger opp til. Er du student.........kanskje studie stedet ditt har utstyr du kan låne. Er du ute etter kvalitet så er Canon LEGRIA HF G25 eller Canon LEGRIA HF G30 et bra startsted, men langt over ditt budsjett. For drama så kan du vurdere et Cannon 70D systemkamera eller Panasonic GH3, begge langt over ditt budsjett med objektiver og annet stæsj du fort vil ønske deg som stativ, lyd-opptager, lys, filtre osv. Et kamera til 30000+ har masse funksjoner som er viktige hvis du skal levere til en fjernsyns kanal, men det meste er ikke viktig for amatørfilm. 30000+ er også lavbudsjett i proff sammenheng, da snakker vi om 100.000.- ++. Mange ser flotte videoer og drømmer om å gjøre det samme uten forståelse for hvor mye kunnskap og erfaring som ligger bak, utstyret kommer i annen rekke. Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Angående videokvalitet i dårlig belysning , så taper Canon G30 mot Panasonic X920 ( som koster drøye 6 lapper i nettbutikkene) : Hentet ifra denne testen. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Jeg har ikke testet X920, bare holdt i den etc. Utvilsomt et flott kamera dette også. Mye for pengene og denne bør vurderes. Grunnen til at jeg valgte G30 (som er storebroren til G25 som jeg hadde først) var at den passet mine hendre langt bedre. Erhonomisk midt i blinken. Panasonic'en fikk jeg liksom ikke helt "dreisen" på. Smak og behag. Merk deg at G25 ikke har mulighet for 50p opptak. Dette var en liten drawback for meg, og det var hovedgrunnen til at jeg valgte G30 og nå er jeg strålende fornøyd Som arthon sier så er vel kameraer som G25/X920/G30 det jeveste man får til amatør bruk. Ved siden av speilrefleks med gods optikk. Siden du i hovedsak kommer til å ta mest video, så ville jeg økt budsjettet og heller tatt en nermere titt på Panasonic X920 eller G10/G25. Det er faktisk ikke veldig stor forskjell på G10 og G25, så hvis du får tak i G10 så kan du nok spare noen kroner. Men den har ikke mulighet for 50p. Lenke til kommentar
tow Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Et kamera til 30000+ har masse funksjoner som er viktige hvis du skal levere til en fjernsyns kanal, men det meste er ikke viktig for amatørfilm. 30000+ er også lavbudsjett i proff sammenheng, da snakker vi om 100.000.- ++. Det er selvsagt totalt utenfor trådstarters spørsmål, men: Broren min jobber som filmfotograf for Al Jazeera. Han bestiller akkurat hva han vil ha av utstyr, og filmer nå med Sony F55 og tre forskjellige Fujinon objektiver, til rundt $ 150k pluss tilbehør. Han har tidligere filmet med Canon 5D mkIII (for å vise hva han kunne få til, som han sa). Han sier at han fikk bedre film med 5D'en, men at det er mye enklere å få god kvalitet med Sonyen. Eventuell nytte i hans erfaring for trådstarter må være at et systemkamera vil gi mulighet for bedre bildekvalitet for pengene, men at det krever mer jobb og vil ta lengre tid å lære seg å få det til. Det er gode tips i innlegget til Bjerknez, men ikke glem et helt standard og enkelt speilreflekskamera som Nikon D5200 og diverse Canon kamera. Et godt alternativ for lydopptak er å bruke en ekstern opptaker. Jeg ville i tilfelle ha valgt Zoom H1 som koster 795,- Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Jeg tror rett og slett panasonic X920 og Canon G10/G25 bør vurderes av trådstarter. Det er vel disse to som kniver om seieren ofte når det gjelder dyre kameraer i amatørklassen. G30 er dyrere enn disse igjen, men dette er det mest komplette kameraet i den klassen etter min mening. Kameraet har god ergonomi (da det er litt former på det samt er litt større enn feks. X920), Touch skjermen er en drøm (MYE bedre enn touch skjermen på G10/G25) og nesten på iPhone nivå. Den medfølgende solblenderen er genial, fjernkontroll følger med, man har mulighet for opptak i 50p (noe forøvrig X920 også har, men ikke G10/G25). G30 er så klart det beste valget blandt disse hvis du skal være sikker på at du får alt du trenger i amatørklassen. Det du savner her vil du ikke få før du legger langt mer penger på bordet. G10 er et kupp hvis du får tak i dette. Klarer du deg med maks 25p så løp og kjøp. jeg er usikker på hva G25 har i forhold til G10, men den skal være snakk om en ganske beskjeden oppgradering. Men ta en titt på Panason X920. Liker du ergonomien og følelsen det kameraet gir deg, så tror jeg du blir fornøyd. Vil du ha det lille ekstra så gå for G30, men da må du hoste opp litt over 4-lapper til. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Uff, føler meg ikke stort klokere.. =P tvert imot mye mer forvirret enn jeg var i begynnelsen. Men takk for alle innspillene! Hva er 50p? Da jeg spurte en selger om dette begynte han å google, så derfor setter jeg pris på at så mange kunnskapsrike folk hjelper til her kjipt å bli dyttet på dyre kameraer av selgere som ikke engang vet hva de selger. Det jeg lærte var at jeg bør se på LUX... og finne et kamera med så lav verdi som mulig, for å kunne filme bedre i vanskelige lysforhold. Utover dette går jeg så og si utelukkende ut ifra hva andre folk sier er "best". Finner utrolig lite nyttig på youtube :/ Vil gjerne se på panasonic x920 og canon g25, men de er vanskelige å finne på elkjøp/lefdal her, er stort sett de billige modellene der. Hvis de kan fåes til ca 6 lapper er jeg interessert. Men da bør de imponere meg! Jeg vil nok gjerne bruke det til "drama" ja, blir diverse små filmprosjekter. Men er klar over at det er en lang vei å gå til å lage profesjonelle videoer, forhåpentligvis finner jeg et decent kamera til budsjett og lærer mer etterhvert om innstillinger og videoredigering så jeg kan få nogenlunde resultater. Lenke til kommentar
johome Skrevet 7. januar 2014 Del Skrevet 7. januar 2014 Hva er 50p? Tallet 50 er antall bilder pr. sekund P betyr at det er snakk om progressiv scan. Jo flere bilder pr. sekund , jo bedre er det. Det finnes også noe som heter 50i , der i står for interlaced I interlaced tegnes linjene 1,3,5,7 osv. deretter tegnes 2,4,6,8 I progressiv scan tegnes linjene 1,2,3,4,5,6 osv i et eneste sveip. Progressiv scan er helt klart å foretrekke ( synes iallefall jeg) over interlaced. Her ser du et bilde som illustrerer forskjellen mellom inerlaced og progressiv scan. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 (endret) Uff, føler meg ikke stort klokere.. =P tvert imot mye mer forvirret enn jeg var i begynnelsen. Men takk for alle innspillene! Hva er 50p? Da jeg spurte en selger om dette begynte han å google, så derfor setter jeg pris på at så mange kunnskapsrike folk hjelper til her kjipt å bli dyttet på dyre kameraer av selgere som ikke engang vet hva de selger. Det jeg lærte var at jeg bør se på LUX... og finne et kamera med så lav verdi som mulig, for å kunne filme bedre i vanskelige lysforhold. Utover dette går jeg så og si utelukkende ut ifra hva andre folk sier er "best". Finner utrolig lite nyttig på youtube :/ Vil gjerne se på panasonic x920 og canon g25, men de er vanskelige å finne på elkjøp/lefdal her, er stort sett de billige modellene der. Hvis de kan fåes til ca 6 lapper er jeg interessert. Men da bør de imponere meg! Jeg vil nok gjerne bruke det til "drama" ja, blir diverse små filmprosjekter. Men er klar over at det er en lang vei å gå til å lage profesjonelle videoer, forhåpentligvis finner jeg et decent kamera til budsjett og lærer mer etterhvert om innstillinger og videoredigering så jeg kan få nogenlunde resultater. Du kan se bort fra det du ser om Lux (Har jeg erfart), for her er det litt juks ute å går hos noen. Så ikke se deg blind på denne. Jeg skal love deg en ting: Hvis du filmer med et kamera ala Canon R47 fra Elkjøp til rundt 2.000,- for så og filme med et kamera som Canon G10/G25/X920 eller evt. G30 så vil du få en ahaa opplevelse og spesielt i dårlig belysning. Ut fra hva du skriver, så ta en kikk på Panasonic X920. Veldig bra i dårlig belysning, koster ikke veldlig mye, har mulighet for 50P etc. En sikker vinner, hvis du blir komfortabel med ergonomien etc. Jeg mener oppriktig at X920 muligens er det beste valget og veldig bra til prisen. Japan Photo vet jeg har bra utvalg på litt mer semiproffe modeller. Vertfall der jeg fikk tak i X920/G25/G30. Alternativt kan du kjøpe et kamera til 2.000,- på Elkjøp og forsiktig teste det ut i noe nuker, for så og levere det tilbake og benytte deg av returretten dems. Da får du pengene til bake uten spørsmål. Har gjort dette selv noen ganger. Hvis du gjør dette så test ut kameraet i dårlig belysning som vanlig innendørsbelysning etc. og bedøm resultatet selv. Er det et resultat du godtar så er det jo bare å beholde det. Resten av pengene kan du da evt. bruke på andre ting som gjør deg flinkere, som kurs etc. Endret 8. januar 2014 av Bjerknez Lenke til kommentar
tow Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Det der er ikke forskjellen på i og p i det hele tatt. Den forskjellen du ser er mellom to identiske bilder der det ene er lagt på et filter for å ta vekk skarphet. Forskjellen mellom i og p er ikke på noen som helst måte i nærheten av forskjellen på de to bildene. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 (endret) Det der er ikke forskjellen på i og p i det hele tatt. Den forskjellen du ser er mellom to identiske bilder der det ene er lagt på et filter for å ta vekk skarphet. Forskjellen mellom i og p er ikke på noen som helst måte i nærheten av forskjellen på de to bildene.Helt klart - det bildet der var direkte misvisende -bildet blir ikke soft av å være interlaced! Her en (i alle fall litt bedre) sammenligning av 1080p vs 1080i: http://youtube.com/watch?v=j29b7B6CSNM Enda bedre, og mer i dybden: http://www.youtube.com/watch?v=xKMWjRlIvrY Endret 8. januar 2014 av Trondster Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Har selv hatt G25 og jeg syntes det var litt ergelig at det ikke fantes mulighet for å filme i 50P på et såpass dyrt kamera, når man har mulighet for dette med feks. Canon R47 som er langt rimeligere. I mine øyne er egentlig ikke 50i brukenes til noe som helst. 25p/30p som alle kameraer har funker jo i mange tillfeller utmerket og ofte er det foretrukket å bruke mindre fps for å få den "riktige" film look'en. For hjemmefilming av aktiviteter og dokumentasjon av ferier etc. så foretrekker jeg nok 50p. Da har man mulighet til å lage slow motion med halve hastigheten uten at bildet blir "hakkete". Så kjøper man kamera i dag, så har jeg erfart ganske nylig at de fleste av oss kanskje bør styre unna kameraer som ikke har mulighet for 50p i full HD. Husk at du også bør friske opp videoredigerings kunskapene om du vil at resultatet skal se OK ut. En video hentet rett fra minnekortet er ikke mye å se på og skal du vise den frem til venner/kjente/ukjente så bør du fikse litt på videoen ved å klippe bort og "trimme" videoen. legg også på litt tekst og forklaringer evt. samt noen diskrete overganger. Men ikke overdriv effektene. Det er den største fella man går i. har gått i den selv flere hundre ganger og må hele tiden ta meg i nakken Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Forøvrig fantastisk at Canon hadde et så dårlig og fake bilde på sidene sine om hvordan "progressivt er skarpere enn interlaced" - dårlige greier. Noe som later til å være originalbildet: Lenke til kommentar
tow Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Forøvrig fantastisk at Canon hadde et så dårlig og fake bilde på sidene sine om hvordan "progressivt er skarpere enn interlaced" - dårlige greier. Det skal ikke mye innsikt til for å vite at forskjellen på i og p bare er synlig på objekter som beveger seg, og til og med da enklest synlig ved langsom avspilling. Når Canon demonstrerer forskjellen på et stillestående objekt (selv om det er en bil) så må man begynne å lure på om de i det hele tatt vet hva de driver med. Kjøper de bare noe billig utstyr fra Kina og selger i eget navn, uten å ane hva de driver med? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Det skal ikke mye innsikt til for å vite at forskjellen på i og p bare er synlig på objekter som beveger seg, og til og med da enklest synlig ved langsom avspilling. Når Canon demonstrerer forskjellen på et stillestående objekt (selv om det er en bil) så må man begynne å lure på om de i det hele tatt vet hva de driver med. Kjøper de bare noe billig utstyr fra Kina og selger i eget navn, uten å ane hva de driver med?"Marketing" - overdrevne "simulerte" bilder som tydelig viser forskjeller selv som thumbnails.Se bare her - "Simulated Images": http://www.usa.canon.com/cusa/windows_vista/camcorders/hd_camcorders/vixia_hf_m30?selectedName=Features&fileName=0901e024801373c0_feature12.html Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 Litt merkelig at Canon er den som skriker høyest når det gjelder og undergrave 50i når dem når nettopp G10/G25 kameraene dems bruker dette og ikke 50p hvis man velger 50fps. Litt merkelig at de rimeligste kameraene dems har 50p, men ikke semiproffe modeller. Vertfall ikek før man kommer til G30, men den koster jo nesten 12.000,- også. Så hadde jeg vert Canon så hadde jeg gått litt stille i dørene Lenke til kommentar
arthon Skrevet 8. januar 2014 Del Skrevet 8. januar 2014 (endret) Nå ble det mye teknisk diskusjon som er rimelig uvesentlig for en nybegynner innen "drama filming". Uff, føler meg ikke stort klokere.. =P tvert imot mye mer forvirret enn jeg var i begynnelsen. Men takk for alle innspillene! Jeg vil nok gjerne bruke det til "drama" ja, blir diverse små filmprosjekter. Men er klar over at det er en lang vei å gå til å lage profesjonelle videoer, forhåpentligvis finner jeg et decent kamera til budsjett og lærer mer etterhvert om innstillinger og videoredigering så jeg kan få nogenlunde resultater. For at Drama skal se ut som drama og ikke "fjernsyns teater" så må man fortelle historier med bilder som er Cinematiske. Det er omtrent umulig med video kameraer med små sensorer. Før DSLR video brukte lavbudsjett filmskaper dyre adaptere med snurrende matte glassplate for å emulere den Cinematiske bildestilen som man kunne oppnå med 35mm kinofilm. Når Canon 5D2 kom ut startet det en ny mulighet for Cinematisk bildestil pga. den store sensoren som man også kan oppnå med APS-C/Crop sensor DSLR (samme sensor størrelse som 35mm kino film.) For en nybegynner med null-budsjett så er den beste løsningen en brukt DSLR som f.eks. Canon 550/600/650D hvis man ikke har råd til Canon 60/70D eller brukt 5D2 + et billig objektiv som Canon 50mm f/1.8. Ved Cinematisk drama er manuell fokus en absolutt nødvendighet. Det finnes både dyre og billige fokus assistanse for manuell fokus med DSLR, som vi kan komme tilbake til. Alternativet er å bruke et billig video kamera og lage drama som er rent skuespiller basert hvor bilde stil/kvalitet er uinteressant og bare skuespiller prestasjonene og manus bære filmen. Da kan man egentlig bruke det billigste video kamera som finnes. Hvis drama har tale må man ha ekstern lyd-opptager med ekstern mikrofon. Billigste løsningen her kan være en mobiltelefon med mikrofon inngang og en god ekstern mikrofon. Stødig stativ er også en nødvendighet. Endret 8. januar 2014 av arthon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå