Gå til innhold

Kjemi - Biologi - Tips fra de som er tatt fagene takk

Oran

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal ta kjemi og biologi dette halv året som privatist. Deretter tenker jeg å ta Kjemi 2 og Biologi 2 neste halv år, altså etter sommeren. Skal med dette prøve å søke meg inn i utlandet i medisin. Målet er å komme inn i Ungarn gjennom Sonans eller Bjørknes. Opptaksprøvene altså.

Jeg vil bare høre med dere som allerede har tatt disse fagene om det er noen gode tips til hvordan jeg skal gå fram. Vanligvis går jeg gjennom et kapittel hver uke, skum lesing, pugging, gode notater osv.

Men er det noen tips som f.eks nettsider som dere kan rekommandere? Hvordan var planen deres under lesingen? Hva trenger mest tid og er mest relevant?

Jeg spør veldig bredt, men det er bare for å høre hva folk har å si. Håper ikke det er andre poster som dette, fant ihvertfall ikke noe lignende, bare medisintråden som var full av "spam". hehe.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar du fagene alene eller på privatskole? fordelen med å ta på privatskole er at læreren som regel er eksaminator, og da vil han kunne gi veldig eksamensrelevant undervisning i fagene. I tillegg tilbyr de deg prøvemuntlig i fagene.

I biologi brukte jeg det meste av tiden på å lese og skrive notater til kompetansemålene (som altså er det du blir testet på til eksamen). i kjemi brukte jeg også mye tid på å lese og skrive notater til kompetansemålene, men her brukte jeg også en del tid på oppgaver for å få en god forståelse for utregninger, balansering av ligninger osv. i tillegg er det viktig å sette seg litt inn i labøvelser, sikkerhet på laboratoriet (briller, frakk), forklare poenget med øvelsen osv.

I vg3-fagene er det også en skriftligeksamen, og her brukte jeg i tillegg en del tid på å løse alle eksamensoppgavene som var tilgjengelig på udir.

Lenke til kommentar

I biologi 1 lagde jeg "plakater" med utgangspunkt i hvert lærerplanmål. Alle tegninger og all relatert informasjon til lærerplanmålet var på samme ark. Fordi eksamen tar utgangspunkt i lærerplanmålene når du skal få karakter, så er det nok best å ha ting sortert. Jeg følte det hjalp meg veldig og jeg klarte meg ganske bra i bi1=) det er jo endel pugging, og skal du på medisin videre så er dette bra trening med tegninger. Man får sortert tankene godt og fagstoffet ligger slik det skal.

Jeg fulgte forresten undervisning i dette faget siden jeg aldri hadde det på vgs. Men læreren min var slurvete, så jeg brukte mye tid på selvstudie.

I kjemi 1 og kjemi 2 så skrev jeg notater til hvert emne og gjorde masse oppgaver. Selv om kjemi 1 er muntlig så er det å gjøre oppgaver veldig viktig. En ting jeg la merke til var at jeg skjønte mer av fagstoffet ved å ha lab. Du trenger ikke å være elev ved en privatistskole for å følge labkurs der. Du kan bare ringe å høre. Du betaler rundt 2000,- kr så kan du delta på det. Det hjelper veldig! Flere jeg kjenner som tok kj1 på egenhånd klarte ikke å gjøre det så bra pga. de bomma på labøvelsen. De ble tatt på senga der. Så er kanskje lurt å få vært med på lab! Da blir du kjent med utstyr og diverse.

PÅ mine eksamener i både bi1, kj1 og kj2 så hadde ikke eksaminator med all utstyret. Så jeg måtte vise forsøkene ved hjelp av utstyr som var TOTALT forskjellig fra det som er vanlig. Fikk f.eks en tavlesvamp og en klut for å vise et forsøk som egentlig er med potet i bi 1. Hehe =)

Lenke til kommentar

HAHAHAHA. Tenk at skolen er så fattig at de ikke har råd til en forbanna potet.

No kidding ;P var verre i kjemi 2. Der fikk jeg ikke utstyr. Måtte vise alt ved hjelp av håndbevegelser og bare forklare løst :p var ikke en lett oppgave gitt. Jeg knakk sammen av latter underveis. Så ut som sånn idiotisk klovnetriks -.-¨

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bra du har mål. Kravene til medisin i utlandet er betraktelig lavere kontra i Norge. Tror snittet i Ungarn var på 4,0. Jeg tok for øvrig kjemi 1+2 og bio 1+2 på VGS og gikk ut med gode karakterer. Det finnes ingen skreddersydd plan, som funker for alle, men det er en gjennomgående faktor som fungerer for de som gjør de godt i slike fag: forståelse.

Jobb for å forstå, så vil det gå greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...