Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

De kranger i vei

dag1234

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt sikker på at jeg svelger Robin Hood-teoriene, vidor. Jeg er ganske sikker på at når den første "kloke kone" foreslo å bruke honning på sår i det gamle Egypt så sto det en Gøtzsche der og kalte henne heks. Sånne mennesker pleier å bli sin egen drivkraft, uavhengig av hva som opprinelig opptok dem.

Om jeg har et markant standpunkt i debatten, så er det at lettere psykiske lideser overbehandles i 1. og 2. linjen, mens de tyngre psykiske lidelsene underbehandles. Men se så, selv det er et standpunkt det er almenn enghet om i fagmiljøet.

Er det nå jeg skal be om kilde igjen? :wee:

Jeg tror du har helt rett. Problemet er bare å identifisere de tyngre tilfellene i svermen av lette. Jeg kan forstå at almenlegene i mangel av spesialistkunnskap heller vil behandle en for mye enn en for lite, så lenge bivirkningene tross alt synes ubetydelige i omfang.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker på at jeg svelger Robin Hood-teoriene, vidor. Jeg er ganske sikker på at når den første "kloke kone" foreslo å bruke honning på sår i det gamle Egypt så sto det en Gøtzsche der og kalte henne heks. Sånne mennesker pleier å bli sin egen drivkraft, uavhengig av hva som opprinelig opptok dem.

Ja, verden er sjelden svart/hvit. Folk har varierende mengder av alt i seg, derfor er det viktig å kanalisere begge deler i noe som gagner utviklingen uten alt for mye skade, for den er der alltid uansett. Man kan vel si at Gøtzsche neppe har full selvinnsikt, men samtidig kanaliserer han sin idealiserte destruksjon relativt godt og skaper debatt om noe som er viktig på mange måter, selv om det alltid skaper offerfølelser. Når medisin går fra å være til hjelp til å være et problem for profit som misbrukes for å forsøke og pleie syke feilkompenserende ego i ledelsen på en måte som ikke fungerer trenger man folk til å balansere det, selv om det også kan regnes som drevet av sykelighet. Aldri så galt at det ikke er godt for noe, og aldri så godt at det ikke er galt for noen. Alle liker jo heroin i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke hadde gått på de medisinene jeg går på nå, så hadde angsten bokstavelig talt tatt over livet mitt. Medisinene mine hjelper meg til å holde angstnivået på et lavt nivå, uten medisinene så hadde jeg hatt hyppige og kraftige angst(panikk)anfall.

Lenke til kommentar

Føler det er veldig viktig å presisere at jeg er helt for riktig medisinering i riktig dose og tid som er etisk og til hjelp til å langsiktig forbedre livskvaliteten, framfor overmedisinering motivert av profitt og som ikke gagner folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...