Gå til innhold

Eksport av video - Hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Adobe Premiere Pro og eksporterer video som skal brennes på DVD for visning på TV. DVD'en spilles av i ganske ny BlueRay/DVD spiller koblet til TV'en via HDMI.

Problemet er at videoen vises ujevnt. Ikke hakkete, men for å ta et eksempel så ruler teksten sagt og fort om hverandre. Hele videoenen er slik.

På PC'en og på Youtube vises alt riktig (Her hos meg vertfall.)

Her er eksporterings instillingen jeg bruker:

post-30214-0-91854500-1389022911_thumb.jpg

Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det samme eksporterte fil som vises bra på maskinen din som du har brent på dvd, eller har du eksportert en egen versjon for dvd? Jeg lager aldri dvd'er, men jeg har sett samme fenomen som deg hvis man eksporterer tøffere ting enn pc'en takler fra premier eller after effects. Tekst, gjennomsiktighet og store bilder er typisk ting som kan være tøft å eksportere, spesielt i høy kvalitet.

H

Lenke til kommentar

Er det samme eksporterte fil som vises bra på maskinen din som du har brent på dvd, eller har du eksportert en egen versjon for dvd? Jeg lager aldri dvd'er, men jeg har sett samme fenomen som deg hvis man eksporterer tøffere ting enn pc'en takler fra premier eller after effects. Tekst, gjennomsiktighet og store bilder er typisk ting som kan være tøft å eksportere, spesielt i høy kvalitet.

H

Den samme filen vises på pc'en ja, helt utmerket. Men på TV'en (55" LG Smart TV) vises den ujevnt. Ikke hakkete, men ujevnt...

Jeg tror pc'en min har mer en gode nok specs...

Intel Core i7 920 2.67

12GB. RAM

Geforce TI-560 skjermkort

Windows 7 Ultimate 64-bit

4x disker a 2TB (7200rpm) interne

Det eneste jeg kan komme på i farta om du bruker riktig type plate og om skrivehastigheten/skrivebuffer er riktig.

Bruker helt nye Verbatim DVD+R 16x og jeg skriver alltid filer med halv hastighet av det som er oppnåelig. Eller det vil si 12x og ikke 20x som er maks.

Sitter og lurer på om det er en plugin jeg bruker som kan forårsake problemet. Plugin heter NewBlueFX. Jeg får noen rare opplevelser når jeg adder denne plugin effekten til videoklipp. Slik som dette:

post-30214-0-92028000-1389040445_thumb.jpg

Feilen forvinner når jeg fjerner effekten fra videoklippet, men jeg kan fint legge til effekt fra en annen plugin...

Lenke til kommentar

Nettopp det jeg tror også. Er i kontakt med NewblueFX nå vedrørende heving av kjøp (hvis det er mulig). Prøve en plugin som heter Magic Bullet Looks II og det fungerte utmerket.

Men har kun prøveversjon ennå. Gidder ikke å kjøpe denne før jeg har fått pengene for den andre. men det ser desverre ut til at NewblueFX er litt vanskelige å ha med å gjøre.

Dem skal omtrent ha meg til å skru fra hverandre hele pc'en for å finne feilen og skjønner ikke at jeg ikke har tid til dette. Jeg har prøvd de mest vanlige tingene jeg fikk beskjed om, men når ikke dette virker så gidder jeg ikke å bruke mer tid på det.

Lenke til kommentar

Ja, det høres jo ut som den pluginen skaper problemer. Men det er vel fort blueray-spilleren som er den begrensende hardware? TV'en mottar vel bare videosignaler gjennom hdmi og gjør ikke noe med de, så jeg kan ikke skjønne at det skal være TV'en som lager problemer iallefall.

Henning

Lenke til kommentar

Kan de tvære at 8Mbps er litt i overkant?

Men 8 mbps er vel ikke så fryktelig mye egentlig? Jeg har ikke engang dvd-spiller lenger så jeg er ikke så vant til det formatet, men jeg ser at default for eksportering i full hd ofte er større når jeg ser på de forskjellige presetene i premiere.

Er det dvd-plate du bruker? Kan det være problemer med full hd og dvd? Mener å huske at man brukte lavere oppløsning på dvd og gjerne mpeg2, mens h264 bør være bra for blueray? Litt på tynn is her, men det er iallefall noe å tenke på.

Lenke til kommentar

Kan de tvære at 8Mbps er litt i overkant?

Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video#Video_data

"Professionally encoded videos average a bitrate of 4-5 Mbit/s with a maximum of 7–8 Mbit/s in high-action scenes. This is typically done to allow greater compatibility among players, and to help prevent buffer underruns in the case of dirty or scratched discs."

Så ja - konstant 8Mbps er nok litt i overkant.

Men - når du skal eksportere til DVD - hvorfor 1080p? DVD-video er 576p - 720x576 - er det ingen "DVD" preset?

1080p er til Blu-ray eller andre filer som ikke har noe med DVD-video å gjøre. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg har fått til dette tidligere uten problemer og da har det blitt spilt av på TV uten problemer, så jeg vil tippe at det er denne Plugin'en som lager problemer for meg.

Det rare er at videoen ser bra og gjevn ut på PC'en, men ujevn på TV'en...

Skal teste den samme videoen med samme eksporteringinnstillinger i dag hvor jeg har brukt plugin'en fra Magic Bullet Look II. Funker dette, så har vi jo svaret på problemet :)

Poenget blir å overbevise han på NewBlueFX slik at jeg får tilbake pengene jeg betalte. Tror det var 129 dollar og det er jo bortimot 1000-lappen...

Lenke til kommentar

Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video#Video_data

"Professionally encoded videos average a bitrate of 4-5 Mbit/s with a maximum of 7–8 Mbit/s in high-action scenes. This is typically done to allow greater compatibility among players, and to help prevent buffer underruns in the case of dirty or scratched discs."

Så ja - konstant 8Mbps er nok litt i overkant.

Har funket fint tidligere, men det varierer litt kanskje?

mener jeg har spilt av en DVD før med alt for høy bitrate (24Mbps) og da bar hakket det veldig og den stoppet opp hele tiden. Denne videoen hakker ikke eller stopper opp, men fortsetter og spille gjennom hele filmen (ca. 7min.) men en jevn hastighetsforandring som spesielt synes veldig tydelig når rulleteksten kommer etc.

Lenke til kommentar

Dette er kanskje et unødvendig spørsmål, men er det fra harddisken eller dvd-plate du spiller av i PC'en uten problemer.

Haha, dette var faktisk et ganske bra spørsmål, så takk for den.

Jeg har kun spilt av videoen på pc'en via HD og selfølgelig må jeg spille den av via DVD spilleren for å utelukke ett evt. problem med DVD spilleren/TV'en i stua.

Er'e mulig!! :blush:

Lenke til kommentar

Denne videoen hakker ikke eller stopper opp, men fortsetter og spille gjennom hele filmen (ca. 7min.) men en jevn hastighetsforandring som spesielt synes veldig tydelig når rulleteksten kommer etc.

Ett eller annet sted er det noe framerate-greier som er klønet til. Kanskje du prøver å spille av 24 fps som 30 fps sånn at hver 4 frame må vises to ganger, f.eks.
Lenke til kommentar

¨Jeg vet bare at jeg eksporterer den som 25fps progressive etc. (se screenshot lenger opp) og da burde det vel funke?

Skal som sagt teste ut litt når jeg kommer hjem i dag. Er vel uansett BlueRay som gjelder nå så får kanskje heller kjøpe meg noen BlueRay plater, selv om dem er svindyre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...