ole5 Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Hei. Jeg går siste året på vgs og sliter med en problem. Dermed lager jeg denne tråden med håp om råd/tips fra dere. Jeg har kjemi 2 nå på skolen, men problemet er at jeg sliter med faget. Jeg fikk en 6er i kjemi 1 , men føler at det ikke hjelper noe særlig. Alle prøvene er veldig kompliserte, vi får eksamen oppgaver hver prøve og vi hadde en tentamen som jeg sleit veldig med. Jeg er redd at jeg får 4er eller dårligere på kjemi 2 og enda mer skremt med tanle på at en EKSAMEN venter. Som sagt så kan snittet synke endel/mye, noe jeg ikke har råd til med tanke på hva jeg skal søke til neste år. Jeg kom på en nødplan: Ta sosiologi og sosialantropologi OG politikk og menneskerettigheter/ sosialkunnskap. Dette må selvfølgelig gjøres på egen risiko og jeg risikerer å ikke få vitnemål hvis jeg stryker på noen av eksamene. Jeg fikk en 5er på samfunsfag og hvis fagene nogelunde er lik samfunsfag så skal det vel ikke være det vanskeligste å bryne seg på? Så, burde jeg gå for denne planen eller jobbe hardt i kjemien og prøve å gjøre det bedre. Fristen for denne muligheten løper ut om noen få dager så jeg må kjappt bestemme meg for dette. Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Hvilket studie skal du søke? trenger du kjemi 2? Evt er det en fordel med kjemi 2 selv om det ikke er et krav? Jeg tror jeg ville bitt tenna sammen og brukt mye tid på kjemi 2 neste halvår for å få økt forståelse. Du har tross alt brukt et halvt år på det. Synes også det hørtes veldig tungt og tidkrevende ut å erstatte faget med TO nye fag. Har aldri hatt de fagene, men det jeg har hørt er at sosiologi skal være ganske greit, mens politikk kan være litt vanskelig. Og vg3 er ikke en dans på roser fra før. Om det ikke er noe alternativ å fortsette på kjemi 2 ville jeg kanskje valgt biologi 2 som erstatning om du ikke har faget nå. Du trenger ikke biologi 1 først siden temaene er såpass ulike, og dermed blir det mindre arbeid for deg. I tillegg ville jeg spurt skolen om jeg kunne fått deltatt på timene i faget, selv om jeg tok faget som privatist, slik at det ble lettere å komme igjennom faget, delta på labøvelser om faget var biologi osv Lenke til kommentar
ole5 Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Hvilket studie skal du søke? trenger du kjemi 2? Evt er det en fordel med kjemi 2 selv om det ikke er et krav? Jeg tror jeg ville bitt tenna sammen og brukt mye tid på kjemi 2 neste halvår for å få økt forståelse. Du har tross alt brukt et halvt år på det. Synes også det hørtes veldig tungt og tidkrevende ut å erstatte faget med TO nye fag. Har aldri hatt de fagene, men det jeg har hørt er at sosiologi skal være ganske greit, mens politikk kan være litt vanskelig. Og vg3 er ikke en dans på roser fra før. Om det ikke er noe alternativ å fortsette på kjemi 2 ville jeg kanskje valgt biologi 2 som erstatning om du ikke har faget nå. Du trenger ikke biologi 1 først siden temaene er såpass ulike, og dermed blir det mindre arbeid for deg. I tillegg ville jeg spurt skolen om jeg kunne fått deltatt på timene i faget, selv om jeg tok faget som privatist, slik at det ble lettere å komme igjennom faget, delta på labøvelser om faget var biologi osv Jeg trenger egentlig ikke Kjemi 2 siden jeg skal bli ingeniør og angrer sånn sett at jeg ikke byttet tidligere. Er enig med mye av det du skriver, men problemet er at jeg trenger 2 Fag som bygger på hverandre. Eneste muligheten er å ta fysikk 2 eller det alternativet som er skrevet ovenfor. Enig med at 3 vgs ikke er dans på roser, men jeg føler også at jeg har nok tid til å greie det. Muntlig delen høres ikke vanskelig ut, men skriftlig kan kanskje være noe å bryne seg på. Men på den andre siden så har man fritt av notater å ta med. Jeg vil gjerne bitte tennene og forsette med kjemi, men ærlig så forstår jeg ikke mesteparten av hva læreren går gjennom i timen. Lett å tenke: "gi mer innsats". Sannheten er at jeg gir mye av tiden min på å forstå, men føler at kjemi 1 var MYE lettere. Jeg som også hadde tenkt å ta et par andre fag i samme sleng. PS: Skal søke Ntnu til våren og kravene er ikke dans på roser for å si det mildt. Dermed har jeg nesten ikke råd til å risikere å få to 4ere (kjemi). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå